Oluşturulma Tarihi: Temmuz 11, 2007 00:00
Karsan’ın Renault Trucks’a yılda 5 bin kamyon üreteceği proje, atılan imzaların ardından devreye girdi.
Üretilen kamyonlarda ilk aşamada yerlilik oranı yüzde 40 olacak, Karsan 200 milyon Euro ek ciro sağlayacak. Renault Trucks Dünya Başkanı Stefano Chmielewski, "Bu daha başlangıç, başka sürprizler de gelecek" dedi. Chmielewski, Türk ekonomisinin 20 yılda patlama yaşayacağını söyledi.
RENAULT Trucks’la işbirliği anlaşması imzalayan Karsan, Bursa’daki fabrikasında Renault Premium Uzunyol, Premium Lander ve Kerax modellerinin üretimi gerçekleştirilecek. Anlaşmaya göre Karsan, öncelikle Renault Trucks için yılda yaklaşık 5 bin adet ağır kamyon üretecek. Renault Trucks’ın ihtiyacına bağlı olarak bu üretim iki vardiyada yılda 10 bin adede kadar çıkabilecek. Üretilecek kamyonlarda yerlilik oranının yüzde 40 civarında olacak. İşbirliği Karsan’a yılda 200 milyon Euro ek ciro sağlayacak, 300 kişiye istihdam kapısı açılacak. Renault Trucks Dünya Başkanı Stefano Chmielewski, "Bu sadece bir başlangıç. Bunun ardından başka sürprizler de gelecek" dedi.
EKONOMİ 20 YILDA PATLAYACAK: Stefano Chmielewski, "Türkiye’yi Avrupa ticari direksiyonuna geçirdik. Çünkü, Türkiye, Avrupa’da her konuda olduğu gibi bunu hakediyor" diyerek, şu değerlendirmeyi yaptı: "Fransa’nın dışında 100 ülkeyle çalışıyoruz. Türkiye’yi bir sanayi ve pazar üssü olarak görüyoruz çünkü sürekli gelişiyor. Türkiye’nin teknik, yan sanayi ve insan potansiyeli çok güçlü. Ayrıca Türkiye 20 yıl içinde çok büyük bir ekonomi patlaması yaşayacak. Bunun dışında Rusya’ya da yöneleceğiz. Türkiye’ye kıyasla, çok istikrarlı olmasa da sanayi kapasitemizi oraya da yönlendirmek istiyoruz. Türkiye’deki üretimimiz yaklaşık yüzde 40 oranında yerli olacak çünkü bu aşamalı bir çalışma. Fas, Uruguay, Arjantin ve Tayvan’da da montaj fabrikalarımız var. Türkiye’de çok daha fazla şansımız olduğu için oralara yerleşmeyi düşünmüyoruz. Ayrıca Türkiye, sahip olduğu korkunç potansiyelden dolayı bize daha çok seçenek sunuyor."
ATTIĞIMIZ EN BÜYÜK ADIM: Renault Trucks Türkiye Genel Müdürü Gino Costa da, Türkiye’nin büyük potansiyeline ve dinamizmine olan güvenlerinin, Renualt Trucks’ı Türkiye’de daha güçlü şekilde bulunacakları bir strateji belirlemeye zorladığını söyledi. Türkiye’de yaşanan bazı güçlüklere rağmen Renault Trucks’ın, Türkiye’deki yapılanmasını ve büyümesini hiçbir endişeye kapılmadan istikrarlı bir şekilde sürdürme gayreti içinde olduğunu ifade eden Costa, bugün 6 ton üzeri kamyon pazarında yaklaşık yüzde 5 pazar payına ulaştıklarını söyledi.
HEP GÜVENDİK: Bugüne kadar Türkiye ekonomisine, Türk insanının dinamizmine ve pazarın potansiyeline olan güvenlerinin en zor günlerde bile azalmadan devam ettiğini belirten Costa, şunları dile getirdi: "Bugün geldiğimiz noktada bu güvenin bizi hiç yanıltmamasının verdiği büyük inançla Türkiye’deki varlığımızı bir adım daha ileri götürme kararı verdik. Bu, Türkiye’de bugüne kadar attığımız en büyük adım olacak. Karsan’la yaptığımız stratejik ortaklık Türkiye’yi hem iç hem de çevre pazarlar için önemli bir üretim üssü haline getirecek. Karsan tesislerinde üreteceğimiz Premium Çekici, Premium Lander ve Kerax tipi araçlarımız sadece Türkiye pazarındaki gücümüzü artırmakla kalmayacak, aynı zamanda Renault Trucks’ın uluslararası pazarlardaki gücüne de güç katacak. Bu araçların üretiminde gelişmiş yerli yan sanayiyi kullanmanın avantajından da yararlanarak Türkiye pazarına adapte edilmiş ürünler sunacağız. Yerli üretim sayesinde Türkiye’deki araç satışımızı kısa vadede 2 katına çıkarmayı planlıyoruz."
