OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 02, 2004 00:00
Anayasa Mahkemesi, polis meslek yüksekokulları ile polis kolejine, ''genel lise, erkek ve kız teknik öğretim, ticaret ve turizm öğretimine bağlı okul mezunları arasından'' öğrenci alınmasını öngören yasal düzenlemenin iptal istemini reddetti. Kapatılan FP, 4652 sayılı ''Polis Yüksek Öğretim Kanunu''nun 10. maddesinin ikinci ve 15. maddesinin birinci fıkralarında yer alan ''...genel lise, erkek teknik öğretim, kız teknik öğretim ve ticaret ve turizm öğretimine bağlı okul mezunları arasından...'' ibaresinin iptali istemiyle dava açmıştı. Anayasa Mahkemesi, istemi 12 Şubat 2004'te oyçokluğu ile reddetmişti.    Anayasa Mahkemesi'nin Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanan gerekçeli kararında, 4652 sayılı yasa ile ''genel lise, erkek teknik öğretim, kız teknik öğretim ve ticaret ve turizm öğretimine bağlı okul mezunları''nın polis meslek yüksekokulları ve polis kolejine alınmasın kuralı getirilerek kapsamın daraltıldığı belirtildi.    ''Yasa önünde eşitlik ilkesi''nin hukuksal durumları aynı olanlar için söz konusu olduğuna işaret edilen kararda, şöyle denildi:    ''Bu ilke ile eylemli değil hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan kimi kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak yasa karşısında eşitliğin çiğnenmesi yasaklanmıştır. Yasa önünde eşitlik, herkesin her yönden aynı kurallara bağlı tutulacağı anlamına gelmez. Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları gerekli kılabilir. Aynı hukuksaldurumlar aynı, ayrı hukuksal durumlar farklı kurallara bağlı tutulursaAnayasa'nın öngördüğü eşitlik ilkesi çiğnenmiş olmaz.''     BELİRLİ ÖNEME HAİZ KAMU HİZMETLERİ    Düzenlemeyle, temelde, Türk toplumuna ve emniyet örgütünün ihtiyaçve beklentilerine yanıt verebilecek nitelikte polislerin yetiştirilmeleri ve onların insan haklarına saygılı, ancak devlet otoritesini de zaafa uğratmayacak bir yapıda eğitilmeleri için, eğitimhizmetlerinin gelişen bilim ve teknolojiye paralel olarak yapılandırılmasının amaçlandığı ifade edilen kararda, bu okullara ''...genel lise, erkek teknik öğretim, kız teknik öğretim ve ticaret ve turizm öğretimine bağlı okul mezunları arasından...'' öğrenci alınmasının emniyet hizmetlerinin gereksinimlerine daha uygun olduğunun düşünüldüğü kaydedildi.    Belirli önemde bazı kamu hizmetlerinin özelliklerini gözeterek gerçekleştirdiği bu tür düzenlemeler anayasal ilkelere bağlı kalmak vehizmetin gereklerini dikkate almak koşuluyla yasa koyucunun takdir yetkisi içinde olan bir yasama işlemi olduğu anlatılana kararda, ''Bu nedenle, farklı liselerden mezun olanlar aynı nitelikleri taşımadıklarından eşitlik karşılaştırmasına esas alınamazlar'' denildi. Anayasa Mahkemesi'nin kararında, düzenlemenin Anayasa'ya aykırı olmadığı kaydedildi.     KARŞI GÖRÜŞ    Anayasa Mahkemesi Başkanı Mustafa Bumin, Başkanvekili Haşim Kılıç ve üye Sacit Adalı bu karara katılmadı. Bumin, Kılıç ve Adalı karşı oy yazılarında, Anayasa'da öngörülmeyen bir konunun düzenlenmesinin yasama organının takdirine bırakıldığı, ancak bu yetkinin, mutlak olmayıp Anayasa'nın temel ilkeleri yanında üstün hukukun genel ilkeleri ile de sınırlandırıldığıkaydedildi. Karşı oy yazısında, şu görüşlere yer verildi:    ''Yasa koyucu iptali istenen kurallarla genel lise, erkek teknik öğretim, kız teknik öğretim, ticaret ve turizm öğretimine bağlı mesleki eğitime dayalı ortaöğretim mezunlarının polis yükseköğretiminegirmelerini uygun görmüş, aynı şekilde meslek eğitimine dayalı programuygulayan endüstri, kimya, yapı, iletişim, spor, mahalli idareler, imam hatip ve
meteoroloji gibi meslek eÄŸitimi veren lise mezunlarını bu imkandan yoksun bırakmıştır.    Aynı konumda olan bir bölüm meslek lisesi mezunlarına bir imtiyaz ve ayrıcalık tanınırken, bir bölümüne bu imkanın tanınmaması eÅŸitlik ilkesine aykırıdır. Aynı konumdaki meslek liseleri arasında böyle bir ayrıma gidilmesini haklı kılacak bir neden ortaya konulamamıştır. Yasama belgelerinde olmadığı gibi çoÄŸunluk görüşünde de bu eÅŸitsizliÄŸin haklı nedeni açıklanamamıştır. Bunun yasama organının takdir hakkı ile açıklanmış olması örtülü bir amaca ulaÅŸmak için yapılan bir düzenlemenin Anayasa'ya uygunluÄŸunun gerekçesi olamaz. Haklılık ortaya konulmadan makul ve anlaşılabilir bir düzenleme olduÄŸunun tespiti de mümkün deÄŸildir.''   Â
button