Tuğçe ERDEMLİ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 26, 2003 22:35
Güven İçinde Aşkın Zirvesinde sloganıyla Türkiye'de satışa sunulan yeni prezervatif markası Condomi, üniversitelerin güzel sanatlar fakülte ve bölümleri öğrencilerinin katıldığı bir afiş yarışması düzenledi. 30 üniversiteden 230 afişin katıldığı yarışmada birinciliği sperm avlayan prezervatifle Aslıhan Özgen aldı.
Her zaman gündemde olan bir konudur cinsel yolla bulaşan hastalıklar. Bunu önlemek için de özellikle gençlere yönelik bir yığın etkinlik yapılır. İlaç üreticilerinden İlsan İltaş da Alman prezervatif markası Condomi ile böyle bir etkinliğe imza attı. Mayıs ayında piyasaya çıkacak olan Condomi, Türkiye'deki üniversitelerin güzel sanatlar fakülte ve bölümleri lisans öğrencilerinin katılabildiği bir afiş yarışması düzenledi.
Yarışmanın konusu, ‘‘Aile planlaması, hijyen, güvenli seks, bulaşıcı cinsel hastalıkları dikkate alarak kamuoyunun dikkatini çekebilecek bir afiş yaratmak’’tı. Yarışmaya 30 üniversiteden 230 öğrenci tasarladığı afişlerle katıldı.
Seçici kurul jürisinden Cihan Zarakol ‘‘Bu yarışmayı düzenlememizdeki amaç gençleri konuya ilgi duymalarını ve bu başlık üzerinde çalışmalarını sağlamaktı. Zaten yaptığımız çalışmanın amacına ulaştığı gelen afişlerden anlaşılıyor. Çok eğlenceli olanları var’’ diyor. Afiş yarışmasından sonra aynı konuda bir karikatür yarışması yapılması amaçlanıyor.
Afişler Marmara Üniversitesi'nden Prof. Hüsamettin Koçan, Yeditepe Üniversitesi'nden Fevzi Karakoç, Anadolu Üniversitesi'nden Fikret Uçar, Maltepe Üniversitesi'nden Selahattin Ganiz, Mimar Sinan Üniversitesi'nden Bülent Erkmen, Tan Oral, İlsan İltaş İlaç Firması'ndan Dr. Erkin Pekmezci ve Zarakol İletişim'den Cihan Zarakol'un katılımıyla oluşan seçici kurul tarfından değerlendirildi. Değerlendirmede yaratıcılık, araştırma ve özgün düşünce, basım teknolojisi ve çoğaltılabilme gibi kriterler esas alındı.
PREZERVATİFLE AVLANAN SPERM
Öğrenciler tasarladıkları afişlerde tüm hünerlerini gösterdiler. Afişler arasında en çok dikkati çekenler, belki de gündem konusu olması nedeniyle savaş öğeleri içerenlerdi. Silahın üzerine geçirilmiş prezervatifler, gaz maskesi giymiş adam fotoğraflı afişler ödül alamadılar ama tüm dünyaya yayılan savaş temasını prezervatif yarışmasına da sokmayı başardılar. Çoğunlukla bilgilendirmeyi ve eğlendirmeyi amaçlayan afişler arasında prezervatifi bereye benzetenler, aşk temasının üzerinde duranlar, aile planlamasını teşvik eden afişler de vardı.
Yarışmanın birinciliğini ve 750 dolarlık ödülü sperm avlayan prezervatif tasarımıyla Bilkent Üniversitesi öğrencisi Aslıhan Özgen aldı. Anadolu Üniversitesi Seramik Bölümü'nden Hanife Yıldırım'a 500 dolarlık mansiyon ödülü, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nden Aydan Büyükkara ve Talin Yeşiltepe ile aynı üniversiteden Arman Taç'a yetenek teşvik ödülü verildi.
SERAMİK ÖĞRENCİSİ BİLE KATILDI
Tasarımla ilgili olarak son yıllarda sayıları artan yarışmalar sanat öğrencileri için büyük önem taşıyor. Nitekim, bu yarışmanın birincisi olan Aslıhan Özgen (23) bunlardan yararlanan bir öğrenci: ‘‘Daha önce Selpak tarafından düzenlenen peçete deseni tasarım yarışmasına katılmış, başarı ödülü almıştım. Şu anda da Uluslararası Reklamcılık Birliği (IAA) tarafından düzenlenen ‘‘Çocukları Dövmeyelim’’ başlıklı yarışmanın finalistleri arasındayım’’ diyor.
Afiş tasarlamak, başka dalda eğitim gören öğrencilerin de ilgisini çekiyor. Örneğin mansiyon ödülünü, aslında Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde seramik okuyan Hanife Yıldırım (23) kazandı. ‘‘Okulda yarışma afişini görünce dayanamadım’’ diyor. ‘‘Afişi görür görmez slogan geldi aklıma ve oradan yola çıktım. Sloganım Başı Boş Bırakmayın. Seramik eğitimi aldığım için iddialı değildim aslında. Arkadaşlarım fikrimi çok beğenince girdim yarışmaya ve başarılı olmayı da ummuyordum.’’
BİRİNCİNİN AFİŞİ KELEBEK AVI
Yarışmanın birincisi olan ve 750 dolarlık ödülü kazanan Bilkent Üniversitesi öğrencisi Aslıhan Özgen, afişinde kelebek yakalamak için kullanılan ağdan esinlenmiş. Birçok yarışmaya katılan Aslıhan Özgen, şimdiden yolunu çizmişe benziyor. Reklam ve afiş tasarımlarıyla ilgileniyor. ‘‘Ürünü satmak, insanları bilinçlendirmek üzere tasarladım afişi’’ diyor.