OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 05, 2004 00:00
Türkiye'de özellikle ''prime time'' denilen günün en çok izlenen saatinde izleyici ile buluşan ana
haber bültenlerinin birer ''gizli reklam cenneti'' haline geldiÄŸi bildirildi.Radyo ve Televizyon Ãœst Kurulu (RTÃœK) uzmanı Nergis Akıncı, Türkiye'de sponsorluÄŸun yayınlara ''ürün yerleÅŸtirmeye'' dönüştüğünü, bunun örneklerine dizi, klip ve yarışmalarda sık sık rastlandığını ifade etti.  Gizli reklama haber bültenlerinde de yer verildiÄŸini kaydeden Akıncı, ''AraÅŸtırmalara göre, Avrupa televizyonlarında hiçbir ürüne haber bültenlerinde rastlanmamış. Oysa Türkiye'de özellikle ana haber bültenleri birer gizli reklam cenneti haline geliyor'' dedi.  Markaların ticari mesajlarının, açılışlar, defileler ve ÅŸovlara iliÅŸkin haberlerde haber formatı içinde yayınlandığına iÅŸaret eden Akıncı, ''Bunlar karşımıza reklam formatında deÄŸil, haber formatında çıkıyor'' dedi.  Akıncı, bu reklamlarda sözlü ve görüntülü mesajların diÄŸer haberler gibi haber bülteninde sunucu tarafından haber akışı içinde duyurulduÄŸunu belirterek, asıl tehlikenin de burada baÅŸladığını söyledi.     ''HABER BÃœLTENÄ° GÃœVENÄ°LÄ°RLÄ°K OLUÅžTURUYOR''    Ticari mesaj, haber formuna dönüştüğünde bunu haberden ayrı deÄŸerlendirmenin çok güç olduÄŸuna iÅŸaret eden Akıncı, ÅŸunları kaydetti:  ''Ticari mesaj, haber metninde yapılandırılınca reklam daha resmilik kazanıyor. Ãœrün ve hizmetin haber bülteninde habermiÅŸ gibi sunulmasıyla o markaya karşı bir ister istemez güvenilirlik oluÅŸmaktadır.  Haberin gerçeÄŸin bir aynası olduÄŸu inancı, muhabir ve spikerleri de gerçeÄŸin bir parçası kılar. Ekranda gördüğümüz sunucu olaylar arasındaki aktarıcıdır, yaÅŸadığımız dünyaya iliÅŸkin haber ve olguları aktarmaya yetkin biridir. Bu anlamda sunucu tarafından gizli reklamın sunulması, ticari mesajın onaylanmasını kolaylaÅŸtırmaktadır. Ticari mesajın, habermiÅŸ gibi algılanmasını saÄŸlar, bu yanılsamayı kurar.  DiÄŸer bir sakıncası, ürün ya da bir hizmetin, haber bültenine sızması, habercilik etiÄŸine aykırıdır. Aslında habere müdahale anlamına gelmekte ve bir kamu görevi olan haber verme boyut deÄŸiÅŸtirmektedir.''  ''HABER Ä°ZLEYÄ°CÄ°SÄ° TÃœKETÄ°CÄ°YE DÖNÜŞTÃœRÃœLÃœYOR''     İzleyici araÅŸtırmalarının, izleyicinin reklam kuÅŸağı sırasında kanal deÄŸiÅŸtirdiÄŸini ortaya koyduÄŸunu ifade eden Akıncı, bu anlamda ana haber bültenlerinin ''izleyicinin kaçmama'' olasılığının bulunduÄŸu tek yer olduÄŸunu söyledi. Akıncı, ana haber bültenlerinin ''prime time'' denilen en yüksek izleme saatinde yayınlandığını hatırlattı.  Akıncı, bu uygulamanın reklam verene markasını öne çıkartma olanağı verirken medya sahibine de mali bir katkı saÄŸladığını, bunu da haber izleyicisinin kesintisiz ilgisini kullanarak baÅŸardığını belirtti. Akıncı, ''Bu süreçte haber izleyicisi haber alma hakkından olurken diÄŸer yandan da tüketiciye dönüştürülmektedir'' diye konuÅŸtu.Â
button