Rekorlar terminal,

Güncelleme Tarihi:

Rekorlar terminal,
Oluşturulma Tarihi: Ekim 13, 2002 00:00

İnsan iyi ve güzele çabuk alışıyor. Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali açılalı sadece iki yıl, on ay oldu. Sanki yıllardır bu mükemmel terminali kullanıyormuş gibi bir duygu yaşıyoruz.Ne zaman bu terminalden geçsem ellerimi çelik kaplamalarına, mermer kontuarlarına koyarım. O bina ile duygusal bir bağım var. Temas etmek bazen yaşamaktır. Kapısından her girdiğimde heyecanlanırım. Yaşayan bu bina ile bütünleşirim. Binlerce defa görmeme rağmen heyecanlanırım. Disneyland'a ulaşmış bir çocuğun sevinci doğar içimde.Ve sessizce dua ederim, yaptıranlara, yapanlara, işletenlere.Yüzbinlerce yabancı konuğumuzun önünde eğik başımızı kaldıranlara.Bir ülkeye adım attığınızda, terminal binası size o ülke için çok şeyler söyler. Nereye geldiğinizi, neler yaşayacağınızı biraz anlarsınız. İçiniz rahat eder ya da panik ağır basar. İstanbul Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali modern Türkiye'nin bugünü ve geleceğinin garantisini sunuyor insanlara... Biz her gün bu ülkede yaşayanlar bazen kör oluruz, sahip olduklarımızı küçümseriz. Klasik alışkanlıklarımızdan biridir bu. Onun için de alkışlarken tutulur, eleştirirken acımasız davranırız. Atatürk Havalimanı terminal binası bütün davranış bozukluklarımıza karşı dikilmiş bir abidedir bence...TALİHSİZLİK OLMADITerminal 10 Ocak 2000 günü kapılarını açtığında binlerce talihsizlik bekleniyordu. Paris'e gidecek bavul Cape Town'a yönlenecek, check-in kontuarları önünde kitlenmiş bilgisayarlar yüzünden kuyruklar olacak, sular kesilecek, restoranlarda garsonlar sinir bozacak, tuvaletlerde ağır idrar kokusu çevreyi saracak, özel güvenlikçilerle resmi polisler birbirine girecek falan sanılıyordu. Hiç biri olmadı. Tepe ve Akfen çok inşaat yapmışlardı ama hiç terminal işletmemişlerdi. Ali Kantur, Hamdi Akın, Ali Kurtdarcan ve Sani Şener gibi işin patronları belkide iş hayatlarının sonunun geldiğini sanıyorlardı. Ama her şey tersine gelişti. İşin başına ve vitrine Sani Şener geçti. Diğerleri yönetimde her saniye hazır bulundular. Şantiyeden gelen bu adam Sani Şener, ortaklar arasında sorunsuz ve havalimanında yüzlerce zıtlaşan iş dalı içinde uzlaşan bir işletmecilik örneği sundu.SAYILARLA TAVBu terminalden en yoğun dönemde her gün 30 bin yolcu giriş-çıkış yapıyor, transit geçiyor. Terminalde 16 bin kişi çalışıyor. Yani 46 bin kişi bu mutlu binada, bu modern kasabada Türkiye'nin birçok ilçesindekinden çok daha fazla elektrik, su tüketiyor. Açılışından bugüne geçen 34 ayda 25 milyon gelen-giden ve transit yolcu yeni terminali yaşadı. Toplam 285 bin 254 adet iniş kalkış yapan uçağın yolcusu Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’ni kullandı. 18 köprülü terminale 34 ayda 116 bin 706 uçak yanaştı. Kuşkusuz açığa park eden uçakların yolcuları da bu terminali kullandı. Saatte ortalama 10 bin bagajı ayırma kapasitesine sahip Bagaj Handling biriminde bugüne kadar toplam 23 milyon 266 bin 384 bagaj işlem gördü. Gelip, giden yolcular bu terminalde binlerce eşyayı unuttular. Bunlardan 5 bin 269 tanesi sahipleri belirlenerek ulaştırıldı. Ama sahibi bulunamayanlar kermeslerde satıldı. Yaklaşık 70 milyar liralık gelir eğitim desteği veren vakıflara bağışlandı.Tepe-Akfen ve Viyanalı ortaklarından kaynaklanan adı TAV olan işletmenin yönetimindeki terminalde bugüne kadar 1 milyon ton su kullanıldı, 150 milyon kWh'lık elektrik tüketildi. 