Oluşturulma Tarihi: Şubat 02, 2002 13:37
Fortune Dergisi ‘çalışmak isteyeceğiniz en iyi 10 şirket’ adlı bir araştırma yaptı. Nokia, ST Microelectronics, ING, Skandia, L'Oreal, Morgan Stanley, San Raffaele, Porche, Novo Nordisk ve Pret A Manger Avrupa'da insanların çalışmak isteyebilecekleri en iyi 10 şirket olarak seçildiler. Başarılarının nedeni ‘insana’ verdikleri önem.
Fortune Dergisi Avrupa'da 'çalışmak istenen en iyi 10 şirket'i belirledi. Araştırmaya, uzman gazeteciler, akademisyenler, hisse senedi analistleri, danışmanlar, araştırmacılar ve üniversite öğrencileri katıldı. 75 aday şirketin olduğu araştırmaya, bu şirketlerin çalışanları da katılarak oy verdi. En çok çalışılmak istenen şirketler şöyle: Nokia, ST Microelectronics, ING, Skandia, L'Oreal, Morgan Stanley, San Raffaele, Porche, Novo Nordisk, Pret A Manger.
Fortune Dergisi en iyi şirketleri belirlemenin yanı sıra ABD ve Avrupa şirketlerini de karşılaştırdı. Avrupalı şirketleri ABD'lilerden ayıran en önemli özellik Avrupa'da devletlerin şirketler üzerinde etkisinin daha fazla olması. Bu nedenle Avrupalı çalışanlar daha geniş sosyal haklara sahipler. Örneğin Avrupa'da bir çalışanın yılda minimum dört hafta tatil yapma hakkı var. Primler ve sosyal yardım ödemeleri konusunda başta Fransa olmak üzere Avrupa ülkeleri ABD'ye göre daha iyi durumdalar.
NEDEN ‘EN İYİ’LER
Novo Nordisk (Danimarka, ilaç firması)
Sosyal sorumluluk ve çevreyi koruma çalışmalarıyla tanınıyor. Finansal raporlara ek olarak düzenli yıllık sosyal raporlar da çıkarılıyor. Bu raporda atmosferdeki emisyon gazı oranına dair son veriler, gazın yarattığı tehlikeler, dünyadaki su ve enerji tüketimi, şirketteki iş kazalarının oranı ve alınan önlemler gibi başlıklar bulunuyor.
Skandia (İsveç, sigorta)
Yaşlı ancak değişime açık bir firma olarak tanınıyor. Yaklaşık 150 yıllık bir firma. Entellektüel sermaye kavramına önem veriyor. Düzenli aralıklarla çalışanlarına çok kapsamlı bir anket düzenliyor. Sonuçlara göre düzenlemeler yapılıyor. Şirketin son çalışması klasik görev tanımlarına son vermek. Son olarak bilgi yönetimi bölümü 'bilgi bahçıvanları' olarak değiştirildi.
ING (Hollanda, finansal servis)
Amsterdam'daki binası mimarlık harikası olarak nitelendiriliyor. Her yıl 75 bin turist binayı geziyor. Şirketin dış görünüşüne bu kadar önem verilmesini genel müdürü şöyle açılıyor: ‘‘Biz araba, uçak ya da hız motoru üretip satmıyoruz. Çalışanlarımıza ve müşterilerimeize insani yüzümüzü göstermeliyiz. Çalıştığımız yer bunun en iyi göstergesi.‘‘
L'Oreal (Fransa, kozmetik)
Şirket yönetiminin yüzde 50'si kadınlardan oluşuyor. Fransa sınırları içinde toplam 36 bin çalışanı var. Bu çalışanların arasında 45 ayrı ülkeden insan yer alıyor. Çalışanlar arasında kadın-erkek-mevki ayrımı yapmamasıyla tanınıyor.
San Raffaele's (İtalya, hastane)
Amerikan felsefesi ve verimlilik esasıyla çalışan İtalyan bir şirket olarak tanınıyor. Şirketin temel felsefesi işini yaparken eğlenen çalışanlara sahip olmak. Hastanenin yıldızı İtalya Başbakanı Silvio Berlusconi'in prostat ameliyatını burada yaptırmasının ardından parladı.
ST Microelectronics (İsviçre, telekom)
Şirket geniş ve her çeşit yiyeceğin bulunduğu kafetaryası, ucuz ve lezzetli yiyecekleri ile ünlü. Mavi yakalı çalışanların şirkete giriş ücreti yıllık 13 bin, beyaz yakalıların 15 bin dolar. Giriş ücretleri sektöre göre düşük kalıyor ama çalışanlarına göre şirketleri onlara 'değer' veriyor.
Morgan Stanley (İngiltere, yatırım bankası)
Avrupa'nın finans merkezi Londra'nın en büyük yatırım bankası. Londra ofisinde 91 ayrı ülkeden 67 ayrı dili konuşan dört bin 800 kişi çalışıyor. Giriş ücretleri yıllık 45 bin dolardan başlıyor. Banka iş çevreleri tarafından işkolik insanların çalıştığı bir bina olarak tanımlanıyor. Burada birçok çalışan sabah yediden akşam 10.00'a kadar çalışıyor.
Porsche (Almanya, otomotiv)
Çalışanların memnuniyetinin ana nedeni hemen hepsinin Porsche tutkunu olması. Her gün Porsche kullandıkları için çok mutlu olduklarını belirtiyorlar. Şirketin tek kötü yanı fazla hiyerarşik olması. İş güvenliği konusunda çalışanlarını desteklediği biliniyor.
Nokia (Filandiya, telekomünikasyon)
Şirket haftada bin iş başvurusu alıyor. Çalışanlarından maksimum verim elde etmek amacıyla rotasyon çalışmaları çok sık uygulanıyor. Bu nedenle bir çalışan yılda birkaç kez kartvizitini değiştirmek zorunda kalabiliyor. Bir yönetici başarısız olduğu alanda daha alt mevkide çalışmak zorunda kalıyor.
Pret A Manger (İngiltere, fast food restoran zinciri)
Çalışanların yüzde 38'i 20'li yaşlarda ve İngiltere'ye çalışmak amacıyla dış ülkelerden gelen gençlerden oluşuyor. 35 yaşın üzerindeki çalışan oranı yüzde 8. Çalışanlarına yönelik partileriyle ünlü. Geçtiğimiz yıl şirketle baş edemeyeceğini anlayan Mc Donald's çareyi bir kısmını satın almakta buldu.