OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 10, 2003 00:00
Devlet Bakanı ve BaÅŸbakan Yardımcısı Mehmet Ali Åžahin, ''Kamu Yönetimi Reformu Yasa Taslağı''nın yasalaÅŸması halinde, BaÅŸbakanlık ve baÅŸbakan yardımcılıklarının, büyük ölçüde koordinasyon görevi yapan makamlar haline geleceÄŸini'' söyledi. Åžahin, gazetecilere, ''Kamu Yönetimi Reformu'' çalışmaları hakkında bilgi verdi.    Şahin, Kamu Yönetimi Reformu'nun; Merkezi Yönetim Reformu, Yerel Yönetim Reformu ve Personel Rejimi Reformu olmak üzere üç temel ayağı bulunduÄŸunu ifade ederek, Merkezi Ä°dare Reformu konusunda kendisinin baÅŸkanlığını yürüttüğü bir komisyonun çalışma yaptığını belirtti.    "ÅžEFFAF YÖNETÄ°MÄ° HEDEFLÄ°YORUZ"Kamu Yönetimi Reformu Yasa Taslağı'nın henüz son ÅŸeklini almadığını belirten Åžahin, şöyle dedi:    ''Bu tasarıyla, hükümet olarak katılımcı, ÅŸeffaf ve etkin bir kamu yönetimini amaçlıyoruz. EÄŸer böyle bir düzenlemeyi yasalaÅŸtırırsak, kamu hizmetleri daha kaliteli, daha süratli ve daha ekonomik sunulacak. Merkezi yönetimde Bakanlar Kurulu, BaÅŸbakanlık, bakanlıklar var. Bakanlıklara baÄŸlı ilgili ve iliÅŸkili kuruluÅŸlar vardır. Bu tasarı yasalaÅŸtığı takdirde, BaÅŸbakanlık ve baÅŸbakan yardımcılıkları, büyük ölçüde koordinasyon görevi yapan makamlar haline gelecek. Ama BaÅŸbakan'a baÄŸlı bazı kuruluÅŸlar, baÄŸlılıklarını devam ettirecekler. MÄ°T, Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanlığı, MGK Genel SekreterliÄŸi gibi birtakım kuruluÅŸlar, BaÅŸbakanlığa baÄŸlı olacak. TBMM Genel SekreterliÄŸi ve CumhurbaÅŸkanlığı Genel SekreterliÄŸi gibi bazı kuruluÅŸlar da kapsam dışında kalacak. Ama bunların dışındaki birçok kuruluÅŸ, icracı bakanlıklar içinde mütalaa edilecek. Ayrıca düzenleyici ve denetleyici yani bağımsız organlar da bu taslağın kapsamı dışındadır.     HÄ°ZMET, EN YAKIN YERDE SUNULACAK    Bunları gerçekleÅŸtirdiÄŸimiz zaman, kamu erkini elinde bulunduranların hesap verebilirlik durumu esas alınacak. Ve tabii hizmetten yararlananların ihtiyacına esaslık da odak olacak. Ayrıca beyana güven de esas alınıyor. Bir de kamu kurum ve kuruluÅŸlarında yetki ve sorumluluk, hizmetten yararlananlara en uygun ve en yakın birime verilecek. Bu ÅŸu demek: Bir kamu hizmeti var, bu hizmeti kamu kurum ve kuruluÅŸları sunuyor. Nerede sunacaklar? Hizmetten yararlanan halka en yakın yerde bu hizmetler sunulacak. Ä°ÅŸte o yüzden merkezdeki bir takım yetkileri mahalline devredelim derken vatandaşın ayağına hizmet götürmeyi hedefliyoruz.''    Sermaye Piyasası Kurulu, RTÃœK, BDDK, Rekabet Kurulu gibi kuruluÅŸların bu düzenlemenin dışında tutulduÄŸunu yineleyen Åžahin, ''Bu tasarı ile bakanlıklar genel olarak ikiye ayrılıyor. Bunlardan biri taÅŸrada teÅŸkilatı olanlar, diÄŸeri de taÅŸrada teÅŸkilatı olmayanlar. Åžu anda taÅŸrada teÅŸkilatı bulunan bakanlıkların taÅŸradaki teÅŸkilatları neolacak? Bunların önemli bir bölümü il özel idarelerine, bir kısmı da belediyelere devredilecek'' dedi.     PEK ÇOK BAKANLIÄžIN TAÅžRA TEÅžKÄ°LATI KALDIRILIYOR     Adalet, Milli Savunma, İçiÅŸleri, Maliye, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıklarının taÅŸradaki teÅŸkilatlarının devam edeceÄŸini bildiren Åžahin, ÅŸunları kaydetti:    ''Ancak, DışiÅŸleri Bakanlığı'nın taÅŸrada teÅŸkilatı yok, yurtdışında temsilcilikleri var. Ayrıca bir Ekonomi Bakanlığı öngörülüyor. Milli EÄŸitim ve Spor Bakanlığı'nın yeniden kurulması öngörülüyor. Bu bakanlığın da taÅŸrada teÅŸkilatı olmayacak, ancak milli eÄŸitimde birlik, merkezi yönetim esaslarına göre ortaya konulacak. Bu esaslara göre, eÄŸitim hizmetleri yerel yönetimler tarafından yerine getirilecek.     KÖY HÄ°ZMETLERÄ° KALDIRILIYOR     UlaÅŸtırma Bakanlığı, UlaÅŸtırma ve HaberleÅŸme Bakanlığı ÅŸekline dönüştürülecek. SaÄŸlık Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, UlaÅŸtırma ve HaberleÅŸme Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Orman ve Çevre Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Bayındırlık ve Ä°skan Bakanlığı'nın taÅŸrada teÅŸkilatı olmayacak. Mesela Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü bu taslakla ortadan kaldırılıyor. Tüm personeli, araç ve gereçleri il özel idarelerine bırakılıyor. Ancak bu taslakta bir istisna var... Ä°stanbul'da Köy Hizmetleri'nin personel, araç ve gereçleri, Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanlığı'na bırakılıyor. Benzer hizmet ve görevler, birden fazla kurum ve kuruluÅŸa verilmeyecek. Yani benzer hizmetleri yapan birden fazla kurum var, bunlar tek bir çatı altında bulunacaklar.''    Taslakta, Devlet Bakanlığı sayısı 8'le, BaÅŸbakan Yardımcılığı sayısının da 3'le sınırlandığını kaydeden Åžahin, baÅŸbakan yardımcılıklarının daha çok, birden çok bakanlığı ilgilendiren görevleri koordine ile görevlendirileceÄŸini bildirdi.    Şahin, Türkiye'de pek çok bölge kuruluÅŸu bulunduÄŸunu, bunların da 7 ile sınırlandırılacağını belirtti.    Â
TRAFÄ°K HÄ°ZMETÄ°NÄ° BELEDÄ°YE YÃœRÃœTECEK    Şahin, MüsteÅŸarlık, Genel Müdürlük ve Daire BaÅŸkanlığı görev süresinin, hükümetlerin görev süresi ile sınırlandırıldığını, ancak bu konunun da tartışılacağını, henüz kesinleÅŸmediÄŸini söyledi.    Taslak çerçevesinde, trafik hizmetlerinin de belediyeler tarafından yapılacağını kaydeden Åžahin, bu reform gerçekleÅŸtiÄŸinde hiçbir kamu görevlisinin maÄŸdur olmayacağını ifade ederek, tasarıyı, muhtemelen mayıs ayı başında son ÅŸekli verilerek TBMM'ye sunmayı hedeflediklerini bildirdi.Â
button