OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 23, 2001 00:00
Geçen hafta TÄ°M'de baÅŸkanlık koltuÄŸuna oturan OÄŸuz Satıcı, ihracatçının bu yılı kendi çabalarıyla kurtaracağını ancak, 30 milyar dolarlık psikolojik sınırın aşılacağı gibi beklentilere de girilmemesi gerektiÄŸini vurguladı. Satıcı, ihracat rakamının ancak geçen yıllar seviyesinde kalacağını kaydetti. Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi'nin (TÄ°M) 35 yaşındaki yeni baÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, kendi ifadesiyle bazen ‘‘kasaba politacısı gibi’’ ‘‘şunu da yapacağız, bunu da baÅŸaracağız’’ diye konuÅŸsa da, gerçeklerle yüzleÅŸmeden istenen hedeflere ulaşılamayacağı görüşünde. Yılın ilk yarısında yüzde 13 artışla 15.3 milyar dolarlık rakama ulaşılması ihracatta psikolojik sınır olarak kabul edilen 30 milyar doların aşılabileceÄŸine iliÅŸkin bazı iyimser beklentiler yaratmasına karşın Satıcı'nın yorumu: ‘‘Mevcut ÅŸartlarda bu mümkün olmaz.’’GeçtiÄŸimiz hafta Okan OÄŸuz'dan TÄ°M BaÅŸkanlığını devralan OÄŸuz Satıcı, lokomotif sektörlerdeki durgunluÄŸa raÄŸmen yılın ilk yarısında geçen yıla göre önemli bir performans saÄŸlayan ihracat konusunda abartılı iyimserliÄŸe prim vermedi. Kötü geçen 2000 yılından sonra yakalanan ivmeye bakarak, sadece devalüsyona dayanarak ihracatka psikolojik sınırın aşılamayacağını savunan Satıcı, ÅŸunları söyledi:‘‘Yılın ilk yarısını kurtardık. Bütün acılarına, bütün sıkıntalırına raÄŸmen bunu baÅŸaran mütaÅŸabbis, itinci yarıyı da kurtaracaktır. Ä°hracat yıl sonunda, mutlaka geçmiÅŸ yıllarda gerçekleÅŸen rakamların etrafında olacak. Ama kimse kendini 30 milyar doların üstü için ÅŸartlandırmasın. Gerçekçi olmak lazım, mevcut ÅŸartlarda bu mümkün deÄŸil. Bazı desteklerin verilmesi, bazı tedbirlerin alınması lazım. Bunlar olursa, elbette psikolojik sınır olarak söz edilen 30 milyar doların çok üzerinde rakamlara ulaÅŸabiliriz. Türkiye'de bunun altyapısı var. En baÅŸta milyarlarca dolarlık yatırım yapılmış, bunun harekete geçirilmesi lazım. Ä°hracatın 30 milyar doları aÅŸacağının en önemli iÅŸareti, kapanan iÅŸyerleri tekrar açılır, çıkartılan insanlar geri alınmaya baÅŸlamasıdır. Bunlar olursa, Türkiye yeniden üretmeye baÅŸlarsa elbette olur. Ama artık müteÅŸebbisin gayretinin karşılığının verilmesi gerekir.’’Mevcut ÅŸartların üretim açısından uygun olmadığını, üretim olmadıkça ihracatın da olmayacağını vurgulayan Satıcı, ‘‘Rekabet ÅŸartlarımız en az diÄŸer ülkeler gibi olmalı, hatta birinciliÄŸe oyanayacaksak daha iyi olmalı ama ÅŸu anda çok daha kötü, çok daha zor’’ diye konuÅŸtu. BÃœROKRAT RAHATLATILSINPahalı enerji, istindam, finansman gibi sorunların yanı sıra ihracatçının önündeki en büyük engellerden birinin de bürokrasi olduÄŸunu vurgulayan Satıcı, ‘‘Atılım yapması beklenen ihracatçı hala KDV diye bir sorun yaşıyor’’ diye konuÅŸtu. ‘‘Niyet mektubuna kadar yansıyan bu sorunu kaldırmanın zamanı geldi de geçti bile’’ diyen Satıcı, bu konuda İçiÅŸleri Bakanı ve Emniyet GenelMüdürü'ne ÅŸu mesajı gönderdi:‘‘KDV'nin en büyük sorun olmasındaki nedenlerden birisi saÄŸolsun, Emniyet TeÅŸkilatımız, isimlerini dahi artık unuttuÄŸumuz bir sürü operasyon balonu. Sonuçta bürorasi korkutuldu, bürokratlarımız imza atmaktan korktu. ’’Ekonomik programın ‘‘Türkiye'nin çıkışı olabilecek’’ özellikleri bulunduÄŸunu belirten Satıcı, ‘‘Türkiye bundan sonraki geleceÄŸini 3 noktaya baÄŸlamak zorunda. Bunlar üretip ihraç etmek, herkesin parasının kıymetini bilip tasarruf etmesi, turizm