Polonya’ya gittik pişman olduk, hafif ticariyle Türkiye’de üretime döneriz

Güncelleme Tarihi:

Polonya’ya gittik pişman olduk, hafif ticariyle Türkiye’de üretime döneriz
Oluşturulma Tarihi: Ocak 21, 2008 00:00

2000’de Türkiye’deki fabrikasını kapatan GM’nin Başkanı ve CEO’su Rick Wagoner, yeni Astra Sedan üretimi için Türkiye yerine Polonya’yı seçmelerinden dolayı pişman olduklarını söyledi. Türkiye’nin büyük fırsatlar sunduğunun farkında olduklarını kaydeden Wagoner, önümüzdeki dönemde hafif ticari araç üretimi konusunda en büyük adayın artık Türkiye olduğunu belirterek, GM’nin Türkiye’de yeniden üretime başlayacağı sinyalini verdi.

Haberin Devamı

2000 yılı sonunda hem ekonomik kriz hemde dünya otomotiv sektöründe yaşanan durgunluk yüzünden Vectra üretimi yapılan İzmir Torbalı’daki Opel Türkiye fabrikasını kapatan dünyanın en büyük otomobil üreticisi General Motors (GM), 3 yıl önce yeni Astra Sedan üretimiyle yeniden Türkiye’ye dönme sinyali vermişti. Ama son anda verilen kararla yeni Astra Sedan’ı Polonya’da üretme kararı olan GM, şimdi bu karar konusunda hata yaptıklarını kabul ediyor. General Motors’un Başkanı ve CEO’su Rick Wagoner, Detroit’te uluslararası basın karşısında, Astra Sedan üretimi için Türkiye yerine Polonya’yı seçmelerinden dolayı duyduğu pişmanlığı dile getirerek, "Kendi aramızda neden Türkiye yerine Polonya’yı seçtiğimizi bizde çok tartıştık. Bu hatayı arkadaşlara da sordum" dedi. Türkiye’nin büyük fırsatlar sunduğunun farkında olduklarını kaydeden Wagoner, önümüzdeki dönemde özellikle hafif ticari araç üretimi konusunda en büyük adayın artık Türkiye olduğunu kaydetti. Detroit’te yılın ilk otomobil fuarının evsahiplerinden olan General Motors’un (GM) Başkanı Rick Wagoner, aralarında Türk gazetecilerinde olduğu uluslararası basının sorularını yanıtladı. Tata’nın 2 bin 500 dolarlık ucuz otomobilinden, Toyota ile liderlik yarışına, Türkiye’yle ilgili düşüncelerinden, otomotiv sektörünün geleceğine kadar bir çok konuda soruları cevaplandırdı.

İKİNCİ PİŞMANLIĞI: Opel’in 2000 yılında İzmir’deki fabrikasını kapatmasının ardından 2002 yılında "Türkiye’deki fabrikamızı kapattığımız için şimdi üzgünüz. Asıl şimdi Türkiye’nin yıldızı parlıyor" açıklamasını yapan Wagoner, bu kez Detroit’te Türkiye’ye ilişkin benzer bir pişmanlığını aktardı. Wagoner, "Yeni Astra Sedan’ın en önemli pazarı Türkiye. Ama siz üretim için neden Türkiye yerine Polonya’yı seçtiniz?" sorumuza Polonya’lı gazetecilerin de önünde, "Kendi aramızda bu soruyu bizde çok tartıştık. Bu düşüncenize bende katılıyorum ve bu hatayı arkadaşlara sordum" cevabını verdi. Türkiye’nin otomotivde Avrupa’da yıldızı parlayan bir ülke olduğunun farkında olduklarını kaydeden Wagoner, "Türkiye bir çok fırsat sunuyor. Bizde artık Türkiye’ye ilişkin bundan sonrasına bakıp bu fırsatları kaçırmak istemiyoruz. Biz bu pazarda daha etkili olmanın yollarını arıyoruz" dedi.

EN BÜYÜK ADAYIMIZSINIZ: Avrupa’da artan hafif ticari araç talebi konusunda da sorularımızı yanıtlayan Wagoner, "Hem Avrupa’da hem de Türkiye’de hafif ticari araç talebinin arttığınıh farkındayız. Bu alanda yeni projelerimiz var. Bunlar kısa süre içinde gün ışığına çıkacak" dedi. Tofaş’ın Fiat ve PSA Grubu için ürettiği küçük hafif ticari araç projesi Minicargo’ya ilişkin ise, "Biz de talebe bakıp bu konuda neler yapacağımızı değerlendireceğiz. İhtiyacın ve talebin olduğu yerde biz de oluruz" açıklamasını yaptı. Wagoner, yeni hafif ticari araç projelerinin üretimi konusunda en büyük adayın artık Türkiye olduğunu söylerken, General Motors (GM) Avrupa Başkanı Carl Peter Forster de, yeni hafif ticari araç modellerinin geliştirilmesi için çalışma yaptıklarını belirterek, "Şu anda yeni bir model geliştiriyoruz. Bu aşamada üretimi için en büyük adayımız Türkiye. Bu konuda bundan sonraki tavrımız net" açıklamasını yaptı.

