OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 19, 2001 00:00
Aksaray'daki 2 katlı pansiyonun enkazından 14 yaralı çıkarıldı. Sabaha karşı çöken binanın enkazında kalan 4 kiÅŸiden ikisinin öldüğü kesinleÅŸti. Çökmenin metro inÅŸaatından kaynaklandığı sanılıyor.Metro güzergahı için tıklayınız.ENKAZDAN 14 KİŞİ ÇIKARILDIAksaray'da sabah saat 04.40 sıralarında meydana gelen çökme sonucu kurtarma çalışmaları sürerken ölü sayısının ikiye yükselidÄŸi bildiriliyor. Ölenlerin soyadları belirlenemezken  birinin Ä°ran asıllı Ali Rıza, diÄŸerinin ise Erzurumlu Ayhan isimli bir kiÅŸi olduÄŸu bildiriliyor.Öte yandan enkazdan kurtarma çalışmaları da sürüyor. Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi Ä°tfaiye Daire BaÅŸkanlığı ve Sivil Savunma Ä°l Müdürlüğü'ne baÄŸlı ekipler tarafından saat 12:15 sıralarında kurtarılan Romanya uyruklu kiÅŸi, olay yerinde bekletilen ambulansla hastaneye kaldırıldı. Saat 13:00 sularında birinin Ä°ran uyruklu olduÄŸu sanılan 2 kiÅŸi daha enkazdan çıkarıldı. Enkazdan çıkarılanların sayısı 14'e yükseldi. Haseki ve Ä°stanbul Ãœniversitesi CerrahpaÅŸa Tıp Fakültesi hastanelerine kaldırılan  yaralıların bazılarının ise kimlikleri belli oldu. Haseki Hastanesi'ne kaldırılan ve ayakta tedavi gördükten sonra taburcu edilen yaralıların isimleri şöyle:Sibel Çınar (20), AyÅŸe Çınar (30), Seda Çınar (1), Murat Çınar (23), Gamze Çınar (3), Emine Çınar (20), Ali Çınar (34), Mehmet Çınar (28), Gülden AteÅŸ (19), Halil Ä°brahim AteÅŸ (23), Hüseyin AteÅŸ (1) ile Ä°ran uyruklu Umut Ä°rani (19), Benzur Mensuri (26), Seyit Hüseyin (19) ve Seyit Hasan (23)."DEPREM OLUYOR SANDIM" Enkaz altından hafif yaralı olarak kurtarılan Romanya doÄŸumlu Seyit Hasan, olay sırasında pansiyonun orta katında kaldığını anlatarak, ''Gürültü duyduk. Deprem oluyor sandım. KoÅŸmaya baÅŸladım. Tavan birden çöktü. Benim ÅŸansım varmış, tırmanarak üst kata çıktım. Saat 07.00 sıralarında da bizi oradan çıkardılar'' dedi. Elinden yaralandığı için Haseki Hastanesi'ne götürüldüğünü ve burada tedavisi yapıldıktan sonra taburcu olduÄŸunu belirten Hasan, olay sırasında göçük altında baÅŸka kalan kimsenin olup olmadığını sorduÄŸunu ve bazı kiÅŸilerin kendisine cevap verdiÄŸini bildirdi. Hamallık yaptığını ve çöken pansiyonda genellikle çevrede çalışan kiÅŸilerin kaldığını ifade eden Hasan, 2-3 hafta önce binada çatlaklar gören pansiyon sahibinin yetkilileri uyardığını, ancak gelen uzmanların kolon ve kiriÅŸlerin saÄŸlam olduÄŸunu söylediklerini kaydetti. CerrahpaÅŸa Tıp Fakültesi Hastanesi'nde ise Mehmet, Hatice ve AyÅŸegül AteÅŸ'in yanısıra enkazdan çıkarılan iki daha tedavi görüyor. Enkazdan çıkarılanlardan birinin Romanya uyruklu Mihail Molla (18)  olduÄŸu belirlenirken diÄŸer yaralının kimliÄŸi ise bilinmiyor. Yaralıların saÄŸlık