Saat aksesuvar oldu

Güncelleme Tarihi:

Saat aksesuvar oldu
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 13, 2004 00:00

Gün olmuyor ki bir gazete ya da dergide saat reklamı görmeyelim. Ãœstelik bu yeni reklamlar eskisi gibi markanın teknolojik özelliklerini anlatmanın çok ötesinde...Birbirinden yaratıcı saat reklamları son iki yıldır, markalar arasındaki yarışı da gözlerimizin önüne seriyor. Peki saat piyasasında neler oluyor? Herkes birdenbire saat meraklısı mı oldu? Satışlar mı patladı? Saat artık zamanı göstermenin ötesinde bir iÅŸleve mi kavuÅŸtu?ÇocukluÄŸumuzda babalarımızın bir, annelerimizin de biri günlük diÄŸeri gece gezmelerinde takmak üzere iki saati vardı. Bir çocuÄŸun saat takması ise büyümenin ilk emarelerindendi. Saatler evladiyelikti. Ancak artık prestijli bir ürün olan saatler aksesuvar halini aldı. Türkiye'ye her yıl 10 milyonun üzerinde saat giriyor. Bir baÅŸka deyiÅŸle, bu ülkede yedi kiÅŸiden biri yılda bir saat satın alıyor. Yazbukey'in tasarımcısı Emel Kurhan, saatlerin bir aksesuvar olduÄŸunu doÄŸruluyor. Ona göre saat, kıyafeti tamamlıyor ve herkes stiline göre saat seçiyor.Özellikle Armani, Diesel, Benetton, Dolce Gabana gibi ünlü moda markaları ile Nike, Adidas gibi spor markalarının saat üretmeye baÅŸlamasıyla piyasa canlandı. Çok pahalı olmayan ancak marka taşıyan saatler, kadınlar tarafından kapışıldı. Artık, üzerimizdeki giysiye göre saat takar hale geldik.Saat iki paket sigara fiyatına sokaklarda da satılır hale geldi. Ä°ÅŸportada, pazarlarda, 6-15 milyon liradan satılan saatler, saçımızdaki toka kadar kolay deÄŸiÅŸtirilebilir oldu.MÜŞTERÄ°NÄ°N YÃœZDE 70'Ä° KADINAğırlıklı olarak moda markalarının ürettiÄŸi saatleri Türkiye'ye ithal eden Saat & Saat'in sahibi Ramazan Kaya, ‘‘İyi ki kadınlar var, onlar baÅŸtacımız’’ diyor. Çünkü müşterilerinin yüzde 70'i kadın. Kaya, kadınların, saat alan erkeklerin seçimlerini de etkilediÄŸini anlatıyor.Portföyünde geleneksel saatlerin yani piyasaya sadece saat üreterek giren markaların ağırlıklı olduÄŸu Aydın Saat'in sahibi Mehmet Aydın ise müşterilerinde kadın-erkek oranının yarı yarıya olduÄŸunu söylüyor. Geleneksel saatleri tercih edenler, daha çok teknik yapıya dikkat ediyorlar.YILDA 10 MÄ°LYON SAAT GELÄ°YORTürkiye'ye her yıl 10 milyonun üzerinde kol saati ithal ediliyor. Ä°thal edilen saatlerden yüzde 40'ı Ä°stanbul'da, yüzde 15-20'si Ankara'da, yüzde 7-8'i Ä°zmir'de ve kalanı da diÄŸer ÅŸehirlerde tüketiciyle buluÅŸuyor. Saatlerden yüzde 80'i iÅŸporta ve pazarlarda 6-15 milyon lira arasında fiyatlarla satılanlar. Mehmet Aydın, bu saatlerin UzakdoÄŸu ülkelerinden 50 cent-1 dolar gibi fiyatlarla satın alındıklarına dikkat çekiyor. Dünyada Seiko, Citizen ve Swatch dışında saat makinesi üreten ÅŸirket olmadığını da vurgulayan Aydın, ucuz saatlerin de bu ÅŸirketlerin teknolojisi eskidiÄŸi için satılan makinelerle üretildiklerini anlatıyor. Ä°thal edilen ucuz saatler, miktarın yüzde 80'ini oluÅŸtursa da sektörde harcanan dövizin sadece yüzde 20'si bunlara gidiyor. Dövizin yüzde 80'i ise geleneksel ve moda marka saatlerin ithalatında kullanılıyor. Fiyatları 35-1500 dolar arasında deÄŸiÅŸen bu saatlerin adet olarak yüzdesi 20'lerde kalıyor. Tabii ki 1500 doların üzerinde etiket taşıyan saatler de mevcut. Ama onlar yüzde içinde bir yer tutmuyor.UCUZ SAATLER MARKALARI RAHATSIZ ETMÄ°YORRamazan Kaya, çoÄŸunluÄŸu markasız ucuz saatlerin çok fazla tüketilmesine üzülüyor. Aslında onların hedef kitlesi, ucuz saat alanlar deÄŸil ama ona göre 5-10 milyon yerine 25-30 milyonluk saatler tercih edilse, herkesin kolunda iyi bir saat olması mümkün. Mehmet Aydın ise ucuz saatlerin tüm dünyada tüketildiÄŸini, milyarları bulan adetlerde üretildiÄŸini