Güncelleme Tarihi:
Son zamanlarda sarkicilar arasinda yeni bir moda var: Yabanci sarkilari alip, Turkce sozlerle soylemek. Ve tabii ki bu sarkilarla buyuk sukse yaptiklarini da eklemek gerek. Bu akimin seneler evvel de var oldugunu ama son birkac senedir buyuk bir patlama yasadigini da belirtelim.
Turk pop muzik sektorunde son 10 yildir buyuk bir patlama yasaniyor. Bu patlamanin gerisinde ise, ozellikle genc kesimin Turkce sozlu pop muzige gosterdigi ilgi kadar yabanci sarkilarin da varligi inkar edilemez. Dunya capinda unlenen pek cok pop muzik sarkisi, bizim sanatcilarimiz tarafindan Turkce sozlerle albumlere aliniyor ve dinleyiciye ulasiyor. Tabii ki buyuk sukse yapiyor bu sarkilar. Neredeyse yabanci muzik altyapisi hic degistirilmeden, sadece sozleri adapte edilerek kullanilan bu sarkilar, kisa surede dillere dolaniyor ve unutulmuyor. Seneler oncesinde Nilufer ve Ajda Pekkan gibi sanatcilarin cok kullandigi bir yontem olan yabanci sarkilari Turkce'ye adapte etme fikri, anlasilan bu aralar pek bir gundemde.
Iste dunden bugune ornekleriyle yabanci sarkilari kullanarak patlama yapan sanatcilar.
Ajda Pekkan
Pop muzigin divasi sayilan Ajda Pekkan, son albumunde unlu yildiz Cher'in ‘‘Dove La More’’ isimli parcasina yer
verdi. Adini ‘‘Aska Inanma’’ olarak degistirdigi bu sarkiyla da pek bir sukse yapti unlu sanatci. Hatta engin denizlere yelken actigi klibiyle de, gectigimiz yazin en cok konusulan sarkicilarindan biri olmayi basardi.
Mustafa Sandal
Kendi bestelerine cok guvenen ve albumleriyle satis rekorlari kiran Mustafa Sandal da, sonunda dayanamadi ve son albumu ‘‘Akisina Birak’’ta yillardir dillerden dusmeyen ‘‘Joanna’’ sarkisini kullandi. ‘‘Hep Beraber’’ olarak adini degistirip Turkce sozlerle albumune kattigi bu hareketli sarki, Sandal'in muzik kariyerinde son derece olumlu bir etki birakti.
Nilufer
Guclu sesi ve yorumuyla yillardir pop muzik piyasasinda dimdik ayakta duran Nilufer, son albumunde Loreena McKennit'in sarkisini ‘‘Cok Uzaklarda’’ olarak yorumladi. Cektigi kliple oldugu kadar huzunlu ses tonuyla da sarkiya bambaska bir anlam giren Nilufer, adeta ‘‘bu is boyle yapilir’’ dercesine basari sagladi. Sarki hala dillerde.
Hulya Avsar
‘‘Sevdim’’ isimli single calismasi ve ses getiren klibiyle 2001'e hgzlg bir giris yapti Hulya Avsar. Sarkinin cok begenilecegini de onceden biliyordu zaten. Cunku ‘‘Sevdim’’in orijinali olan ‘‘Eleni’’ isimli parca,Anna Visi tarafindan seslendirilmis ve 2000 yilinda dunya muzik piyasasinda buyuk bir yer kapmisti. Tabii ayni etkiyi bizim ulkemizde de gostermisti bu sarki. Ve Avsar, son single calismasiyla simdiden listelerde hizla yukselmeye basladi bile.
Askin Nur Yengi
Artik sarkiciligi oldugu kadar oyunculuguyla da dikkat ceken Askin Nur Yengi ilk albumunde yabanci sarkilarin nimetlerinden faydalanmisti. Israilli Azucar Moreno grubunun Eurovision'u kazandigi parca olan ‘‘Bandido’’, Yengi'nin ilk albumunde ‘‘Zehir Gibisin’’ olarak hayranlarinin karsisina cikti.
Tarkan
Tarkan Turk pop muziginde kimselerin basaramadigini basaran Tarkan, artik dunyaca taninan bir yildiz. Ama o, ilk albumunde yani sadece kendi ulkesinin dinleyicileri icin cikarttigi albumunde bircok yabanci uyruklu sarkiya da yer vermisti. Bunlarin icinde ise en cok ses getireni kuskusuz Gypsy Kings imzali unutulmaz sarki, ‘‘Gozlerin’’ oldu.
UZMAN GORUSU
Sezen Cumhur Onal
BU konunun uzmani kim olur diye dusunduk ve Sezen Cumhur Onal'i aradik. Ondan da, Turkce sozlu pop muzigin tarihini ogrendik. 1949'da Orhan Boran'li ve Tarik Gurcan'li radyo gunlerinde, dunyada da muzik konusunda bir gelisme goruluyor. Bir acilim oluyor muzik piyasasinda. O donemlerin muthis tangolari, Necdet Koruturk ve arkadaslari, Celal Ince, Yasar Guvenir, Secaattin Tanyelli, Armagan Senol ve Nevzat Yalaz gibi isimler tarafindan soyleniyor. Muzikallerden kalan best-seller muzikler ve operetlerin donemi 1950'ler. Iste o gunlerde, bati muzigi orkestralari bir bir kurulmaya baslaniyor. Turk muziginin disariay da acilmaya baslamasi soz konusu. Savas sonrasi Amerikan muziginin etkisinde kalan Turkiye, degisik muzikler cikarmaya basliyor. 60'li yillarda tek yayin organi Istanbul, Ankara ve Izmir radyolari. Istanbul'da ise, Ilham Gencer Cati Lokali'nde genc seslere mikrofon veriyor. Ajda gibi bugunun unlu sanatcilari onun lokalinde sarki soyluyorlar. O zamanlar en buyuk marifet bir sarkiyi yabanci sarkicilara benzeterek soylemek. Bati muziginin merkezi Paris oldugu icin, Sezen Cumhur Onal da oraya gidip goruyor. Fecri Ebcioglu da ayni donemde bu yabanci muzige Turkce soz isine girisiyor. ‘‘Bak Bir Varmis Bir Yokmus’’ sarkisini Ebcioglu Ilham Gencer'e yaziyor. Ve sarki cok tutuyor. O arada Italyanca ve Fransizca sarkilar da cok gundemde. Bu sarkilarin sahipleri gelip buralarda kaliyorlar. Ebcioglu ve Onal iki ayri radyo programi yapiyorlar ve adeta bir yaris halindeler. Alpay, Erol Buyukburc gibi isimler, bu yabanci sarkilari cok meshur yapiyorlar. Pop muzik 1960'larda boyle bir patlama yasiyor. Aranjman denilen Turkce sozlu pop muzik olayina giriliyor. Ertan Anapa'ya Tom Jones'un sarkilari yaziliyor, cunku onun sesi en cok Jones'un sesine uygun. Ve bu boylece surup gidiyor. Ama Onal'in en carpici aciklamasi, sonda geliyor: ‘‘O zamanki aranjmanlar olmasaydi, bugunun pop muzigi de olamazdi’’ diyor.