ve hizmet sektörlerinin geliÅŸmesi. Bunun baÅŸka formülü yok. DerviÅŸ, saÄŸolsun geldi, bizi gerçeklerle yüzleÅŸtirdi, aklın yolu budur’’ diye konuÅŸtu. Satıcı, sözlerine şöyle devam etti: ‘‘Sayın Kemal DerviÅŸ'e de bulunduÄŸumuz bazı ortamlarda bunu ifade ettim ve Türkiye'yi gerçeklerle yüzleÅŸtirdiÄŸi için teÅŸekkür ettim. Türkiye'nin bir sonrasını görebilmesi için mali piyasalarda yapmaya çalıştıkları için teÅŸekkür ettim. Ama buraya kadar. Bundan sonra farklı teÅŸekkürlere ihtiyaç var. Biz bu programın baÅŸarıya ulaÅŸması için üretim ve ihracatın ÅŸart olduÄŸunun bilincindeki taraflar olarak hükümetle her türlü iÅŸbirliÄŸine hazırız. Bu iÅŸbirliÄŸine ihtiyaç var. DerviÅŸ'in bizimle iletiÅŸime geçmesini istediÄŸimizi ve bütün gücümüzle bu iÅŸin hizmetinde olduÄŸumuzu bilmesini istiyoruz. ’’Bankalarla tek tek görüşecekOÄŸuz Satıcı'nın ihracatın artırılması için birlikte hareket etmeyi planladığı sektörlerden biri de bankalar. Geçen hafta Kemal DerviÅŸ'in yerli ve yabancı bankaların temsilcilerinin ayrı ayrı görüşmesinden ilham alan Satıcı'nın planı, banka yöneticileriyle tek tek biraraya gelmek. Bu görüşmelerle çakışan deÄŸil, keÅŸisen menfaatlere göre hareket etmenin yollarının bulunacağını söyleyen Satıcı'nın bu konudaki görüşleri şöyle: ‘‘Yıllardır bir yumurta-tavuk kavgası var aramızda. TavuÄŸun mu yumurtadan çıktığı, yumurtanın mı tavuktan çıktığı hiç önemli deÄŸil ki, sonuçta yumurtaya da ihtiyaç var tavuÄŸa da. Arzu edilen güven ortamı, birlikte hareket ederek saÄŸlanabilir. Bu iÅŸler sadece parayla, spekülasyonla, maniplüsyonla, aldım verdim ben seni yendim mantığıyla olmaz. O devir bitti. Biz Sultanhamam'dan gelen insanlar olmamıza raÄŸmen artık bu metodların geçerli olmadığını kabul etmiÅŸiz, herkesin de kabul etmesi lazım. Bu noktada bankacılarla ortak çözümler üretebileceÄŸimize inanıyorum. Yeni kadrolaÅŸma hareketi baÅŸladıTürkiye'nin birçok yönüyle bir yeniden yapılanma içerisinde olduÄŸunu vurgulayan Satıcı, bu doÄŸrultuda yeni bir kadrolaÅŸma hareketi bulunduÄŸuna da dikkat çekti. Bu hareketi, ‘‘yeni jenerasyonun, yeni vizyonun ülkedeki taÅŸları deÄŸiÅŸtirmesi’’ olarak özetleyen Satıcı, şöyle konuÅŸtu:‘‘Spor klüplerine bakın, Süleyman Seba gibi bir baÅŸkan gidiyor, yerine Serdar Bilgili geliyor. UND'ye (Uluslararası Nakliyeciler DerneÄŸi) bakın, TÄ°M'e, TOBB'a (Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸi) bakın her yerde yeni kadrolar iÅŸ başında. Hatta koca koca bankaların başına geçen gencecik insanlara bakın. Bakıyorum Yapı Kredi Bankası'nın başında benimle aynı jenerasyonda, aynı dili konuÅŸan bir genel müdür var, Akbank'ın başında öyle biri var, diÄŸerinde yine öyle. Artık ülkede yeni bir kadro oluÅŸuyor. Birlikte çok güzel iÅŸler baÅŸarabileceÄŸiz.’’ Bu yeni yapılanmadan hareketle akademisyenlerden siyasilere kadar hemen her kesimle ileÅŸim kurma hazırlığı yapan Satıcı turizmcilere iliÅŸkin planını yapmış bile. Ä°hracatın artması için Türkiye'nin daha iyi bir tanıtıma ihtiyacı olduÄŸunu savunan Satıcı, turizmcilerle burada ortak hareket etmekten yana. Satıcı'ya göre, eÄŸer dışarda bir Türkiye sempatisi yaratılırsa, Türkiye'ye gelen turist kanalıyla da önemli bir dışsatım rakamına ulaÅŸmak mümkün. Bunun en güzel örneÄŸi de Fransa. Tekstil ve hazırgiyim ihracatı 5.5 milyar dolar olan Fransa'da, sadece Paris'e gelen turist kanalıyla bu rakamın birkaç kat artıyor olması. Satıcı, turizmciler sayesinde Türkiye'nin bu kanalda etkin olabileceÄŸi görüşünde. Â
button