18 MVA'lık güç ise elektrik kesintileri için nöbet tuttu. 3 ton sıvı el sabunu, 1 milyon 936 bin metre tuvalet kağıdı, 10 bin adet siyah çöp poşeti gibi diğer kullanılanları sıraladığınızda terminalin yaşayan büyüklüğü daha çarpıcı olarak göz önüne çıkıyor.Gelip geçen yolcular açılıştan bugüne kadar 1 milyon 400 bin adet ekmek, 330 ton kırmızı et, 120 ton sıvı yağ, 965 ton portakal tükettiler. Otoparkta ise bugüne kadar 4 milyon 872 bin 642 araç parketti. Bu rakamlara bakıldığında, buranın yaşayan bir kasabadan çok bir kente benzediğini anlayabilirsiniz.ÖDÜLLÜ TERMİNALİnşaatı sadece 22 ayda tamamlanan terminalden dünyaca ünlü yayınlar övgü ile söz ettiler. Havacılık dünyası böyle bir işletmenin Türkiye'de yapıldığına hálá inanmakta güçlük çekiyor. Gelip gören havacılık editörleri, denetleyici Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi’nin uzman ekipleri gördüklerine inanamıyorlar. Hayretlerini yazıyor ya da rapor ediyorlar. Herald Tribune 'sık uçuş' yapanlar arasında düzenlediği ankette 'En İyi Havalimanı' sıralamasında Atatürk Havalimanı’nın ilk üçe girişinde Yeni Dış Hatlar Terminali büyük rol oynadı. The Wall Street Journal terminalin yolcu sirkülasyon hızlılığı, hizmet kalitesi, çeşitliliği gibi konulardaki başarısından beğeni ile söz etti. Amerikan Mühendisler Birliği ACEC tarafından Dış Hatlar Terminaline, 'Sismik Modernizasyon Projesi' ile büyük ödül verildi. Bu proje koca binayı depreme dayanıklı hale getirirken yepyeni bir teknolojinin de uygulandığı en önemli proje oldu. Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi (FAA) yeni terminali Ortadoğu ve Balkanların en güvenli terminali olarak ilan etti. Bu sayede 11 Eylül'den hemen sonra Amerika yönüne uçuş için uygun bulunan 4 havalimanından biri Atatürk Havalimanı oldu. Fransa'nın Cannes kentinde yapılan 'Yılın En Başarılı Havalimanı Duty Free Mağazacılığı-2000' ödülü yine bu terminalin oldu. Duty Free'de Avrupa'da ilk dörde girdi. Ve son olarak TAV ve The Gate dergisi Skalite 2000 Turizm Yatırımcısı ödülünü kazandı.BİZE DE YAPINTerminalin şöhreti internet ortamında da çabuk yayıldı. Dünyaca ünlü Airport internet siteleri Türkiye'nin dünyaya açılan modern yüzünü heyecanla ekranlara taşıdılar. Üstelik terminalin elektronik alt yapısı geniş olarak işlendi. Hindistan'dan Mısır'a, Bulgaristan'dan Türki Cumhuriyetlerine kadar birçok yerden TAV’a, ‘bizim terminalleri de işletin' teklifleri geliyor.Şimdi bu terminal büyüyor. Beş uçaklık daha yeni köprü ilave olacak. Koca bir bina daha yapılıyor. Ama gelip giden yolcular yanda bir inşaatın olduğunu pek fazla hissetmiyorlar. 90 milyon Dolarlık bir yatırım daha yapılıyor. İçinde oteli de olacak yeni bölüm bitince hızla bugünkü terminale bağlanacak. 