<B> Şeyda AĞIRGÖL</B>
Oluşturulma Tarihi: Mart 15, 2003 17:33
Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme ve Eğitimi Birimi (EDU), bilginin üretildiği merkezde yöneticileri de eğitmek istiyor. Eğitimde amaç yöneticinin kendisini geliştirmesinden çok, şirketi nasıl yöneteceği konusunda bilgilendirmek. Yasal ve uygulamaya dönük bilgiler aktarılıyor. Konular, yöneticinin şirketi de olabiliyor, kriz yönetimi de...
Üniversite deyince genç insanların eğitim aldığı, bilimsel çalışmaların yapıldığı kampuslar akla gelir. Oysa dünyada adı duyulmuş birçok üniversitede yalnızca gençler değil, yöneticiler için de eğitim programları uygulanıyor. Şirket yöneticileri eğitimlerini bilgi üretilen merkezde alıyor. Insead (Fransa), Wharton (USA), Harvard (USA) ve Stanford (USA) üniversiteleri yöneticiler için uzun dönemli yönetim geliştirme programları hazırlayan merkezlerin en ünlüleri arasında yer alıyor.
Türkiye'de Boğaziçi Üniversitesi bu çalışmayı başlatan ilk üniversite oldu. Şimdi de Sabancı Üniversitesi, Yönetim Geliştirme Programı Merkezi (EDU) kurdu. Amacı dünyadaki örneklerine benzer yatılı olarak da yöneticilerin kalabileceği bir merkez oluşturmak. Yöneticilerin pratikten doğan bilgi birikimlerini, üniversite bilgisiyle birleştirerek bireye, kuruma, iş dünyasına değer katmak.
Sabancı Üniversitesi 1995'te, kurulma aşamasında yöneticiler için böyle bir eğitim merkezini programına almış. 1999'da kampus tamamlandığında eğitim oteli üniversitenin içinde yer almış. 50 yatak kapasiteli eğitim merkezinde, konferans salonu ve eğitim sınıfları yer alıyor.
Eğitim sektöründe arz talep dengeleri, kriz, derken, eğitim merkezinin açılışı üç yıl sonra gerçekleşmiş. Merkezin hayata geçiş tarihi ise 31 Ekim 2002. Merkez için asıl çalışmalar Temmuz 2002'de başlamış. Gerekli eğitim konuları belirlenmiş. Programlar hazırlanmış. Hangi öğretmenlerin eğitim vereceği saptanmış.
Yönetici eğitim programı hazırlanırken yurtdışındaki benzerlerine paralel bir program hazırlanmasına özen gösterilmiş. Bunun yanı sıra, kriz yönetimi, bankacılıkta risk yönetimi gibi Türkiye'ye özel bazı konu başlıkları da yer alıyor.
DAHA UZUN EĞİTİM
Programlar Türkiye'de verilen yönetici eğitimlerinden daha uzun sürüyor. Eğitimler konularına göre üç aylık da olabiliyor 40 gün de sürebiliyor. Yöneticiler merkezin otelinde ağırlanıyor. Derslere Sabancı Üniversitesi'nden akademisyenler giriyor.
Yöneticiler, eğitim süresince kampustan da yararlanabiliyor. Üniversitede yürütülen etkinliklere katılabiliyor. Tiyatro, resim, fotoğraf gibi ilgi alanlarına bağlı ek dersler alabiliyor
Sabancı Üniversitesi EDU Birimi Yönetiminden Sorumlu Doç. Dr. Oğuz Babüroğlu, merkezde bu şekilde yöneticilere bilimsel dünya ile iç içe olma ve uygulama odaklı eğitim imkanı sağlandığını söylüyor. Sabancı EDU'nun Türkiye'de yönetici geliştirme ve eğitimi konusunda otorite olmak istediğini belirtiyor.
Dünyada üniversitelerin yalnızca genç insanları eğiten bir kurum olmadığını, her yaştan insanların eğitim aldığı yerler olduğunu hatırlatıyor. Sabancı Üniversitesi'nin de böyle bir yer olduğunun altını çiziyor.
Türkiye'de yönetici eğitimine ihtiyaç olduğunu kaydeden Babüroğlu, yöneticilerin geçen zaman içinde yeni bilgilere ihtiyaç duyduğunu vurguluyor. Fakat eğitim konusunda çeşitlilik olmadığını dile getiriyor. Bu eğitimler sayesinde şirketlere gelişim ve rekabet imkanı yarattıklarını söylüyor:
‘‘Türkiye'de genellikle bireysel gelişime yönelik dersler var. Yöneticiler için gereken eğitim açığı da bu şekilde kapatılmaya çalışılmalı. Bunlar kısa dönemli kişisel eğitimler, biz, şirketlerin yönetimi konusunda yöneticileri eğitiyoruz. Birebir olarak şirketlerini konu alıyoruz. Derslerde örnek konu olarak işliyoruz. Teoriyle pratiği birleştiriyoruz.‘‘
Sabancı EDU'daki akademisyenler, yöneticiler dışında kurumlar ve sektörler için de eğitim programları hazırlıyor. Programlar için uzmanlar, kurumlar ve yöneticilerle işbirliği yapılıyor. Kurumlara, bireylere ve sektörlere yedi grupta eğitim veriliyor:
1. Açık kayıt programları: Genel bilgileri kapsayan bir program. Süre konusunda bir kısıtlama yok. İsteğe bağlı değişkenlik gösteriyor.
2. Özelleştirilmiş programlar: Yöneticinin şirketine bağlı yürütülen programlar. Özel olarak şirket çalışanlarına yönelik program hazırlanıyor.
3. Bünye içi programlar: Personelin ihtiyacına yönelik olarak hazırlanıyor. Bu program için personel, üniversiteye gelmeden, şirket içinde eğitim alıyor.
4. Sektörel programlar: Konuya bağlı sektörün önde gelen kuruluşları ile birlikte yürütülüyor. O kuruluşlardan örnekler alınarak, ihtiyaca yönelik sektör eğitimleri düzenleniyor.
5. Özel konferanslar: Güncel konular hakkında ya da belirlenmiş bir alanda seri halde tasarlanan konferanslar.
6. Özel programlar: İhtiyaca bağlı ve özel olarak tasarlanıyor. Yoğun ve hızlandırılmış olarak yapılıyor. Öğrenciler, genç yönetici adayları veya üst düzey yöneticiler oluyor.
7. Yönetici kulüpleri: Tepe yöneticiler arasında gerçekleşiyor. Küresel gelişmeler, güncel sorunlar ve özel ilgi alanları konu başlıkları yer alıyor. Bu konuda fikir alışverişleri, tartışma ortamları, iletişim ve gelişim sağlanıyor.
Bilgi için: 0216 483 96 95, www.edu.sabanciuniv.edu
Teoriyle pratiğin uyumu
Programa, yurtiçi veya yurtdışında çalışan, yönetim deneyimine sahip, gelişime açık, sınırlar ötesi çalışan özel ve kamu yöneticileri katılabiliyor.
Uzun süreli eğitim veriliyor(üç ay).
Yöneticiler eğitim boyunca kampus imkanlarından yararlanabiliyor.
Eğitim süresince üniversitenin yaptırdığı 50 yatak kapasiteli eğitim otelinde ağırlanıyorlar.
Şirket yönetimine yönelik global konular işleniyor. Ayrıca Türkiye'ye yönelik derslere de yer veriliyor.
Sektörün önde gelen şirketleri konu olarak işleniyor
Yöneticilerin kendi tecrübeleri de derslerde anlatılıyor. Çalıştıkları şirketler ders olarak inceleniyor.