A.A.
Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2007 09:59
PVC pencere sektöründe Pimapen markasıyla tanınan Pimaş, Rusya'da 15 milyon dolarlık fabrika yatırımı yaptı.
Enka Grubu kuruluşlarından Pimaş'ın Rostov'da faaliyete giren “ENWINRUS” fabrikası, Rusya'nın yanı sıra Kazakistan, Azerbaycan, Ukrayna ve Beyaz Rusya gibi ülkeleri de hedefliyor.
Pimaş'ın Rostov'daki üretim tesisi ENWINRUS hakkında basın mensuplarına bilgi veren Pimaş Genel Müdürü Oktay Alptekin, Pimapen'in Rusya'ya ilk 19 yıl önce girdiğini, 1994 yılında ise Moskova'da şirket kurduklarını belirterek, PVC pencereyi Rusya'ya tanıtan ilk 3 firmadan biri olduklarını belirtti.
Rusya'da 150 milyona yakın insan yaşadığını, çok sayıda konut ve iş yeri bulunduğunu ve pencerelerin tamamının bakıma muhtaç olduğunu ifade eden Alptekin, “Önümüzdeki 20 yıl bütün Asya ve Avrupa kıtalarında en büyük pencere pazarının Rusya olacağı söyleniyor. Evlerin hala yüzde 3'ünün penceresi değiştirildi. Pazar daha 20 yıl gelişmeye devam edecektir” dedi.
Rostov'daki fabrika yatırımını mevcut bir otobüs ve kamyon tamir fabrikasını satın alarak gerçekleştirdiklerini bildiren Alptekin, 23 dönüm üzerinde kurulu olan tesisin toplam 8 bin 500 metre kare kapalı alandan oluştuğunu, ihtiyaca göre ilave tesis yapabileceklerini, burada gelip geçici hedefler peşinde olmadıklarını vurguladı.
Alptekin, açılışını bir ay önce yaptıkları fabrikada henüz vardiya sistemine ve düzenli üretime geçilmediğini, Mart ayında bu eksikliği gidermiş olacaklarını söyledi.
Alptekin şunları kaydetti:
“Kendimize 1 yıl içinde 5-6 bin ton üretim hedefi koyduk. Kapasite olarak bu fabrika 8 bin ton. Satışa bağlı olarak üretimi rahatlıkla 15 bin tona artırabiliriz. Gönül ister ki 5 sene sonra 25 bin tona çıkalım. Pazar payımız Rusya'da oldukça az. Hedefimiz her sene iki haneli olarak büyümek. Rusya'da oldukça az hedefimiz her sene 2 haneli olarak büyümek. Her sene yüzde 15 büyürsek 6 bin tonla başlarsak 10 sene sonra 15 bin ton olur. ENWINRUS fabrikamızda ilk yıl 5 bin ton üretimle Rusya'da 50 bin dairenin penceresini değiştirmeyi hedefliyoruz.”
ENWINRUS fabrikasında 2008 için yıllık 5 bin ton satış yapmayı ve 19 milyon dolar ciro hedeflediklerini, 2009'da 25, 2010'da 30 milyon dolar ciro hedeflediklerini söyledi.
Alptekin, ENWINRUS fabrikasında 50 kişi çalıştığını, hedeflerinin bu rakamı 100'e çıkarmak olduğunu belirtti.
Oktay Alptekin, Pimaş'ın 2007'yi 100 milyon ciro ile kapatmayı planladığını, 2008'de 115, 2009'da 125, 2010'da 140 milyon dolar ciro hedeflediğini bildirdi.
“ÖNGÖRMEDİĞİMİZ MALİYETLER ÇIKTI”
Fabrika yatırımında elektrik kurulum maliyeti gibi öngörmedikleri maliyetlerin ortaya çıktığına da dikkat çeken Alptekin, “15 milyon doların 5'i bizim işletme sermayemiz, fiziksel yatırım tutarı 10 milyon dolar. Başlangıçta 7 milyon dolar öngörmüştük, öngörülenden 3 milyon dolar daha fazla tuttu. Esas 2 milyonluk fark, yatırım hesaplarını yaptığımız günkü Rusya şartları ile 2 yıl içinde inşaat maliyetlerinin artmasından kaynaklanıyor” diye konuştu.