23 köprülü bu uzun bina daha bir görkem kazanacak. İçinde ayakkabı boyacısından Bvlgari'nin satış mağazasına, terör uzmanından Hi-Tech bilgi sistemlerine kadar karmaşık bir yapıda işler tıkırında gidiyor. Elbette her gün yüzlerce arıza yaşanıyor. Binlerce metrekare temizleniyor. Yılda 45 ton patates soyuluyor. Uyuşturucu kaçakçıları burada ağa takılıyor. İyi niyetli binlerce yolcunun yanısıra onlarca kötü niyetli insan terminalin huzurunu bozmaya çalışıyor.Devlet Hava Meydanları İşletmesi ve özel kuruluş TAV, Türkiye'de hiç olmamış bir uzlaşma ile bu uluslararası işletmeciliği gerçekleştiriyorlar.Siz bunların çoğunu görmeden, bilmeden geçip gidiyorsunuz.Terminal sırtınızda bir yük olmuyor, aksine hayatınızı inanılmaz bir şekilde, hatta farketmediğiniz ölçüde kolaylaştırıyor...Galiba işletme başarısı burada gizleniyor...Yıldız özellikler1 8 yaşındaki çocuğun yalnız başına kullanabileceği kadar sade bir yapıya sahip.2 Büyük ve uzun bir yapıya sahip ama 10 dakika içinde uçak biniş kapılarına (Gate) ulaşmak mümkün.3 Devlet-özel sektör kontrolü birlikte çalışmasına rağmen yönetim ve etkinlik karmaşası yaşanmıyor.4 Bagajların hızlı ve kontrollü transferi sayesinde güvenlik ve yolcu memnuniyeti yükseliyor.5 Aynı rengin tonlarının ağırlıklı kullanımı sayesinde yapı içinde uzun süre kalış yorgunluk yaratmıyor.6 Ana salonlarda bir bakışta çok noktaya hakimiyet sayesinde yön ve hedef belirlemede yolcuya rahatlık sağlıyor.7 Kısmi gölgelendirilmiş yansıtmalı ışık yapısı terminali hacim olarak genişletiyor, yolculuk başlangıç ya da bitişindeki sıkıntılı zamanı eritiyor.8 Yeterli alışveriş noktaları yolcu yönlenmesinde sapmaya ihtiyaç olmadan kısa mesafelerde hizmet sunuyor. Check-in'den uçuş kapılarına gidiş boyunca her türlü alışveriş imkanı var.9 Uçağa biniş kapılarında güvenlik kontrol alanları yaratılması merkezi ikinci kontrol noktası kuyruklarını engelliyor.10 Elektronik işletme yapısı sayesinde yolcu terminal içindeki işlemleri ve hereketinde talihsizliğe rastlamıyor.11 Zaman zaman cimrilik yapılsa da terminalde genel soğutma sistemi uygun ortamlar yaratıyor. Basık tavanlı bölümlerde soğutmanın arttırılması için çalışmalar yapılıyor.12 Alışveriş merkezinde şarap ve çikolata için ayrı mağazalar oluşturulması terminal kalitesini yukarı çekiyor.13 Güvenlik geçişlerinde görev yapan özel güvenlik personelinin sürekli eğitim programlarından geçirilmesi, bu konuda havalimanlarındaki ilk uygulamanın başarısını sağlıyor.14 Uçakların yanaştığı noktalardaki köprülerin hareket kabiliyetleri ve terminal kulesinin düzgün çalışması trafik hızını arttırıyor.15 Terminal içindeki tüm alışveriş ve yiyecek noktalarındaki ürün yelpazesinin genişliği yolcunun son dakika tüm isteklerini karşılıyor.16 Terminal içinde kuaför, özel yolcu salonları gibi hizmet çeşitliliği artılar yaratıyor.17 Terminalin genişleme projesi içinde yer alan otel, İstanbul'un transfer noktası olma özelliğinin bir parçası olarak önemli hizmet tamamlayıcı görevini yapacak.18 Terminalin işletmeye alınmasından hemen sonra tüm sistemlerin devreye sokulabilmiş olması başarısının kesintisiz çalıştırma ile ulaştığı nokta uluslararası standartların üzerine çıkışı sağlıyor. 19 Otoparkın büyüklüğü, bugünün kapasitesine göre fazla olmasına rağmen gelecekte Atatürk Havalimanı'nda yeni bir şantiye oluşumunu engelleyecek.20 Hızlı tramvayın terminal içine gelişi ile yıllardır süren havalimanı bağlantısı sorunu çözülerek birçok havalimanındaki gibi önemli olan ulaşım standardı yükselecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!