Bizim mühendislerimiz Nano gibi bir araç geliştiremez

GM
Başkanı Rick Wagoner, geçtiğimiz günlerde Hindistanlı otomotiv şirketi Tata’nın tanıttığı 2 bin 500 dolarlık dünyanan en ucuz otomobili Nano hakkında, "Nano’yu ilk gördüğümde önce tekerlekleri dikkatimi çekti. Biz açıkçası bu kadar büyük gösterişli araç üretirken böyle bir tekerleğe sahip araç yapamayız" esprisini yaptı. Wagoner, Nano’nun dünya otomotivi için çok ilginç bir deneyim olacağını belirterek, "Bu şekilde ucuz bir otomobil üreteceğimizi zannetmiyorum. Ama yinede Nano’yu izleyip göreceğiz. Ama açıkça söylemek gerekirse, bizim Amerikalı ve Alman mühendislerimiz böyle bir araç geliştirmek istemezler. Çok komplike çözümlerden sonra böyle bir araç yapmak onlar için güç olur" dedi. Wagoner, Nano’nun dünya otomotivi için değil Hindistan için bir çözüm olduğunu belirterek, "Hindistandaki şartlar böyle bir otomobil ihtiyacı doğurmuş. Bu demek değil ki dünyada böyle bir talep var" diye konuştu.

100 yıllık tarih değişiyor, eğlenceli bir süreç yaşıyoruz

Haberin Devamı

Detroit Oto Fuarı fotoğrafları için tıklayın

DETROIT
fuarında alternatif yakıtla çalışan yeni model ve konseptlerini tanıtan Rick Wagoner, gelecekte hangi yakıt türünün yaygın olarak kullanacağı konusunda hiç bir bilgiye sahip olmadığını belirterek, "İlginç ve eğlenceli bir dönem yaşıyoruz. Otomotiv endüstrisi için dinamik bir dönemdeyiz" dedi. Otomotiv sektöründe 100 yıllık bir geçmişin değişmeye hazırlandığını kaydeden Wagoner, "100 yıldan bu yana araçlar benzinle çalışıyor. Ama şu anda petrol fiyatlarının ve rezervlerin geldiği nokta ortada. Önümüzdeki yıllarda bu etkenlerle birlikte petrol bağımlılığı azalacak ve yeni alternatifler kullanılmaya başlanacak. Ama hangisinin yaygın olarak kullanılacağını biz bile bilmiyoruz" dedi. Şu anda otomotiv firmalarının yakıt hücresi, hibrid, etanol ve biodizel teknolojilerini hızla geliştirdiğini kaydeden Wagoner, "Biz de tüm alternatif yakıt teknolojileri konusunda önemli gelişmeler sağlıyoruz. Bu konuda hızla araçlar geliştiriyoruz. Çünkü açıkça gelecekte hangisinin daha yaygın kullanılacağını bilmiyoruz. Bizim amacımız tüm alanlarda eşit şekilde hazır olmak. Böylece gelecekte hangi alternatif teknoloji petrolün yerini alacaksa, bizde hemen o alana rahat geçiş sağlayabileceğiz." dedi.

Toyota’ya değil kendimize bakarız

RICK Wagoner toplantı sırasında, "Dünya otomotiv liginde liderlik tahtını Toyota’ya bırakıyorsunuz. Bu konudaki görüşleriniz nelerdir" sorusuna ise şu cevabı verdi: "Kimin lider olacağı önümüzdeki günlerde belli olacak. Biz son dönemdeki performansımızla liderliğimizi korumuş olabiliriz. Eğer korursak bundan çok memnun olurum. Ama olurda Toyota lider olursa, bu kez bize çok daha çalışıp bu liderliğimizi yeniden geri almak görevi düşer. Zaten baktığımızda biz Amerika’nın dışında daha hızlı büyüyoruz ve Toyota’nın bir çok pazarda açık ara önündeyiz. Liderlik koltuğunu kaptırmışız kaptırmamışız çok önemli değil. Avrupa’nın en hızlı büyüyen grubuyuz. Toyota’nın çok önündeyiz. Bugün toplam satışlarımızın yüzde 60’ı Amerika dışında gerçekleşiyorsa, bizim amacımız bunu artırmak olmalı."

