OluÅŸturulma Tarihi: Mart 29, 2003 00:00
THY'nin İstanbul-Ankara seferini yapan Ergene uçağı, bir kişi tarafından kaçırıldı. Pilotlar kokpiti kilitlemeyerek hava korsanının işini kolaylaştırdı.Türk Hava Yolları'nın (THY) İstanbul-Ankara seferini yapan TK 160 sefer sayılı Ergene uçağı, dün gece 9 müttebat ve ikisi bebek 196 yolcusuyla kaçırıldı. İstanbul'dan saat 22.00'de kalkan uçağı 20 dakika sonra kaçıran Özgür Gençaslan adlı hava korsanı, Atina'ya inen uçakta cep telefonuyla Başbakan Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ile konuştu. Erdoğan'ın ikna ettiği hava korsanı, 4.5 saatlik dehşetin ardından saat 02.55'te tüm yolcular ve kabin görevlilerini serbest bıraktı. Ancak bir süre daha teslim olmayı reddeden korsan, iki pilotla kokpitte kaldı. Saat 03.45'te ikna edilen korsan Gençaslan, Yunan polisince tutuklandı.Ergene adlı THY uçağı dün saat 22.00'de İstanbul'dan havalandıktan sonra Eskişehir'i geçip Ankara hava sahasına girerken pilot 7500 kodlu kaçırılma sinyalini verdi. Ekonomi bölümündeki 10-E numaralı koltukta oturan Özgür Gençaslan adlı 20 yaşında, üzerinde kot pantolon ve beyaz gömlek bulunan kısa boylu hava korsanı ayağa kalkarak kokpite yöneldi. Yolunu kesmek isteyen hostesi iterek kokpite giren hava korsanının ilk sözleri, ‘‘Üzerimde patlayıcı var, hepimizi havaya uçururum. Doğu Berlin'e gitmek istiyorum’’ oldu. Korsanın bu kadar kolayca kokpite girmesi büyük bir ihmalin sonucuydu. Çünkü kokpit kapısı, 11 Eylül'den sonra getirilen güvenlik kurallarına aykırı olarak kilitli değildi. 11 Eylül'den sonra tüm havayolları gibi THY de kokpit güvenliğini artırdı. Kokpit kapı kilitleri dışarıdan açılmayacak şekilde değiştirildi, kapıların ardına darbeye dayanaklı çelik bariyerler yerleştirildi. Eğer uçağın kokpit kapısı kilitli olsaydı hava korsanının kontrolü ele geçirmesi güçleşecekti. TÜRK VE YUNAN F-16'LARI EŞLİK ETTİPilotlara ‘‘Ailem Almanya'da esir, kızkardeşim ve annemi serbest bıraksınlar’’ diyen ve dengesiz tavırlarıyla dikkati çeken hava korsanı uçağın Berlin Tegel havalimanına yönelmesini istedi. Ancak uçakta Berlin için yeterli yakıt bulunmaması nedeniyle rota Yunanistan'ın başkenti Atina'ya çevrildi. İlk kaçırılma sinyali ile birlikte Türk F-16'ları havalanarak uçağa eşlik etmeye başladı. Sakız Adası üzerinde iki Yunan savaş uçağı Türk F-16'larının yerini aldı. PİLOTUN BOĞAZINA JİLET DAYADIKabin memurunun ifadesine göre pilot Erol Mısır'ın boğazına jilet dayayan korsan diğer mürettabatı da gövdesine bağladığı bombaları patlatmakla tehdit etti. Bu arada hava korsanının uçağa hediyelik mumlarla bindiği de ileri sürüldü.Hava korsanı kendisini sakinleştirmek üzere ikram edilen kahveyi içerken cep telefonuyla görüştüğü milletvekillerine ve Ulaştırma Bakanı'na ailesiyle birlikte Almanya'da yaşadığını ancak askerlik sorunu nedeniyle geldiği Türkiye'den yurt dışına çıkışına izin verilmediğini