Şehriban OĞHAN/ ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2008 00:00
Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, 9 ülkeyle birlikte yürütülen 250 milyar dolarlık savunma projelerinden Türk savunma sanayi sektörüne 5.5 milyar dolarlık iş doğacağını söyledi.
ABD başta olmak üzere dokuz ülke ile birlikte yürütülen ve 250 milyar dolarlık bütçesi ile dünyanın en büyük savunma sanayi projesi olan F-35’lerin üretimi Türkiye savunma sanayine 5.5 milyar dolarlık iş hacmi yaratacak. Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, TUSAŞ dahil yedi firmanın projeden iş payı almasının kesinleştiğini söyledi. TAI, TEI, Kalekalıp, Mikes, Ayesaş ve Alfa Havacılık 3 bin 173 adet uçağın üretimine ortak olacak.
100 adet alacak
Meclis’in vize verdiği mutabakat muhtırasına göre Türkiye, üretilen "beşinci nesil uçak" F-35’lerden 100 adet satın alacak. Türkiye siparişini, uçakların yapımcısı Lockheed Martin’in seri imalata geçeceği 2010’da verecek. On yıl içinde ödenecek 10.7 milyar dolarlık fatura karşılığında ilk teslimat 2013’de yapılacak. Radara yakalanmayan F-35’ler son sınırötesi harekatta terör hedeflerini isabetle vuran ve 2010’da ömürlerini tamamlayacak F-4 ve F-16 uçaklarının yerini alacak.
Orta gövde Türkiye’den
Gönül, projenin ayrıntılarını Meclis’te anlattı. Joint Strike Fighter (F-35) projesinde Türkiye için ortaya konan sanayi katılım hedefini, proje maliyetinin en az yüzde 50’si olarak açıklayan Gönül, bunun 25 yıllık dönemde yaklaşık 5.5 milyar ABD doları olduğunu belirtti. Türkiye’nin öncelikle uçakların orta gövde üretimini yapacağını kaydeden Gönül, 3 milyar dolarlık bu iş payının TUSAŞ’a ait olduğunu söyledi. Özellikle elektronik ve yazılım gibi alanlarda sanayi katılımını artırmak için yoğun çalışmaların sürdürüldüğünü bildiren Gönül, Türkiye’de üretilecek parçaların yalnız Türkiye için yapılacaklarda değil tüm uçaklarda kullanılacağına dikkat çekti.
CHP’den Falkland uyarısıCHP’li Şükrü Elekdağ, ABD’nin uçaklara ilişkin yazılım kodlarını Türkiye’ye vermemesinden dolayı ciddi bir sorunla karşı karşıya olunduğunu ileri sürerek "Falkland" uyarısı yaptı. Yazılım kodlarının "savaş uçaklarını düşmanın radarlarına ve silahlarına karşı koruyan sistemin" beynini oluşturduğunu ifade eden Elekdağ "Görev misyonuna uygun yazılım kodları olmayan bir savaş uçağı, uçan bir soba borusundan farksızdır" dedi. Elekdağ İngiltere’nin Falkland Savaşı’nda karşılaştığı duruma işaret ederek, şunları söyledi: "Falkland Savaşı’nda Arjantin, füzeleriyle 34 İngiliz uçağı düşürdü. İngilizlerin uçak zayiatının nedeni, İngiliz avcı uçaklarının sadece Sovyet bloku ülkelerinin füzelerini düşman olarak algılamasıydı. Arjantinlilerin elinde ise Batı’da imal edilmiş füzeler vardı. İngiliz uçaklarının elektronik harp sistemleri, yazılım kodları nedeniyle, Arjantin füzelerini dost olarak teşhis ediyor, bundan dolayı tedbir alamıyordu."
Bakan’dan F-16 savunması
Yazılım meselesini zaman içerisinde çözmenin daha uygun olacağını düşündüklerini söyleyen Gönül, "Aynı tecrübeyi F-16’larda yaşamıştık. F-16’ların da başlangıcında yazılımla ilgili -access- erişim verilmemişti. Ama bugün elimizdeki F-16’lara erişimimiz tamdır" dedi. Gönül, yazılımı ve kaynak kodlarının şu anda ABD’nin gizlilik politikaları gereği Türkiye de dahil hiçbir ülkeye açılmadığını belirtirken, "Ancak, ABD ile görüşmelerde Türkiye’nin uçağın yazılım kaynak kodlarına sahip olmak istediği açık olarak belirtilmiştir" dedi.
Yüz ağartan işler
MİLLİ Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Türk Savunma Sanayinin uluslararası seviyede tanınır bir sektör konumuna geldiğini belirtti. Gönül’ün verdiği bilgiye göre Türk savunma sanayinin yüz ağartan işleri şöyle:
Atak Helikopteri Projesi (TUSAŞ), Türkiye’nin ilk milli tankının geliştirilmesi amacıyla başlatılan Milli Tank Projesi (Otokar,
Aselsan ve MKE-Roketsan), eylül ayında İstanbul’da denize indirilecek ilk milli savaş gemisi (Geminin kontrol sistemini Aselsan ve Havelsan yapıyor), ilk uçuşunu 2009’da yapacak 24 saat havada kalabilen büyük tip insansız hava aracı (TAI), orta-uzun vadeli menzil modern tank savar füzelerin geliştirilmesi projesi (Roketsan), geniş nehir açıklarını geçebilmek maksadıyla başlatılan Seyyar Yüzücü Hücum Köprüsü Projesi, jet uçağına yakın, akrobasi özelliği olan geliştirilmiş çift pilotlu eğitim uçağı projeleri (TAI-Türk havacılığının önderlerinden merhum Vecihi Hürkuş anısına "Hürkuş" adı verilen bu uçağın da ilk uçuşunu 2010 yılında gerçekleştirmesi ve 2012 yılında nihai teslimata hazır gelmesi planlandı. Bu uçak, 1940’lı yıllarda kesintiye uğrayan havacılık sanayinin, tekrar kendi ürünleriyle yeniden doğuşu olacak), milli görev bilgisayarı ve yazılımının geliştirilmesini öngören ARGE 2004 Projesi kapsamında, Aselsan- TAI- TÜBİTAK MAM tarafından bir kobra taarruz helikopterinde aviyonik ve silah sistemleri entegrasyonu, GENESİS Projesi kapsamında savaş gemilerimiz için ilk milli komuta kontrol sistemi (Havelsan tarafından iki gemimize entegrasyonu tamamlandı), ilk jet motoru (TEI, ilk milli gözlem uydusu (TAI ve TÜBİTAK tasarıma başladı).