Güncelleme Tarihi:
Değirmendere Sualtı Topluluğu (DESSAT) ve Sakarya Su Sporları Kulübü üyeleri Ercan Garlı, Maksut Keskin, Bekir Yücel, Murat Kulakaç, İlker Acar ve Mehmet Karabulut, Pilot Binbaşı Akil Erdem'in şehit olduğu 1972 yılındaki uçak kazasının ardından bölgede ikinci kez dalış yaptı. Türk Silahlı Kuvvetlerine (TSK) ait "RF-84F Thunderflash" tipi keşif uçağının 4 Ekim'deki ilk dalışta 8 metre derinlikte kuyruğuna ulaşan ekip, 150 metre yarıçaplı alanı taradı. 5 saatlik çalışma sonucunda uçağın gövdesi, iniş takımı ve diğer parçalarına ulaşıldı.
UÇAK ENKAZININ İLK FOTOĞRAFLARI
DESSAT BAŞKANI: 30-40 PARÇASINI BULDUK
DESSAT Başkanı Murat Kulakaç yaptığı açıklamada, 6 kişilik ekiple uçağın diğer parçalarını bulmak için göle daldıklarını söyledi. Kulakaç, uçağın düşme yönünü tahmin ederek diğer parçaları bulduklarını belirterek, şöyle konuştu: "Uçağın ana gövdesi, iki noktaya giden tekerleri ve 30-40 parçasını bulduk. Uçak göle vurduğu için çok parçalanma var. Ana kuyrukla gövde arası yaklaşık 40 metre, tekerlerin arası da yine o mesafede. Diğer parçaların olduğu yer ise 200 metre mesafede. Kontrollerini yaptıktan sonra dip haritasını çıkaracağız, hepsini markalayacağız. Bunları bir rapor şeklinde valilik ve belediyeye sunacağız."
"PİLOTUN OĞLU BİZE ULAŞTI"
"Pilotun oğlu bize ulaştı, kokpitte babasına ait herhangi bir şey olup olmadığını, varsa onları almak istediğini söyledi" diyen Kulakaç, "Kokpitin üst kısmı hızlı şekilde vurunca kuma gömülmüş. Daha sonraki yıllarda içine kum dolmuş, içinde herhangi bir şey yok. Uçağın parçalarının gölden çıkarılmaması gerekiyor. Dalış turizmine hizmet verirse çok güzel olur. Çalışmayla ilgili arzuladığımız noktaya ulaştık. Belediye de güzel bir tesis yapmış, su altı turizmi açısından çok önemli ve güzel bir yer" şeklinde konuştu.
Murat Berberoğlu ise 1972'deki uçak kazasını gördüğünü belirterek, o dönemde uçakların eğitim amaçlı sık sık göle geldiğini anlattı. Berberoğlu, olayın yaşandığı gün iki uçağın göle geldiğini aktararak, "Birbirleriyle mesafeli uçuş yapıyorlardı. Yakın mesafede uçtukları sırada uçak pike yaptığında kuyruğu suya çarptı, parçalandı ve düştü. Uçağın parçalarını havada görebildik. Buraya askeriyeden dalgıçlar geldi ve pilotu çıkardılar" ifadesini kullandı.
TSK'DA BÖYLE BİR KAZANIN OLDUĞUNA DAİR RAPOR YOK
Değirmendere Sualtı Topluluğu (DESSAT) Başkanı ve Türk Silahlı Kuvvetlerinden (TSK) emekli dalgıç Murat Kulakaç, SAPANCA GÖLÜ'nde keşif uçağı enkazı bulunmasına ilişkin, "Bunlar foto keşif uçağı olarak NATO ülkelerine verilmiş, 1963'te Türkiye'ye teslim edilmiş. Bu uçak 1972'ye kadar görev yapmış" dedi.
1 AĞUSTOS 1972'DE DÜŞMÜŞ
Kulakaç, göle düşen keşif uçağının 1963 yılında TSK'nın envanterine girdiğini söyledi.
"Uçak, 1 Ağustos 1972'de büyük bir ihtimalle Sapanca Gölü'nde keşif yaparken düşüyor" diyen Kulakaç, şöyle konuştu:
"Bu uçak foto keşif uçağı olarak alınmış. Göle düştükten sonra Kurtarma Su Altı Komutanlığına bağlı dalgıçlar Gölcük'te görevdelermiş. 3 dalgıç acil görev olarak geliyor ve arama sonrası pilotu çıkarıyorlar. Tek pilot varmış, fırlatma pimi çalışmadığı için uçaktan atlayamamış. Pilot vefat etmiş. TSK'nın kaynaklarına baktığımızda böyle bir kazanın olduğuyla ilgili bilgiye ulaşamadık, rapor tutulmamış. 1954'ten günümüze kadar olan uçak kazaları kayıtlı, arşivden bulamadık. Yabancı bir internet sitesinden bulduk. 2 Ağustos 1972'de kazayla ilgili haber yapılmış. Onun haricinde kayıt bulamadık. Bunlar foto keşif uçağı olarak NATO ülkelerine verilmiş, 1963'te Türkiye'ye teslim edilmiş. Bu uçak 1972'ye kadar görev yapmış."
İşte RF-84F Thunderflash tipi keşif uçaklarından bir kare...