Yeni modellere manken ve şarkıcılı tanıtım

DETROIT fuarının evsahiplerinden GM, fuardan bir gün önce genel merkezinin karşısında kurduğu dev çadırda ’GM Style Event’ ismiyle özel bir şov gerçekleştirdi. GM, fuarda sergileyeceği yeni modelleri aralarında VIP konukların ve uluslararası basının da yer aldığı 2 bin kişiye önce bu şovda tanıttı. Chevrolet, Cadillac, Saab ve Saturn markalarının yeni modelleri önce ünlü mankenler eşliğinde podyuma çıkarken, daha sonra Mary J Blige, Maroon 5 ve Kid Rock gibi ünlü şarkıcı ve gruplar yeni şarkılarıyla bu tanıtıma eşlik etti.

En hızlı Corvette

General Motors’un bugüne kadar geliştirdiği en hızlı otomobil olma özelliğini taşıyan Chevrolet Corvette ZR1, fuarın yıldızlarından biri olmaya aday. 6.2 litre hacmindeki V8 motoru supercharger aşırı besleme sistemi sayesinde tam 620 seygir güç ve 823 Nm tork üretiyor. Seramik fren sistemi, önde 19 arkada 20 inç boyutundaki jantları ve karbon-fiber tavanı ile tam bir ’süpersporcu’ olduğunu belli eden Corvette 370 km/s maksimum hıza ulaşabiliyor. ZR1’den bu yıl içinde sadece 150 adet üretilecek.

Dünya 39 modeli ilk kez Detroit’te gördü

2008 yılının ilk fuarı, otomotivin anavatanı olan Amerika’nın Detroit kendinde başladı. 13 Ocak’ta basına, 17 Ocak’ta ise 101’inci kez otomobilseverlere kapılarını açan Uluslararası Detroit Otomobil Fuarı, 2008 yılının en önemli fuarları arasında yer alıyor. Ağırlıklı olarak Kuzey Amerika pazarı için geliştirilen büyük 4x4 ve pick-up modellerin tanıtılmasına alışık olduğumuz fuara bu yıl otomotivin geleceğine yön veren alternatif yakıtlarla çalışan yeni model ve konseptler damgasını vurdu. Bu yıl yaklaşık 800 bin ziyaretçiyi ağırlamayı hedefleyen fuarı, geçtiğimiz yıl 62 farklı ülkeden gelen yaklaşık 6 bin 700 basın mensubu ziyaret etmişti. 39’u dünya prömiyeri olmak üzere 49 yeni modelin tanıtıldığı Detroit fuarı, 1989 yılında kavuştuğu ’Uluslararası’ ünvanı ile 20’nci kez otomobilseverlerle buluşuyor. Detroit fuarında dünya tanıtımı yapılan bazı modeller şöyle: "BMW X6, BMW 1 Serisi Convertible, Cadillac Escalede Hybrid, Chevrolet Corvette ZR1, Dodge Ram, yeni Ford F-150, Hyundai Genesis, Kia Borrego, Mercedes Vision GLK, Toyota Venza, Subaru Forester, Toyota A-BAT, Ford Verve, Mazda Furai, Jeep Regade, Hummer HX, Saab 9-4X BioPower.

/images/100/0x0/55eb65d1f018fbb8f8be872e


Fuarı kovboy ve boğalar bastı

CHRYSLER, 2009 model yeni pick-up modeli Dodge Ram, Detroit fuarının önünde ilginç bir şovla tanıttı. Dodge Ram, fuara kovboylar ve bizon sürüsü eşliğinde geldi. Tanıtım için yolu kapatan Chrysler yetkilileri böylece fuarın en ilginç şovuna imza atmış oldular. Tüm dünya fuar tanıtımında bu resmi kullandı.

’Sex and the City’nin yıldızı tanıttı

MERCEDES
, Detroit fuarında küçük SUV modeli Vision GLK modelini tanıttı. Yeni modelin tanıtımını Mercedes-Benz Başkanı Dieter Zetsche, ünlü Amerikan dizisi ’Sex and the City’ oyuncularından Kim Cattrall’la birlikte yaptı. Kim Cattrall, dizinin yeni sezonunda Mercedes GLK kullanıyor.

Passat CC, Türkiye’ye ikinci yarı gelecek

Volkswagen, Passat Sedan ve Passat Variant modellerine ek olarak, yeni modeli Passat CC’yi 2008 Detroit Otomobil Fuarı’nda tanıttı. Ülkemizde yılın ikinci yarısında satışa sunulacak olan VW Passat CC (Comfort Coupe), sportif coupe ile şık sedanın farklılıklarını ortadan kaldırırken otomotivde yepyeni bir segment ortaya çıkartıyor.

Toyota’dan yepyeni bir crossover

Dünyanın en büyük otomotiv şirketi olmaya hazırlanan Toyota, Detroit fuarında, Venza isimli yeni crossover sedan modelini tanıttı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!