Pistin uzatılmasına Ataköylüler’den tepki

Güncelleme Tarihi:

Pistin uzatılmasına Ataköylüler’den tepki
Oluşturulma Tarihi: Mart 01, 2006 00:00

Atatürk Havalimanı’nın kısa pisti olarak bilinen 2 bin 300 metre uzunluğundaki Ataköy-Florya yönündeki 0.6/2.4 pisti, Ataköy yönüne doğru 500 metre uzatılacak. Pistin uzaması için protokol yolunun mevcut pistin önüne denk gelen kısmı, by-pass edilerek "U" şeklinde yeniden düzenlenecek. Böylece, pist ile Ataköy’deki binaların arasındaki mesafe de 600-700 metreye inecek. Ataköy sakinleri, pistin uzatılması kararına tepki gösterdiler.

Tüm mahalle eylem yaparız

AYLİN KESERKAYA (Mahalle muhtarı):

Özellikle gece geç saatlerdeki uçak iniş-kalkışlarından şikayetçiyiz. Pist uzadıktan sonra binalara daha da yaklaşacak. Atatürk Havalimanı’nın yetersiz olduğu durumlarda Sabiha Gökçen Havalimanı’nın kullanabilirler. Aklımızın başımıza gelmesi için illa birilerinin ölmesi mi gerekiyor. Bir felakete davetiye çıkarılıyor. 30 bin nüfuslu mahallemizi tehlikeye atmamak için elimden geleni yaparım. Ben sesten çok, olası bir kazadan korkuyorum. Buna meydan vermemeliyiz. Bunun sorumlusu kim olacak. Eğer bu proje uygulamaya konulursa, tüm mahalle eylem yaparız.

ABDÜLKADİR ÇAPANOĞLU (Yönetici):

Uçaklar inip kalkarken, motor sesi nedeniyle otomobillerin alarmları bile çalışıyor. Her uçak inip kalktığında yüreğimiz ağzımıza geliyor. Uçak motoru uzmanı olduk. Sesinden tipini bulabiliyoruz. Eski uçakların motor seslerinden, geceleri uyuyamıyoruz. 2000’de ana pist bakıma alındığında bir ay uykusuz kaldık. Bu kadar gürültü sinir bozucu.

TUĞRUL ÇAĞRIUZER (Emlakçı):

Kısa pist, lodoslu havalarda kullanılıyor. Özellikle 5, 7 ve 8’inci kısımlarda oturan apartman sakinleri uçak motorlarının sesinden şikayetçi. Gece çok fazla uçak iniş yapıyor. Rus uçaklarının motorları çok rahatsız edici. Bir sınırlama getirilmesi gerekirken pistin uzatılmasının düşünülmesi çok üzücü. Pist uzatılırsa ana pist gibi sürekli kullanılabilecek.

KASI PİSTİN SABIKA DOSYASI

"Sabıkalı pist" olarak bilinen ve uzatılması planlanan kısa pistte yaşanan pistten çıkma olaylarının bazıları şöyle:

27 Ağustos 1994: Eskişehir uçağı, İstanbul’a inerken pistten çıkarak tren raylarına kadar ulaştı.

6 Şubat 1995: Airbus 310 tipi Çoruh uçağı, havalanmak üzereyken kayarak çamura saplandı.

22 Mart 1995: Ankara-İstanbul seferini yaparken pistten çıkan Airbus 310 tipi Ceyhan uçağı, tarlada çamura saplanarak durabildi.

1 Ocak 1996: Romanya Havayolları’na ait uçak, zeminin kaygan olması nedeniyle pistten çıktı.

21 Ağustos 1996: Mısır Havayolları’na ait Boeing 707 pistten çıktı. Tren yoluna birkaç metre kala taksiye çarpan uçak alev aldı, 19 yolcu yaralandı.

19 Ağustos 2001: Hamburg İnternational Havayolları’na ait Hamburg-İstanbul seferini yapan Boeing 737-700 tipi yolcu uçağı, Atatürk Havalimanı’na iniş yaptıktan sonra pisten çıktı. 135 yolcu ve 6 mürettebat taşıyan uçak 50 metre sürüklendi.

19 Temmuz 2002: Bosphorus Havayolları’na ait Airbus 300 tipi uçak, 300 yolcusuyla birlikte iniş yaptığı Atatürk Havalimanı’nda park yerine giderken pistten çıktı. Uçak bir binaya 5-6 metre kala durabildi. Olay yerine yakın yerde yakıt ikmali yapılan benzin istasyonu bulunuyordu.

11 Ocak 2004: MNG Havayolları’na ait Airbus A300 tipi kargo uçağı, park yerine giderken pistten çıktı veyaklaşık 10 metre sürüklenerek çamura saplandı.

8 Ekim 2004: Onur Air’in Zürih-İstanbul seferini yapan Airbus 300 tipi yolcu uçağı, Atatürk Havalimanı’na iniş yaptıktan sonra park yerine giderken 06-24 pistinden çıkarak çamura saplandı.

16 Eylül 2005: Onur Air’in Kayseri-İstanbul seferini yapan MD-88 tipi yolcu uçağı, 06/24 olarak adlandırılan piste Florya yönünden indikten sonra duramayarak pist dışına çıktı.

Dünyada ucuz bizde pahalı

Dünyanın bir çok metropolünde havalimanlarının yakınında yer alan evler diğerlerinden daha ucuz. Hatta bazı yerlerde, havalimanı yakınlarında oturanlara, uçakların yarattığı riski kabul ettiğine dair sözleşme bile imzalatılıyor. İstanbul’da ise durum tam tersi. Havalimanının çevresinde Ataköy başta olmak üzere Florya, Yeşilköy gibi semtler, konut fiyatları açısından kentin en pahalı bölgeleri arasında yer alıyor.

Avrupa’nın bazı kentlerinde, havalimanları, gürültü kirliliği nedeniyle VIP uçuşlar ve ambulans uçaklar haricinde, gece trafiğe kapatılıyor. Türkiye’de ise uçuşların hava trafiğinin az olduğu saatlere yayılmak istenmesi nedeniyle 26 Mart’tan itibaren 23.00-05.00 arasında iniş-kalkış yapan uçaklara yüzde 50 indirim uygulanacak. Bu saatlerde 50’ye yakın iniş-kalkış oluyor. Havalimanın günlük iniş kalkış sayısı ise 650 civarında. Yoğun saatlerde iki pist birden kullanıldığında bir saatteki iniş kalkış 45’e varıyor.

Protokol yoluna keskin viraj

Pistin uzatılmasıyla İstanbul’a gelen konukların kullandığı sahil yolunu yani "protokol yolu" da by-pass edilecek. Çünkü uzayan pist yolun bir bölümünden geçmek zorunda. Florya-Ataköy güzergahındaki kısa pistin uzatılması için, Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı Devlet Hava Limanları (DHL) İşletme Genel Müdürlüğü’nce yürütülen projenin teknik değerlendirmesi sürüyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!