söylüyor. Aydın, ucuz saat satılmasından rahatsız deÄŸil. Saat insanın ihtiyacı ama birazcık daha para harcasalar, çok daha iyi saatlere sahip olabilirler. Orta sınıf saatleri ilgilendiren ise geleneksel saat markalarıyla mücevher nitelikli markaların 50-100 dolara satılan sahteleri.Dünyadaki saat üretiminde üç ÅŸirket ön plana çıkıyor. Ãœretimin yüzde 70-80'ini Seiko, Swatch ve Citizen yapıyor. Yıllar bazında en çok üretim yapan deÄŸiÅŸse de bu üç ÅŸirket, uzun yıllardır piyasayı kimseye bırakmıyor. Ä°sviçreli Swatch Group tarafından 1983'ten beri üretilen Swatch saatleri, 60 ülkede satılıyor. Saate 'moda aksesuvarı' gözüyle bakan Swatch 100 dolar civarındaki fiyatlarla tüketiciyle buluÅŸuyor. Firmanın koleksiyonları altı ayda bir yenileniyor.Seiko ise 1881 yılından beri dünya saat endüstrisinde. Kendi adının yanı sıra Pulsar Lorus gibi markalara da imza atan Seiko Watch Corporation, geçen yıl 90 bin çalışanıyla 15 milyar doların üzerinde ciro yaptı.1918 yılında Japonya'da faaliyete baÅŸlayan Citizen'in Avrupa ÅŸubesi 1969'da Almanya'nın Hamburg kentinde kuruldu. Globalizm ve çevreciliÄŸi en önemli ÅŸirket prensipleri olarak benimseyen ÅŸirket, artık saatlerde pil kullanılmasını önlemek için ışık ve hareket enerjisine dayalı kaynaklar üzerine çalışıyor.Cartier'nin mücevher saatleriLüks saatlerde dünya ikinciliÄŸi ise Fransız Cartier'nin. Bu marka saatlerin en ucuzu 1650 dolar. 1847'den beri üretim yapan markanın en pahalı modelinin fiyatını ise hiç kimse söyleyemiyor. Çünkü isteÄŸinize göre 1 milyon dolar ya da üzerinde deÄŸer taşıyan bir saati kolunuza takmanız mümkün. Mücevher ağırlıklı çalışan Cartier'nin klasik modelleri ise 80 yıldır üretilen Pasha ve Santos. Ä°lk Pasha, 80 yıl önce MarakeÅŸ (Fas) PaÅŸası için üretilmiÅŸ ve adını buradan almış.Ramazan Kaya (Saat&Saat'in sahibi)Reklam moda markalarıyla geldiReklama sempatik bakan moda markaları saat iÅŸine girince, saat reklamları da çoÄŸaldı. Artık çok yaratıcı, büyüleyici reklamlar var. Bu markalar, sektöre deÄŸiÅŸim, güzellik, ışıltı getirdiler. Artık, insanlar evladiyelik saat aramıyorlar. Saatler zamanı göstermenin ötesinde takı oldular. Dünyada saat satışları yüzde 4 geriledi. Bunun en büyük nedeni zamanı da gösteren cep telefonları. Bence herkesin üç saati olmalı. Gece, gündüz ve spor giysiler için.Mehmet Aydın (Aydın Saat'in sahibi)Saat prestijli bir ürünSaat, dünyanın en prestijli ürünü. Bu nedenle dünyanın önde gelen moda markaları, portföylerinde saate de yer verdiler. Türkiye'de perakende sektöründe yılda 250 milyon dolarlık bir pazar var. Moda markalar orta fiyat grubunu hedefleyen, rahat alınabilecek ürünler. Bu markaların sektöre girmesiyle, dizayn ön plana çıktı. Piyasa canlandı. Bunu reklamlar da destekledi. 35-40'a yakın moda marka devreye girdi. Bana göre her insanın en az iki saati olmalı. Bir iÅŸ yaÅŸamında, biri hafta sonları spor kıyafetler için.Rolex efsanesiLüks saat kategorisinde dünyada en çok satılan marka Rolex. 1906 yılından beri üretim yapan ÅŸirketin yetkilileri kendilerini 'lüks saatin endüstrisi' olarak tanımlıyorlar. Markanın son 50 yıla damgasını vuran efsane modeli ise Daytona. Daytona'nın altınını tercih ederseniz Rolex maÄŸazalarına gidip satın alabilirsiniz. Ancak efsaneleÅŸen çelik modeli tercih ediyorsanız, sipariÅŸinizi verip, ortalama bir yıl beklemeniz gerek. Bu saati elinize aldığınız anda iki katı fiyatına alıcı bulmak mümkün. Bu arada dedelerinizin 50-60 yıl önce 700-800 dolara satın aldığı Rolex'ler bugünlerde 100 bin doların üzerinde fiyatla satılabiliyor. Altın ve deÄŸerli taÅŸlı Rolex'lerin fiyatları ise sadece alıcı ile satıcı arasında konuÅŸuluyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!