Türkiye'de sırada bekleyen bir çok yatırımcı olduğunu ve Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunun (DEİK) firmaları Rusya'ya yatırım yapmaları için teşvik ettiğini söyleyen Alptekin, yatırımcıları ülke şartlarını bilmeden yatırım yapmamaları konusunda uyararak, “En büyük risk ülke şartlarını bilmediğiniz için yatırımı baştan hatalı yer seçimi ile yapmanız. Elektrik alamayacağınız yerde fabrika kurmayın” diye konuştu.
ENWINRUS fabrikasını bir kaç ülkenin potansiyel üretim yeri olarak düşündüklerini ifade eden Alptekin, ilk başlayacakları yerin Kazakistan olduğunu, Azerbaycan ve Beyaz Rusya'nın hemen devreye girecek ülkelerden olduğunu, Ukrayna'nın da hedef ülke olabileceğini bildirdi.
KURŞUNSUZ PENCERE...
Alptekin, kurşunsuz PVC pencere ile ilgili bir soruya karşılık da, Türkiye'de bunun reklamlarda kullanılıyor olmasının arkasında tamamen ticari gerekçenin yattığını belirterek, şunları kaydetti:
“Biz bu konuları hiç açıklamayız. Aylar evvel bütün deneylerimizi yaptık, üretimimizin bir bölümünü geçtik. Gerek bizim gerekse bütün Avrupa pencere sektörünün anlayış tarzı kurşunla ilgili genel uygulamalara paralel olarak 2015 yılına kadar kademeli olarak alternatiflere geçilmesi ve bunun herhangi bir reklam unsuru olarak kullanılmaması doğrultusunda.”
Profilin içindeki kurşunun çözülmesi, dışarıya çıkmasının mümkün olmadığını, belki bunun içinde bindeler mertebesinde olduğunu belirten Alptekin, bazı firmaların kurşunsuz PVC'yi reklam unsuru olarak kullanmaları ile ilgili Sanayi Bakanlığının Rekabet Kuruluna başvuru yaptıklarını bildirdi.
Alptekin, “PVC'yi yiyen mi var, bunun nesi zararlı? Fabrikada ilk eritme işlemleri aşamasında gerekli sağlık önlemleri iyi alınmazsa orada çalışanlar için zararlı. Üründe değil, ürünün ilk çıkış aşamasında zararlı olur diye sektör bu kararı aldı” dedi.
PENCERE DEĞİŞTİRME ALIŞKANLIĞI...
İnsanların pencere değiştirme alışkanlığının dayanıklı tüketim malı alma davranışına paralellik gösterdiğini ifade eden Alptekin, bu yılın ikinci yarısında inşaat sektörü durgunlaşırken pencere sektörünün canlandığını söyledi.
Alptekin, “Pencere sektörü inşaat sektöründen bağımsız. İnsanların keyfi yerinde olursa penceresini değiştirir. Türkiye'de sanki pencerelerin yüzde 70'i değişmiş, yüzde 30'u değişecek gibi duruyor. Sektör olarak gözümüz zaten penceresi PCV olanlarda onları söktürüp yeniden taktıracağız” dedi.
UKRAYNA'NIN BAŞVURUSU...
Ukrayna'nın yurt dışından gelen pencere profillerine damping soruşturması açılması için başvuruda bulunduğunu ve Türkiye'ye de bu konuda bilgi verdiğine dikkat çeken Alptekin, “Ukrayna bu sene Türkiye'den sadece pencere profili olarak 60 milyon dolara yakın ithalat yapmış olacak. 4 yıl önce Türkiye'de sektör olarak bizce tamamen haksız gerekçelerle PVC ithalatı için bazı ülkelere 'damping yapıyorlar' diyerek anti damping vergisi konmuştu ve o gün bu gündür devam ediyor. Gülme komşuna gelir başına” diye konuştu.
Alptekin, Ukrayna'nın bu yola girdiğini ve bunun sonunda anti damping vergisi koyacağını söyleyen Alptekin, Türkiye'nin sesini yükseltmesi, kendini savunabilmesi gerektiğini ifade ederek, devletin Ukrayna'ya farklı tehditlerde bulunmasını istedi.