Murat TOSUN
Oluşturulma Tarihi: Ocak 21, 2009 00:00
Formula 1 Dünya Şampiyonası sarsıntılı bir dönemden geçiyor. Takımların terk ettiği, şaşalı tanıtımların iptal edildiği, İstanbul Park’ın bile kriz yaşadığı bir dönemde F1’de sezon açılışını aynı zamanda 60’ıncı yılını da kutlayan Ferrari yaptı. Yeni kurallara göre düzenlenen araç geçmiş yıllara göre çok farklı görünürken, Formula 1’de arka arkaya tanıtımlar bu startla birlikte başlamış oldu. Ferrari’nin yeni otomobilini piste çıkardığı dakikalara ise damgasını vuran ise ekiple birlikte olmak yerine otoparkta bir otomobilin içinde kendini soyutlayarak uyumayı tercih eden Kimi Raikkonen oldu. Ferrari’nin en önemli rakibi olan McLaren Mercedes yeni aracını tanıtırken, Toyota’da yeni otomobilini internet yoluyla Formula 1 tutkunlarının karşısına çıkardı.
Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın en önemli ekiplerinden biri olan Ferrari bu sezon Formula 1’deki 60’ıncı yılını kutluyor. Bu kutlamalar eşliğinde Ferrari’nin bu sezon pistte başarı arayacağı otomobile de F60 adı verildi. Ferrari Scuderia Takım Şefi Stefano Domenicalli ile birlikte takım pilotlarının katıldığı bir organizasyonla tanıtılan Ferrari F60, Ferrari’nin F1 Dünya Şampiyonası’nda yarışmak için geliştirdiği 55’inci tek koltuklu yarış otomobili unvanına sahip olmasıyla da dikkat çekiyor. Scuderia Ferrari’nin 1950 yılından bu yana gerçekleştirilen tüm F1 Dünya Şampiyonalarına katılımını simgelemek amacıyla F60 adı verilen yeni yarış otomobili, bu yıl itibariyle yürürlüğe giren kurallara göre geliştirilmiş olmasıyla farklılığını ortaya koyuyor..
ARAÇLAR ÇOK FARKLI
Ferrari’nin yeni silahı F60 yeni kurallarla birlikte son derece farklı görünen bir otomobil olarak karşımıza çıktı. FIA tarafından kurulan ve yarış araçlarının birbirini daha fazla geçebilmesi için çalışmalar yapan OWG (Overtaking Working Group) isimli grubun oluşturduğu yeni kurallar neticesinde geliştirilen Ferrari F60, geçmiş Ferrari yarış otomobillerinden farklı hava girişleri ile dikkat çekiyor. Bununla birlikte daha geniş bir ön kanada sahip olan yeni otomobilin en önemli farkı arka kanadına bakıldığında görülüyor. Arka kanadı geçmiş yıllara göre daha yüksek ve dar tasarlanırken, difüzörlerin ise daha geriye doğru konumlandırıldığı görülüyor. Yan hava girişleri ise küçültülüp daha geriye alınarak tasarlanmış. Araçların aerodinamileri konusunda yeni düzenlemeler yapılmasını gerektiren kurallar nedeniyle süspansiyon sisteminde de değişiklikler yapılırken, ideal ağırlık dağılım düzenini oluşturmak içinde değişiklikler olduğu göze çarpıyor.
F60’daki yeni Kinetik Enerji Geri Kazanım Sistemi (KERS) ise Magnetti Marelli ile birlikte geliştirilirken, şasinin arka kısmına, motora ortasından monte edilmiş. 2009 sezonunun bir başka yeni kuralı olan oluksuz düz lastikler gibi yarış esnasında pilotların ön kanadın üzerindeki kulakçıkları kokpitten ayarlamasına imkan veren bir diğer sistem, F60’ın diğer ön plana çıkan yenilikleri arasında yer alıyor. Aracın değişen şasi ve aerodinamik yapısı doğrultusunda şanzıman sistemi de yeniden geliştirilirken, yeni ve daha hızlı bir vites değişimi sağlayan sistem entegre edilmiş. FIA ve FOTA’nın (F1 Takımlar Birliği) takımların operasyonel maliyetlerinde ciddi kısıntılar yapma çalışması sonucunda ortaya çıkan 17 yarışta toplam 8 motorun kullanılması anlayışı, F60’ın motorunda da bazı modifikasyonları zorunlu kılmış. Buna göre, her bir motorun ömrü ortalama 2 bin 500 kilometre olacak biçimde yeniden revize edilirken, azami motor devri ise 18 bin devir/dakikaya indirilmiş.