120 milyon Euro’luk ek ihracat geliri olacakKARSAN Otomotiv Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, Karsan’ın bir nevi anahtar teslim hizmet sunduğunu, bunları kalitesi, tecrübesi ve var olan esnek kapasitesi sayesinde model spesifik yatırımlar hariç hiç bir ek yatırıma gerek duymaksızın yapabildiği için, önemli bir yatırım maliyeti avantajı da ortaya koyduğuna dikkat çekti. Karabağ, "Renault Trucks’la başladığımız projenin ilk aşamasında beklenen yıllık 5 bin adetlik üretimin yaklaşık 3 bin adedi ihracat pazarlarına yönelik olacağından, proje Karsan’a yılda 120 milyon Euro’luk ihracat geliri getirecek" dedi. Fiili üretime 2008 yılı ikinci yarısından itibaren başlanacak projeyle, yılda 10 bin adede yaklaşacak üretimle, Türkiye’nin en büyük kamyon üreticilerinden biri haline geleceklerini belirten Karabağ, "Üretimin başlamasından 3 yıl sonra, yani 2011 yılının sonunda Renault Trucks ile daha da büyük ve entegre bir işbirliği için Joint Venture yani ortak girişim kurma seçeneğini değerlendirecek ya da karşılıklı olarak işbirliğimizin mevcut haliyle devamına karar vereceğiz. Kontrat süresi boyunca taraflar Türkiye’de ağır kamyon üretimi için birbirlerine münhasıran bağlı olacaklar" diye konuştu. Karabağ, Karsan’ın 2006 yılında 727 çalışanıyla 12 bin 317 adet araç satışı yaparak 196 milyon dolar ciro elde ettiğini, 2009 yılında 2 bin 100 çalışanı ve 70 bin 500 adetlik araç satışıyla 1.2 milyar dolar ciro elde etmeyi hedeflediğini bildirdi.
Günahları ve sevapları tek çatıda toplayıp yola çıktıkKARSAN Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç,
Koç Grubu’ndaki görevinden ayrılırken, "günahlarını ve sevaplarını" bir çatı altında toplayarak Karsan’daki çalışmalarına başladığını anlattı. Kıraç, bir merkeze bağlı olmadan niş modellerin tek bünyede geliştirilmesi için çaba harcadıklarını söyledi."Bu kadar kuvvetli TL ile sanayide kalmak ne kadar doğru" diyen Kıraç, TL’nin her değerlenişinde sanayide önemli oranda istihdam kaybı yaşandığını ifade etti. Türkiye’nin çok genç ve dinamik bir ülke olduğuna dikkat çeken Kıraç, "Ümidiniz kırılmasın. Türkiye uzun zamanda yapıyor, ama en iyiyi yapıyor. Bu memlekete herkesin sahip çıkması lazım" diye konuştu. "Sektörde günahlarınız neydi?" şeklindeki soru üzerine Kıraç, o dönemde Ar-Ge’ye daha fazla yatırım yapılması konusunda patronlarını ikna etmekte zorlandığını, o günlerde gerekli Ar-Ge harcamaları yapılmış olsaydı Türkiye’nin bugün Kore düzeyini yakalayabileceğini vurguladı. Türk sanayiinde çalışan işçinin üzerindeki vergi yükünün ağırlığı muhakkak kaldırılması gerektiğini belirten Kıraç, otomotivde çalışan bir işçinin maaşının yüzde 50’sinin vergi olarak gittiğinin altını çizdi. Kıraç, "Yüksek vergi bizim rekabet gücümüzü azaltan en önemli faktördür. Türkiye’de enerji ve alt yapı pahalı. Dolayısıyla uluslararası markalarla çalışabilir hale gelmiş Türk sanayiinin daha fazla zorlanılmaması lazım. Türkiye’nin en büyük sorunlarından biri olan yüksek vergi, otomotiv sektörünün gelişmesini engellemesinin dışında kaçağa da neden oluyor" dedi.