Rötarlı uçaklar sıkı takipte

Güncelleme Tarihi:

Rötarlı uçaklar sıkı takipte
Oluşturulma Tarihi: Mart 01, 2006 10:50

Ulaştırma Bakanlığı, hava şartları ya da mücbir sebepler dışında rötar yapan uçak şirketlerinin peşine düştü. Bakanlık bünyesinde kurulan Slot Koordinasyon Merkezi, zaman zaman uçak yolcularını çileden çıkaran rötarlı uçakları belirlemek için son 6 aylık uçuşları incelemeye aldı.

Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Sivil Havacılık Genel Müdür Vekili Barış Tozar, rötarlarla ilgili çalışma süreci tamamlandığında, gerekirse havayolu şirketlerinin uçuş slotlarını iptal edebileceklerini bildirdi.

Tozar, bir süre öncesine kadar Türk Hava Yolları (THY) tarafından verilen uçuş planlarının (slot) Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın talimatı üzerine Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bünyesine alındığını, slotların artık Slot Koordinasyon Merkezi'nce planlandığını söyledi.

Slot Koordinasyon Merkezi'nin yeni bir yapılanmaya gittiğini kaydeden Tozar, uçuş slotlarını havaalanlarının kapasitesine göre planladıklarını ifade etti. Özel havayolu şirketlerinin iç hatlarda uçmaya başlamasıyla slot planının öneminin arttığına işaret eden Tozar, mücbir sebepler haricinde uçuş slotlarına uymayan havayollarına, slotlarının iptal edilmesi gibi bir yaptırım uygulayacaklarını bildirdi.

ALTYAPI YETERSİZLİĞİ

Havaalanlarının yetersizliği başta olmak üzere çeşitli nedenlerle uçuşlarda slotlara uyulmadığını, bu nedenle rötarlar yaşandığını dile getiren Tozar, rötarların yüzde 80'nin hava şartları ya da mücbir sebeplerden, yüzde 20'sinin ise havayollarının işletme hatalarından kaynaklandığını kaydetti.

Slot Koordinasyon Merkezi'nin rötarlı uçakları belirlemek üzere ”history” çalışması başlattığını, bu kapsamda son 6 aylık uçuşların inceleneceğini belirten Tozar, çalışma sonuçlandığında istatistiki bir sonuç ortaya çıkacağını, sonuca göre gerekirse havayolu şirketlerinin uçuş slotlarının iptal edilebileceğini söyledi. Tozar, ”Havaalanlarının kapasitesinin optimum kullanımını kötü niyetle engelleyenler var mı bunu inceliyoruz. Eğer varsa, bunlara yaptırım uygulayacağız. Çünkü Slot Koordinasyon Merkezi, havaalanlarının kapasitesine göre slot belirliyor” dedi.

SLOTLARI KULLANMAYAN ŞİRKETLER

Öte yandan, THY'nin yanı sıra diğer havayolu şirketlerinin de kendilerine tahsis edilen uçuş slotlarının önemli bir bölümünü kullanmadıkları belirlendi.

AA muhabirinin aldığı bilgiye göre, 31 Ocak 2006 tarihi itibariyle THY 917, Atlas Havayolları 278, Onur Havayolları 154, Kuzu Havayolları 34, MNG Havayolları 32, Fly Havayolları 25 ve Pegasus Havayolları 20 slotunu kullanmadı. Böylece söz konusu dönemde havayollarının kendilerine tahsis edilen kullanmadıkları slot sayısı 1480 olarak gerçekleşti.

GENEL MÜDÜRLÜK, ÇÖZÜM ARIYOR

Bu arada, Türk sivil havacılığında son yıllarda beklenenin üzerinde patlama yaşandığını, bunun sonucunda havaalanlarının ihtiyacı karşılayamadığını belirten Barış Tozar, sorunlara acil, kısa, orta ve uzun vadeli planlarla çözüm aradıklarını vurguladı.

Tozar, SMART Projesi'yle uzun vadede saatlik iniş kalkışların artırılmasının öngörüldüğünü ancak acil tedbirlerle havaalanlarını daha etkin kullanabilmenin yolunu araştırdıklarını, bu kapsamda haciz nedeniyle bekletilen uçakları parklardan kaldırmayı düşündüklerini ifade etti.

PİSTİN BAKIMA ALINMASI TRAFİĞİ ARTIRACAK

İstanbul Atatürk Havalimanı'nda pistlerden birisinin bakıma alındığını da anımsatan Tozar, uçakların daha kısa sürede pisti terk etmelerini sağlayacak çıkış yollarının yapılacağını dile getirdi. 1.8-3.6 olarak adlandırılan eski pistin bakıma alınması nedeniyle trafiğin artacağını, bu nedenle sıkıntı oluşacağını anımsatan Tozar, bakımın mutlaka yapılması gerektiğini vurguladı.

Tozar, pistin bugün bakıma alınmaması halinde ileride daha büyük sorunların ortaya çıkacağını söyledi. Barış Tozar, iç hat uçuşlarının Sabiha Gökçen'e yönlendirilmesinin yanında uzun vadede İstanbul'a yeni bir havalimanının yapılmasının, ihtiyaçların karşılanması açısından şart olduğunu belirtti.

İSTANBUL VE ANTALYA'DA TEMSİLCİLİKLER AÇILIYOR

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün, olaylara anında müdahale edilebilmesi ve bürokratik işlemlerin yerinde gerçekleştirilebilmesi için Mart ayında İstanbul Atatürk Havalimanı'nda bir temsilcilik açacağını bildiren Tozar, Nisan ayında da Antalya'da bir temsilcilik açacaklarını söyledi.

Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Sivil Havacılık Genel Müdür Vekili Tozar, Genel Müdürlüğün 3 aylık bir dönemde oluşturacağı uzman ekiplerle daha yetkin hale geleceğini dile getirdi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!