Pick-up’lar 4X4 olunca bandrol üçe katlanıyor

Güncelleme Tarihi:

Pick-up’lar 4X4 olunca bandrol üçe katlanıyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 30, 2005 00:00

Türkiye’de son dönemde oldukça talep gören ‘pick-up’ modellerinde birçok kişinin dikkatinden kaçan bir vergi bilmecesi yaşanıyor. Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) uygulamasına göre ticari araç sayılan 4X4 pick-up’lar, bandrol vergisi söz konusu olunca binek otomobil gibi işlem görüyor. Ticari araç olarak kabul edilen 4X4 pick-up’lara yüzde 4 oranında ÖTV uygulanırken, aynı araçlar Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) sistemine göre ‘arazi taşıtı’ olarak sınıflandırılıyor. Böyle olunca, 4X4 pick-up’ların bandrol vergisi 4X2’lere göre 3 katına çıkıyor.

197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu’na göre 4X2 pick-up’lar kamyonet, 4X4 pick-up’lar ise arazi taşıtı olarak kabul ediliyor. Kanunda da arazi taşıtı; ‘Karayollarında yolcu veya yük taşıyabilecek şekilde imal edilmiş olmakla beraber bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilen motorlu araç’ olarak tanımlanıyor. Aynı kanunda kamyonet ise; ‘İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3.5 tonu geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu araç’ olarak tarif ediliyor. Durum böyle olunca da pick-up modellerine farklı bandrol vergisi uygulanması söz konusu oluyor.

Kamyonet olarak kabul edilen 4X2 pick-up’lardan azami yüklü ağırlıkları üzerinden bandrol vergisi alınıyor. Yük kapasitesi 3.5 tonu geçmeyen 4X2 pick-up’lar için belirlenen bandrol vergisi yıllık sadece 600 YTL iken, aynı motora sahip 4X4 pick-up’lar için bu tutar 1834 YTL’ye çıkıyor. Örneğin, 2.5 litrelik bir dizel motorun görev yaptığı Mitsubishi L200 4X2 modelinin azami yüklü ağırlığı 3.5 tonu geçmiyor. 1.5 ila 3.5 ton arasındaki kamyonetlere 6 yaşına kadar yılda 600 YTL bandrol vergisi ödenmesi gerekiyor. Bu durumda 4X2 L200 modelinin MTV’si 600 YTL olarak belirleniyor. Öte yandan, Mitsubishi’nin aynı motora sahip 4X4 L200 modeli ise binek otomobil gibi işlem görüyor. Motor hacmi 2001-2500 cc arasında olan binek otomobillerden 3 yaşına kadar 1834 YTL vergi alındığı için de 4X4 pick-up’ların MTV tutarı da üçe katlanmış oluyor.

Bu uygulama farkı 2 Ocak 2004 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan 5035 sayılı kanuna dayanıyor. Maliye Bakanlığı MTV’yi bir servet vergisi olarak kabul ederken, ÖTV ise araçlardan Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu göre alınıyor. Bir servet vergisi olan MTV her yıl, ÖTV ise sadece araç satın alınırken ödeniyor. Taşıtların yaşları ilerledikçe düşen bandrol vergisi tutarı Ocak ve Temmuz aylarında iki taksit halinde ödeniyor. Yeni araç satın alırken verginin ilk taksiti peşin olarak ödeniyor. Yeni araç satın alan birçok tüketici ise pick-up’lardaki farklı uygulamadan ancak bandrol vergisinin ikinci taksitini öderken haberdar oluyor.

LÜKS SUV’LARLA BİR TUTULUYOR

Ruhsatlarında ticari araç olarak sınıflandırılan 4X4 pick-up’lar bandrol vergisinde fiyatları 150 bin YTL’yi bulan lüks SUV modelleriyle yarışıyor. Anahtar teslim satış fiyatı 30 bin YTL civarından başlayan 4X4 pick-up’lar arazi taşıtı kabul edildiği için lüks SUV’larla aynı vergi uygulamasına tabi tutuluyor.

2006’da FİYAT farkı artacak

Önümüzdeki yıl pick-up’lara uygulanan bandrol vergisindeki fark daha da açılacak. 2006 yılı için açıklanan yüzde 9.8 oranındaki Yeniden Değerleme Oranı, bazı vergi ve harçlara da aynen yansıyacak. Bandrol vergisi de bu artıştan etkilenecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!