Ferrari Scuderia Takım Şefi Stefano Domenicalli, Formula 1’in en çok tartışılan ismi olan pilotu Kimi Raikkonen hakkında önemli açıklamalar yaptı. Formula 1’den keyif almadığını ve yapacak daha iyi şeyler bulabileceğini emin olduğunu söyleyerek veda sinyalleri veren Raikkonen hakkında Domenicalli, dış dünyadan gelen hiçbir şeyin onu etkilemesinin mümkün olmadığını çünkü 29 yaşındaki Fin pilotun bir başka gezegende ve son derece farklı bir hayat yaşadığını düşündüğünü söyledi. Raikkonen için "inanılmaz bir adam" açıklamasını da yapan Domenicalli, Fin pilotun söylediklerinin aksine yeniden kazanmak ve yeniden şampiyon olmak için çok hırslı olduğunu da belirtti. Ancak takımın yeni otomobilinin tanıtımı ve ilk testleri sırasında iddialara göre bütün takım heyecanla bu anı paylaşırken, Kimi Raikkonen otoparkta bir otomobilin içinde uyumayı tercih etmiş.
TOYOTA BİRİNCİLİK İSTİYOR
Toyota Takımı, Japon otomobil üreticilerinin birer birer terk ettiği motorsporlarında bunların aksine kalmayı tercih etti. Takım içinde yapılacak olan kesintilerle bu dönemi atlatmayı planlayan Toyota, ilk olarak şaşalı bir lansman yerine yeni otomobilini internet yoluyla tanıtacağını açıkladı. Sonuçta da Toyota tıpkı açıklandığı gibi yeni otomobili olan TF109’un tanıtımını www.tf109-premiere.com adı verilen internet sayfasından yaptı. Kurallar gereği bu otomobilde de önemli değişiklikler olduğu görülürken, sanal yolla tanıtılan otomobille artık mutlak başarı beklendiği konuşmaları da yapıldı. Geçtiğimiz sezon olduğu gibi yine Jarno Trulli ve Timo Glock tarafından temsil edilecek olan takım artık mutlak birincilik bekliyor.
Bu da Mclaren Mercedes’in yeni silahıKopya otomobil skandalı ile sıkıntılı dönemler geçiren ve bunun üstesinden 2008 yılında biraz gelmiş görünen McLaren Mercedes Takımı, bu sezon kullanacağı silahını tanıttı. Formula 1’de otomobilini görücüye çıkaran üçüncü marka olan McLaren Mercedes yeni sezonda MP4-24 adı verilen otomobili ile mücadele edecek. Geçtiğimiz sezon Lewis Hamilton ile şampiyonluğu elde eden McLaren Mercedes Takımı’nın yeni otomobilinin üzerinde bu sezon 1 ve 2 kapı numaraları yazacak. İngiltere’deki McClaren Technology Center’da yapılan tanıtımda geçtiğimiz sezon olduğu gibi bu sezonda da takımı temsil edecek olan son şampiyon Lewis Hamilton ve Heikki Kovalainen hazır bulundu.
Hollywood film afişi gibi açılış sayfasıGeçtiğimiz sezonu beşinci sırada tamamlayan Toyota’nın bundan daha iyi bir sonuç elde edebilmek için bu sezonun son şansı olduğunu bile düşünenler var. Takım pilotu Trulli yaptığı açıklamada rekabetçi olmak zorunda olduklarını, bunun sonuçlarını da sezonun ilk yarışlarında gösterme niyetinde olduklarını dile getirdi. İlk birinciliğini kazanmakla birlikte sürekli olarak podyumda yer almak gibi bir hedefi olan Toyota’nın bugüne kadar yaptığı testler umut vermese bile Trulli bunun birkaç yarışın ardından belli olacağını dile getirerek taraftarlarının umutlanmasını sağladı.
Toyota tarafından hazırlanan internet sayfasına ise görenler ilk başta inanamadı. Çünkü yeni otomobil ve takım pilotlarının tanıtıldığı sayfa Hollywood filmlerini andıran bir afişle Formula 1 tutkunlarının karşısına çıktı.
Film afişini andıran bir sayfa ile otomobilini tanıtan Toyota bakalım 29 Mart’taki sezonun ilk startında ne yapacak? Bu filmin aktörleri afişte şaşalı görünüyor ama başrolleri bu sezon biraz tehlikede görünüyor.