aktardı.YOLCULARI SERBEST BIRAKTI2 bebek, 194 yolcu ve 9 mürettebatla Atina'ya yaklaşan THY uçağının inişine önce izin verilmedi. Uçağın yola devam edecek yakıtının bulunmamasına rağmen iznin gecikmesi İstanbul-Ankara arasındaki diplomatik trafikte heyecanlı anların yaşanmasına yol açtı. Kaçırılan THY uçağı ancak Yunanistan Başbakanı Kostas Simitis'in devreye girmesinden sonra askeri jetler eşliğinde Atina'nın Venizelos havalimanına indi. THY uçağının Atina Havalimanına inmesinin ardından Başbakan Yardımcısı ve Dışişleri Bakanı Abdullah Gül Yunanistan Dışişleri Bakanı Yorgo Papandreu'yu telefonla aradı, bakanlık müsteşarı Uğur Ziyal gerekli girişimlerde bulundu. Saatler ilerlerken Yunan özel timleri uçağın çevresinde önlem almaya başladı. Bu arada Özgür Gençaslan adlı hava korsanı, Başbakan Erdoğan ile konuştuktan sonra saat 02.05'te kokpitten çıkarak, yolculara konuştu. Düzgün bir Türkçe ile ve üzgün bir havada konuşan korsan, ‘‘Benim elimde herhangibir şey yok. Sizi sağ salim Ankara'ya ulaştıracağım’’ dedikten sonra kapıları açıp yolcuları ile kabin görevlilerini serbest bıraktı. Yolcular ve hostesler İstanbul'dan gönderilen ikinci bir uçakla Ankara'ya getirildi. Hava korsanı, bir süre daha rehin tutuğu iki pilotu da serbest bırakarak, teslim oldu. Gençaslan tutuklandı. Korsan, cep telefonuyla kimi aradıHava korsanı uçak Atina Venizelos havalimanına indikten sonra hostes ve yolculardan ödünç aldığı cep telefonları ile bir dizi görüşme yaptı. 25 dakika süren bu görüşmelerin ardından bir yolcu, korsanın geri verdiği cep telefonundan aradığı numarayı tespit etti. Bu numara daha sonra Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'a iletildi. Bakan ve güvenlik birimleri bu numaradan yola çıkarak korsanla ilgili bilgi toplamaya başladı.4.5 saatlik korkulu bekleyiş 4.5 saat süren korkulu ve tedirgin bekleyiş sırasında Ankara ve İstanbul'da kurulan kriz masalarına başvuran THY yolcularının yakınları, uçağın akıbeti hakkında bilgi edinmeye çalıştı. Uçak, gece yarısı Atina havaalanına indikten sonra hava korsanı, Yunan yetkilileriyle pazarlık yaparken, yolcular da cep telefonları ile ailelerini arayarak durumları hakkında bilgi verdi. Sağlık haberleriyle sevinen yolcu yakınları, sabaha karşı saat 02.55'te hava korsanı rehineleri serbest bırakınca rahat bir nefes aldı.Kaptan pilotun ikinci kabusu Önümüzdeki ay emekli olmaya hazırlanan Kaptan Pilot Erol Mısır'ın yönetimindeki THY'ye ait Airbus 310 tipi Aksu adlı uçak da 8 Şubat'ta elinde bomba olduğunu söyleyen deri tüccarı Ali İlker Durbak tarafından rehin alınmıştı. TK 143 sefer sayılı uçak
