Güncelleme Tarihi:
Sekiz yıllık kesintisiz zorunlu eğitime geçilmesinin ardından yabancı dil eğitimi de tartışılmaya başlandı. Eski sistemde ilkokul 5'nci sınıftan sonra kolej veya Anadolu lisesinde bir yıl hazırlık okutularak yabancı dil öğretimi verilirken, yeni sistemde, yabancı dil öğrenimi lise öncesinde yoğunlaştırıldı. Ancak, dil bilimciler lise öncesinde hazırlık sınıfında verilen yabancı dilin çok yararlı olmayacağını belirterek, ‘‘Çocuk üniversiteye mi hazırlansın, yabancı dil mi öğrensin. Ağaç bile yaşken eğilir. Eski sistemde ilkokul sonundaki öğrenci rahatlıkla yabancı dili kavrayıp, öğrenebiliyordu. Ancak, şimdi bluğ çağında olan lise hazırlık öğrencileri yabancı dili kavramakta zorlanıyorlar’’ dediler.
Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız uzmanlar şöyle konuştu:
Kathleen Shirley Aytaç (Özel Mimar Sinan Lisesi İngilizce Bölüm Başkanı): ‘‘Yabancı dil eğitiminin lise hazırlık sınıfında verilmesinin iki dezavantajı var. Bu dönemde dil öğrenme yaşı geçmeye başlıyor. Üniversite sınavına hazırlanan öğrenci bu dönemde, diğer derslerden de herşeyden de kopup, bir yıl yoğunlukla yabancı dile ağırlık veremiyor. Çocuk, bir yandan dil öğreniyor, diğer yandan Türkçe ya da matematikle uğraşmak zorunda kalıyor. Oysa, eski sistemde iyi yabancı dile sahip çocuklar yetişti. Yaşı uygun bir zamanda bir yıl boyunca yabancı dil öğrenen çocuğun bu dil seviyesini daha sonraki yıllarda artırıyorduk.’’
Bağnu Öçer (Yeni Dünya Koleji İlköğretim Müdürü): ‘‘Yaş ne kadar küçük olursa, yabancı dil o kadar kolay öğrenilir. Dört yıl ortaokul, üç yıl da lisede yabancı dil öğrenen çocuk mezun olduğunda iyi bir yabancı dili konuşarak çıkıyor. Lise öncesine alınan hazırlık sınıfı döneminde, öğrenciler daha çok üniversite telaşına düşüyor. Yabancı dil öğrenimi ikinci planda kalıyor.’’
Binnaz Melin (FMV Eğitim Kurumları Genel Müdürü): ‘‘Dil öğrenme yaşı tam bluğ çağı öncesinde olduğu için bazı olumsuzluklar içeriyor. Bu yaş grubuna dil öğretmek zorlaşıyor. Özellikle erkek çocukları yabancı dil öğreniminde bazı zorluklarla karşılaşıyor. Küçük yaşta olan çocukların motivasyonu daha yüksek. Yaş ilerleyince yabancı dil öğrenme motivasyonu azalıyor. Dil öğrenimi için eski model daha uygundu.’’