Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma uzmanı Ilıcalı, kavşakları rahatlatacak en iyi çözüm olarak akıllı trafik ışıklarını görüyor. Ancak sistemin çalışması için polisin karışmaması gerekiyor.
Trafikte aşırı hızı engelleyen en önemli yöntem, denetim. Doç. Dr. Mustafa Ilıcalı trafik denetleme yetkisinin tamamen belediyeye devredilmesi gerektiği görüşünde:
‘‘Ancak bu gerçekleşene kadar emniyetin yerel yönetimler ile işbirliği içinde çalışması lazım’’ diye ekliyor.
Belediyenin şu anda sahip olduğu teknolojiyle radar kullanmadan, belli arterlerde merkezden araçların kontrolü yapılabiliyor. Bu arterlerde trafik polisinin bulunması bile gerekmiyor. Kameralar yardımıyla görüntüler merkeze geliyor.
Ilıcalı, Emniyet Müdürlüğü'ne sistemin paralelinin çekilmesini öneriyor. Sürücü bu şekilde sadece polis gördüğünde değil, hep izlendiğini bildiğinden her an dikkatli olacak. Hız sınırını aşanların otomatik olarak fotoğrafı çekilecek ve adreslerine ceza makbuzu gönderilecek.
Polis işe karışmasın
Kavşaklarda trafiği rahatlatan en önemli unsur sinyalizasyon sistemleri. Bir de akıllı sistem denilen ve yol altına yerleştirilmiş luplarla yoldaki araçları sayan, buna göre ışık sürelerini otomatik olarak düzenleyen sistem var.
Ancak polis, ışığı devreden çıkarıp, flaşa alınca işler karışıyor. Ilıcalı, bu durumda vatandaşın sorduğu bir adresin bile trafiği karıştırmaya yeteceğini söylüyor. Çünkü kavşaklarda saniyeler bile önem kazanıyor.
Sayaçlar konulsun
Sarı ışık yerine, değişmeden önce yanıp sönmeye başlayan yeşil veya kırmızı ışık öneriliyor. Ilıcalı'ya göre bu yöntem de riskli. Çünkü sürücüler uzaktan yanıp sönmeye başlayan yeşil ışığa yetişebilmek için hızlarını arttırıp riske giriyorlar. En iyi yöntem sayaç kullanımı. Sürücünün görebileceği bir noktaya konulan sayaç, ışığın değişmesine kaç saniye kaldığını gösteriyor.
Otomatik geçiş zorunlu
Ilıcalı otomatik geçiş sisteminin zorunlu hale getirilmesi taraftarı. Şu anda OGS'ye ayrılan şeritler tamamen boş, çünkü kartları alan fazla insan yok.
Bir önerisi var Ilıcalı'nın: ‘‘Köprü çıkışına satış noktası kurulabilir. Paralı geçişte saatlerce bekleyen kişi, otomatik geçişin bomboş olduğunu gördüğünde ‘keşke şu karttan kolay olsaydı da alsaydım’ diyecektir.’’
ÖZEL OLARAK YAPTIRDI
Mustafa Ilıcalı şu andaki hız kesicilerden hiçbirinin standartlara uygun olmadığı görüşünde. Hız kesici standartları Temmuz 1998'de TSE tarafından belirlendi ancak buradaki ölçülere uyan hız kesici henüz İstanbul'da yok. TSE tarafından belirlenen ölçü, 7.5-10 cm. yükseklik ve 50 cm. genişlik. Ayrıca yükseltinin yolu boydan boya katetmesi, görülebilir olması ve kasisten önce uyarı levhası konması gerekiyor.
Tümsek sayısı sürücünün inmesi gereken hıza göre ayarlanıyor. Örneğin hız saatte 36 km.'ye düşürülmek isteniyorsa, tümsekler arasında 150 m. olması gerekiyor.
İşte Ilıcalı, standartlara uygun bu tümseği, Büyükşehir Belediyesi şirketlerinden İSTON'a özel olarak ısmarlayıp yaptırmış. Bu ‘‘ideal tümsek’’ İSTON'da duruyor. Ama henüz hiç kullanılmamış!
Gürültülü boya pek işe yaramaz
Yollarda pütürlü özel bir boyayla yapılan hız kesicilere ‘‘profil boya’’ deniyor. İstanbul'un heryerinde bunlardan görmek mümkün. Üzerinden araç geçerken ses çıkartıyor, sürücüyü rahatsız ederek yavaşlamasını sağlıyor. Ancak Ilıcalı, birkaç santim yükseklikte olan bu boyaların ses yapmaktan öteye geçemediğini belirtiyor. Sürücü eğer sese tahammül edebiliyorsa hızını kesmiyor. Oysa kritik noktalarda kazayı engellemek veya şiddetini azaltabilmek için hızın saatte 30 km.'ye çekilmesi gerekiyor.
ULAŞTIRMA UZMANI
Doç. Dr. Mustafa Ilıcalı Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi. Trafikle ilgili pek çok sivil kuruluşun aktif üyesi. 1994-96 arasında Büyükşehir Belediyesi'nde ulaşım danışmanlığı, ulaşım master planı koordinatörlüğü yaptı. 1996'dan sonra APK Daire Başkanı oldu. Yıl başında seçimler nedeniyle istifa etti. Şu anda üniversitedeki görevini sürdürüyor ve şirketlerle belediyelere danışmanlık yapıyor. Bilirkişilik de yapan Ilıcalı ile İstanbul trafiğinde süregelen hatalar ve çözümler üzerine konuştuk.