Atatürk Havalimanı'na indiÄŸinde ‘‘Türkiye Amerika'nın askeri olamaz’’ diye bağıran Balıkesirli deri tüccarı Ali Ä°lker Durbak tarafından kaçırılmak istenmiÅŸti. Hava korsanı ‘‘Elimde dinamit var’’ diyerek uçağın Moskova'ya gitmesini istemiÅŸti. Durbak, özel timlerin acil çıkış kapılarından girerek gerçekleÅŸtirdiÄŸi 30 saniye süren operasyon sonucu etkisiz hale getirilerek yakalanmıştı. Gözaltına alınan Durbak'ın içinde dinamit lokumu olduÄŸunu söylediÄŸi poÅŸetten mum çıkmıştı. Korsanın terör baÄŸlantısı yokHAVA korsanı Özgür Gençaslan'ın, 1983 yılında Berlin'de doÄŸduÄŸu belirlendi. Yozgat nüfusuna kayıtlı olan Özgür Gençaslan'ın, hem Alman, hem de Türk vatandaşı olduÄŸu iddia edildi. Annesi ve babası olan Gençaslan'ın annesinin Almanya'da işçi olarak yaÅŸadığı öğrenildi. Hava korsanı Gençaslan'ın, eÅŸinin de Almanya'da yaÅŸadığı, kendisinin ise Türkiye'de asker yoklaması kaçağı olduÄŸu bildirildi. Akli dengesinin bozuk olmasından şüphelenilen Gençaslan'ın, herhangi bir terör örgütüyle baÄŸlantısı belirlenemedi. Uçaktaki ünlülerCuma günkü son sefer olması nedeniyle uçakta çok sayıda siyasetçi vardı. Yolcu listesinde bulunan parlamenterlerin listesi şöyle:AKP milletvekilleri Vahit Erdem, AKP Balıkesir milletvekili Turhan Çömez (Recep Tayyip ErdoÄŸan'ın eski özel kalem müdürü), AKP Millletvekili Ahmet Alaboy, CHP Åžanlıurfa Milletvekili Mahmut Yıldız, eski bakan ve eski ANAP milletvekili Işın Çelebi. Erdem ve Çelebi uçağın kaçırılması ile birlikte ön sıralardaki koltuklarından kalkarak arka sıralara yöneldi.Ayrıca Takasbank genel kurulu nedeniyle Ä°stanbul'da bulunan ve Ankara'ya dönen SPK BaÅŸkan Yardımcısı Kubilay Timuçin, Vakıfbank Genel Müdürü Ahmet Kaçar, Genel Müdür Yardımcıları Selim Karakaya ve Tosun Karay ile FIBA kokartlı basketbol hakemi Fatih Söylemez de kaçırılan uçaktaydı. Kaçırılan uçağın mürettebatının kimlikleri şöyle:‘‘Kaptan Pilot Erol Mısır, Ä°kinci Kaptan Özkan Üçler, Kabin Amiri Åžahnaz CanoÄŸlu, hostesler Belma Çamlıdere, Mehtap Demir, Çınla Arkun, Asu Orkide, Aysu Fahriye İçöz ve Dilek Soylu.’’Hürriyet muhabiri kaçırılan uçaktaydıHürriyet Ankara Bürosu muhabiri Metehan Demir, uçağın Atina Venizelos Havalimanı'na inmesinin ardından cep telefonuyla temasa geçerek ÅŸu bilgiyi aktardı: ‘‘Hálá Atina'da hareket halindeyiz. Åžu anda durum sakin. Olay şöyle baÅŸladı. UçuÅŸun sonlarına doÄŸru Ankara'ya inmemize 10 dakika vardı. 22.00 uçağı Ä°stanbul'dan kalkmıştı. Yaklaşık 45 dakika sürüyordu bu uçuÅŸ, 20'inci dakikasında saat yaklaşık 22.20'de kaptanın bir anonsuyla, kaptan hiç belli etmedi, dedi ki, ÅŸu anda Ankara'da problem var, Ä°stanbul'a dönüyoruz dedi. Ä°stanbul'a kadar belli bir süre için gittik. Sonra uçağın bilgi ekranları bir anda kapandı. Yolculuk uzamaya baÅŸlayınca yolcular arasında husursuzluk baÅŸladı. Åžu anda Atina'ya doÄŸru ilerlediÄŸimizi kaptan açıkladı. Uçağın bilgi ekranları kapanmadı.. Burada bazı müzakerelerin olabileceÄŸinden bahsediyorlar. Åžu an yine hareket ettik. Ama ne olacağını bilmiyoruz. Korsanların sözü ne kadar doÄŸru. Tek kiÅŸi olduÄŸundan bahsediyorlar. Elinde patlayıcı maddeler olduÄŸunu söylemiÅŸ ve bunları patlatacağını bildirmiÅŸ pilota.’’ Â
button