Güncelleme Tarihi:
AK PARTİ'YE OYLAMA ŞOKU / FOTO GALERİ
Genel Kurulda gizli oylamaya 410 milletvekili katıldı. Oylamada 327 kabul, 76 ret oyu kullanıldı; 2 milletvekili çekimser kaldı, 3 oy boş çıktı ve 2 oy da geçersiz sayıldı.
Birinci turda, 8. maddenin gizli oylamasına 414 milletvekili katılmış; oylamada 337 kabul, 72 ret oyu kullanılmış; 5 milletvekili çekimser kalmıştı. İlk tur oylamaya katılan BDP'li milletvekilleri bu kez oylamaya katılmadı.
Birleşimi yöneten TBMM Başkanı Mehmet Ali Şahin, gizli oylama sonucunu açıklarken, “İlgili madde öngörülen beşte üç çoğunlukla (330) kabul oyu alamadığından reddedilmiştir” dedi. Şahin, daha sonra birleşime bir süre ara verdi.
Teklifin 8. maddesi ile Anayasa'nın “Siyasi Partilerin Uyacakları Esaslar” başlıklı 69. maddesinde parti kapatmayı zorlaştırıcı hükümler getiriliyor; parti kapatma davası açılması TBMM'nin iznine bağlanması öngörülüyordu.
OYLAR İKİNCİ KEZ SAYILDI
Bu arada, gizli oylamaya ilişkin tasnif işlemi herhangi bir karışıklığa neden olmamak için iki kez yapıldı. Oyların ikinci sayımında da Anayasada öngörülen beşte üç çoğunluğun altında kabul oyları çıktığı belirlendi.
Öte yandan, Anayasa değişikliği teklifinin 8. maddesinin yeterli oyu alamayarak, reddedilmesi CHP ve MHP grubundaki milletvekillerince sevinçle karşılandı.
AK PARTİ'DEN İLK AÇIKLAMA
AK Parti Grup Başkanvekili Suat Kılıç, Anayasa değişikliğinin 2. tur görüşmelerine 9. maddeden devam edileceğini açıkladı.
TBMM Genel Kurulunda, teklifin 8. maddesinin gizli oylama sonucunun açıklanmasının ardından AK Parti grup başkanvekilleri ve bazı bakanlar, kulis bahçesinde oturan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın yanına giderek kısa bir durum değerlendirmesi yaptı.
AK Parti Grup Başkanvekili Suat Kılıç, Erdoğan ile yaptığı görüşmenin ardından görüşmelere kalınan yerden devam edileceğini belirterek, “Görüşmeler, 9. madde üzerinden devam edecek. Tavrımızda herhangi bir değişiklik yok” dedi.
BAHÇELİ: "HAYIRLI BİR SONUÇ"
MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, Anayasa değişikliği teklifinin 8. maddesinin reddedilmesini, “İktidarın, bu gelişmeyi dikkate alarak, değişikliklerle ilgili tasarruflarını gözden geçirmesinde yarar var” diye değerlendirdi.
Bahçeli, gazetecilere, Anayasa değişikliğinde 8. maddenin 330 oyun altında kalarak, tekliften düşmesini değerlendirdi.
“Anayasa değişikliğinin, Meclis iradesiyle reddedilmesinin hayırlı bir sonuç olduğunu” söyleyen Bahçeli, “Değişiklik yönünde atılan adımların bir uzlaşma temeline dayalı olması, çok daha anlaşılabilir bir durum olarak ortaya çıkmıştır. İktidarın, bu gelişmeyi dikkate alarak, değişikliklerle ilgili tasarruflarını gözden geçirmesinde yarar var” dedi.
Bahçeli, böyle bir sonucu bekleyip beklemediğine yönelik soruya, “Beklemekten ziyade, sonucun bu şekilde olmasını arzuluyorduk. Beklemek, bilmeyi gerektirir. Bizimki arzulamak” karşılığını verdi.
DEĞİŞİKLİK NE GETİRECEKTİ
Maddeyle, Anayasa'nın, “Siyasi Partilerin Uyacakları Esaslar” başlıklı 69. maddesi değişikliği siyasi partilerin mali denetiminin Sayıştay tarafından yapılmasını öngörüyordu.
Siyasi partiler hakkında kapatma davası, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı'nın talebi üzerine, TBMM'de grubu bulunan her siyasi partinin 5'er üye ile temsil edildiği komisyonun üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğu ve gizli oyla vereceği izin üzerine açılacak dava sonucunda Anayasa Mahkemesince kesin olarak karara bağlanacaktı. Komisyona TBMM Başkanı Başkanlık edecek ancak, oy kullanamayacaktı. Komisyonun kararları, yargı denetimi dışında olacaktı. İzin talebinin Meclis'e ulaşmasından itibaren 30 gün içinde komisyon oluşturulacak ve komisyon kararını izin talebinin Meclise ulaşmasından itibaren en geç 60 gün içinde verecekti. Meclisteki siyasi parti gruplarınca izin talebiyle ilgili görüşme yapılamayacak, karar alınamayacaktı.
Değişikliğe göre Anayasa Mahkemesi, bu kapsamda, kapatma yerine dava konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili partinin devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilecekti. Devlet yardımından yoksun bırakılma, bağlı olduğu kapatma davasının ve kararının usulüne tabi olacak ve tek başına dava konusu yapılamayacaktı.
Anayasa Mahkemesinde görülen parti kapatma davasında TBMM çalışmalarındaki oy ve sözler, ileri sürülen düşünceler ile idarenin eylem ve işlemleri partinin odak olup olmadığının tespitinde gözetilemeyecekti.
Partinin kapatılması durumunda kapatmaya beyan ve faaliyetleriyle neden olan üyeler için daha önce 5 yıl olan siyasi yasak süresi 3 yıla indirilecekti.