Güncelleme Tarihi:
Paris’in en çok trafik kirliliği yaşanan meydanlarından Republique Meydanı yaya yolları ve ağaçları ile nefes alan bir meydana dönüştürüldü. Paris’teki Türk Mahallesini’nde girişi olan Republique Meydanı’nın 1.5 yıl süren kentleşme ve restorasyon projesi sona erdi. Projeyi merakla bekleyen kent sakinleri, trafikten boğulan meydanın ağaçlandırılarak geniş bir yaya yoluna çevrildiğini görünce güneşli Pazar gününü yeni meydanda geçirdiler. Araç ve evsizlerin mekanı olan meydan bir anda bebek pusetleri, satranç oynayan, kaykay yapan gençler, çimenlerde güneşlenen insanlarla doldu.
Paris’in tam ortasında 3.5 hektarlık alana yayılan Republique Meydanı'na 155 yeni ağaç dikildi ve 129 bank eklendi. Meydanın tam ortasındaki Fransa’nın sembolü olan ve çalışmalar boyunca kirlenmesin diye uzun süre etrafı koruyucu örtü ile örtülen dev Maireanne heykeli de tümüyle korunup temizlnerek yeniden açıldı.
Meydanda serinlemek ve çocukların oynaması için bir su aynası, düz bir zemin, bronzlaşmak ve oturmak için 150 şezlong ve bank konuldu. Konser ve tiyatro gibi etkinliklerin de yapılabilmesi için küçük bir platform da eklendi. Ancak platform 13 Temmuz’da kullanıma açılacak. Meydanda ayrıca "Dünya ve Meyda" adlı bir cafe de açılacak. Gelen konuklar kahvelerini içerken dünya medyasını da burada okuma ve izleme şansına sahip olacaklar. Meydana çocukların kitap ve oyuncak bulabilecekleri bir ludotek ve Marianne heykelinin etrafına da daha çok insan serinlesin diye bir havuz kurulacak.
PARİS NEFES ALIYOR
Belediye Başkan Yardımcısı Julien Bargeton "Meydan araç trafiğinden boğuluyordu. Oturacak, nefes alacak yer yoktu. Çalışmadan önce alanın üçte ikisi trafiğe tahsis edilmişti. Şimdi yalnızca üçte biri tahsis edilmiş durumda. Paris’te her yıl trafiğe çıkan araç sayısı yeni projelerle yüzde 2-3 oranında azaltılıyor. Belediye olarak 'Velib' projemiz dünyaya örnek oldu. Parislilerin arzusu çerçevesinde yayalar ve bisikletliler yararına kenti dönüştürüyoruz. Paris içinde insanların yüzde 70’i yürüyerek bir yerden bir yere gidiyor. Yüzde 7’si araba kullanıyor. Meydanın iki yanına da Velib (kiralık bisiklet) ve autolib (kiralık oto) servisi koyduk" dedi.
20 Dakika gazetesi ise, "Böylece meydan büyük gösteri ve toplantıları daha rahat ağırlayabilecek. Ayrıca günlük yaşam da daha çekilir olacak. Parisli yürüyüşçüler artık bu meydanda daha rahat yürüyebilirler. Büyük Belediye binasının önündeki kütürel ve sportif aktivitelerin bir bölümü de buraya taşınabilir" yorumlarına yer verdi.
Projenin mimarı Antoine Viger-Kohler, "Üstelik buraya yaya girişini sağlamak için tek renkli iki trafik lambası koyduk. Yayalar durmadan parka giriş yapabilecekler. Meydanın kuzey bölümünde ototbüsler ve taksiler girebilecek yalnızca. Onlar da meydanın yanından geçerken çok yavaş ilerleyebilecekler. Öncelik yayaların olacak. Gelincik renkli bir ya da iki kişilik sandalyelerde yayalar dinlenecek, güneşlenecek" diye açıkladı.