Oluşturulma Tarihi: Temmuz 26, 2003 00:00
Beslenme uzmanlarına göre, kadın ve erkeklerin beden ölçüsünün giderek genişlediği son 20-30 yıl, tarihteki en ani ve dramatik evrim geçirme süreci.30 yıl önceki ortalama kadın beden ölçüsü 40 ise bugün neredeyse 46'ya yaklaşıyor. Ve son derece paradoksal bir biçimde, giyim sanayii bedenleri giderek küçültüyor. Bir mağazadaki ölçü, diğerindekini tutmuyor. Avrupa'dan Avustralya'ya kadar her yerde kadınların şikayeti aynı. Ölçüler tutmadığı için iadeler artıyor. Bu yüzden sanayinin sadece ABD'de uğradığı yıllık zarar 28 milyar dolar. İşte bu nedenle gerçekçi ortalamayı bulmak üzere ulusal ölçüm kampanyaları başlatılıyor. Çıkarılan sonuçlar, üretime adapte edilecek. İngiltere ve Avustralya'daki araştırmalar tamamlandı. ABD ve Fransa'da ise yeni başladı. Peki biz ne olacağız? Kimse bizim ölçümüzü almayacak mı? Şurada evrim geçiriyoruz, kimse farkında değil. Tamam yıllar geçti, beslenme alışkanlıkları değişti, neticede kilo aldık. Ama yuvarlandığımız da söylenemez. Yani makul ölçülerde yapılmış bir kıyafetin içine sığmamak için hiçbir neden yok.Beden 42, ama bazı mağazalarda 44 bedenler bile, içine ancak bir süpürge sopasının sığacağı genişlikte. Bedene itiraz ettiğiniz takdirde, bunun gerçek bir 44 olduğu konusunda ısrar ediliyor. Oysa kesinlikle değil. Bazı markalar ise 40'ın üstüne çıkmayı ayıp sayıyor, demode buluyor. Sırf kimse ‘‘Bu ille de 44'tür’’ diye itirazını sürdürmesin diye araştırma yaptım. Sonuç şu: Dünyanın her yerinde ölçüler küçülüyor. Yani 44 beden dedikleri, 44 filan değil, düpedüz 40-42. Ayrıca birinin 44'ü diğerininkini tutmuyor, standart yok. Bir mağazadan diğerine giderken kütle kaybına uğramış gibi üç ayrı bedene muhatap olabiliyorsunuz. Örneğin ABD'de, yaş, cinsiyet ve etnik kökene göre ortalama beden ölçülerini bulmak için geçenlerde SizeUSA adı altında bir ulusal kampanya başlatıldı. Bu nedenle Amerikan medyasında kadınların şikayetleriyle ilgili bolca malzeme mevcut. Hepsi de diyor ki: ‘‘Bir mağazada 40 beden, diğerinde 38 ya da 36'nın içine girebiliyorum. Örneğin Bebe'de 38 beden pantolonun içine zor sığarken, Liz Claiborne'da aynı beden pantolonun içinde yüzüyorum.’’ ABD'de en son 1940'larda ülke çapında beden ölçüsü taraması yapılmış. Savaşa giden kadın ve erkek askerlere üniforma hazırlamak için. Böylece standart ölçüler de ortaya çıkmış. Ancak daha sonra sistem bozulmuş. Her tasarımcı kendi müşteri kitlesine hitap etmek üzere, kendi yarattığı ideal vücut ölçüsüne göre kıyafet üretmeye başlamış. Şimdi piyasada regülasyona gitmeyi hedefleyen, giyim sanayi temsilcileri ve perakendecilerden oluşan bir grup sponsor, Amerikalı tüketicinin gerçek vücut biçimini ortaya çırarmak üzere SizeUSA'yı başlatıyor. Böylelikle 28 milyar dolarlık yıllık zarar aşağı çekilebilecek. SizeUSA, İngiltere'de geçen yıl sona eren ulusal ölçüm kampanyası SizeUK'yi örnek alıyor. İngiltere'deki projenin direktörü Philip Treleaven, halkın yüzde 70'inin üzerine uygun kıyafet bulamadığını söylüyor.ABD'de, obezite yüzünden dünyanın en hızlı genişleyen insanları yaşıyor. Ancak beden ölçülerinde etnik köken de önemli rol oynuyor. Örneğin Latin kökenlilerin popoları, Asya ve Avrupa kökenlilere göre daha büyük. Bundan 60 yıl önce ortalama bir Amerikan poposu 35.5 cm genişliğindeyken, bugün 5 cm daha büyümüş. 2005 YAZINA HAZIRLIKAmerikalılar kadar olmasa da Fransızlar da şişmanlıyor. Her on kişiden biri aşırı kilolu. İşte bu nedenle Fransız Tekstil ve Giyim Enstitüsü 1 milyon Euro'luk ölçme-biçme projesi başlatıyor. Çünkü bu ülkede de kıyafetler 30 yıl öncesinin standartlarına göre üretildiği gibi bir de üstelik tasarımcılar en modern vücut ölçülerini dikkate alarak çalışmaya başlamışlar. Sonuçta aynı tüketici, değişik mağazalarda üç ayrı beden ölçüsüyle karşılaşmaya başlamış. Şimdi yeni proje çerçevesinde yüksek teknoloji ürünü iki ölçüm kabiniyle bütün ülke 18 ay süreyle taranacak, çocuklardan ninelere kadar herkesin ölçüsü alınacak. Söz konusu high-tech kabinin içinde dört adet kamera bulunuyor. İki ayrı kaynaktan gelen lazer ışınları vücudu ‘‘dilimliyor’’, kameralar bu dilimlerin fotoğraflarını çekip görüntüleri bilgisayara gönderiyor ve ortaya çıkan üç boyutlu görüntü üzerinden ölçü çıkarılıyor. İyi bir standart tutturmak için en az 12 bin kişinin ölçüsünü almak gerekiyor. Araştırmanın sonuçları önümüzdeki yıl sonunda ya da 2005 başlarında alınacak. Böylece tasarımcılar da 2005 yaz koleksiyonlarını yeni standartlara göre hazırlayabilecekler. 34 YILDA 4 BEDEN GENİŞLEDİLERDünyanın öbür ucunda, Avustralya cephesinde de durum aynı. Kadınların çoğu ölçüsüne uygun kıyafet bulamadığı için modaevlerinin satışları düşmeye başlamış. İşte bu nedenle, Daisy Veitch adlı modacı, Adelaide Üniversitesi'nden anatomi uzmanı Prof.Maciej Henneberg öncülüğünde ulusal ölçü araştırması yaptırmış. 5 Bin kadının, 65 ayrı ölçüsü alınmış. Sonuç: Ortalama kadının ölçüsüyle modacıların esas aldığı ideal vücut arasında dağlar kadar fark çıkmış. Kalçalar genişlemiş, göğüsler büyümüş, boylar da uzamış. Bu evrim sonucu, kimi poposuna, kimi de göğsüne uygun elbise bulamamaya başlamış. Kimi uzun boyluların üzerinde de pantolonlar düdük gibi kalmış. Bu ülkede en son 1969'da yapılan ölçümler, ortalama bir kadını 40 beden ve 85-60-90 ölçüsünde gösterirken, yeni araştırmada ortalama bedenin 46'ya yaklaştığı tespit edilmiş. Şimdi araştırmada elde edilen ölçülere göre mankenler imal ediliyor. Böylece imalatçıların elinde her bedene uygun standart bir model bulunacak.
button