durumlarının iyi olduÄŸu bildirildi.Bu arada olayda yaralananlardan Çınar ailesi bireylerinin Çınar Pansiyon'un bitiÅŸiÄŸinde çöken binada kaldıkları, AteÅŸ ailesinin de misafir olarak yanlarında bulunduÄŸu, Ä°ran uyrukluların ise pansiyonda kaldığı öğrenildi.VÄ°NÇ SOKAÄžA GÄ°REMEDÄ°Bu arada, kurtarma çalışmalarında kullanılmak üzere Avcılar'dan olay yerine getirilen Ä°SKÄ°'ye ait büyük vinç, çökmenin meydana geldiÄŸi sokaÄŸa dar olduÄŸu için giremedi.Ayrıca, pansiyon binasının hemen arkasında bulunan Mahmut Ãœrer'e ait Ãœrer Mukavva fabrikasında da kısmi çökmeler oluÅŸtuÄŸu ve iÅŸyerinde bulunan makinelerin zarar gördüğü öğrenildi.VALÄ° ÇAKIR: ÖLÃœMLER ARTABÄ°LÄ°RÄ°stanbul Valisi Erol Çakır, Aksaray'da çöken Çınar Pansiyon binasının enkazı altındaki 7 kiÅŸinin kurtarılması çalışmalarının sürdüğünü belirterek, bu kiÅŸilerden 1 ya da 2'sinin kaybedilme ihtimali olduÄŸunu bildirdi.Ä°nÅŸaat Mühendisleri Odası: Ä°hmal var Ä°nÅŸaat Mühendisleri Odası Ä°stanbul Åžube BaÅŸkanı Cemal Gökçe, pansiyonun çökmesinde ihmal olduÄŸunu savundu. Gökçe, "zemin etüd çalışmasında, gerekli sıklıkta bir çalışmanın yapılmamış olmasının, böylesi bir çöküntüye neden olduÄŸu görülüyor'' dedi.Gökçe, ''binanın daha önce de çatladığı ve yetkililerin önemsemediÄŸi ididalırına iliÅŸkin olarak da ÅŸunları söyledi: ''Binadaki çatlamayla birlikte yeni ek önlemler alınmış olması gerekiyordu. Binada, zeminden kaynaklanan bir sıkıntı olmazsa çatlama olmaz. Dolayısıyla oluÅŸan sıkıntının giderilmesi gerekirdi. 'Bina çürükmüş' deniyor. Bu farklı bir konu. Orada o çalışma yapılmış olmasaydı, o bina da yıkılmayacaktı. Binada çatlak olmasına raÄŸmen ek önlemlerin alınmaması ciddi bir atlamadır.''Mimarlar Odası: Sorumlu BüyükÅŸehir BelediyesiMimarlar Odası Ä°stanbul Büyükkent Åžubesi Yönetim Kurulu Ãœyesi Sami Yılmaztürk de, ''Metro hattının geçeceÄŸi güzergah üzerinde zeminle birlikte yapıların durumunun da incelenmesi gerekiyordu'' dedi. Yılmaztürk, bu kazılar sırasında çok ciddi titreÅŸimler oluÅŸtuÄŸunu ifade ederek, şöyle devam etti:''Bu titreÅŸimler sırasında, yukarıdaki binaların hasar görüp, görmeyeceÄŸi konusunda da tek tek yapıların, yolun ve altyapının incelenmesi gerekiyordu. Bunun yapılmadığı, bu binanın yıkılmasından anlaşılıyor.''Yılmaztürk, daha önce BeyoÄŸlu'ndaki metro kazıları sırasında da bu tür sorunların yaÅŸandığını, hatta Fransız KonsolosluÄŸu binasında da hasarların oluÅŸtuÄŸunu anımsatarak, ÅŸunları söyledi:''Burada ihmal, tüm uyarılara raÄŸmen kulağını kapatan BüyükÅŸehir Belediyesi'nde olduÄŸu gibi metro inÅŸaatını yapan firmada da... Ayrıca sistemin kendisinde de sorun var. Ä°haleyi alan firma, hem projesini, hem de inÅŸaatını yapıyor. Projenin nasıl yapıldığı bilinmiyor. Tüm kamu yatırımlarında aynı sorun var. Uygulamada, projelendirmede ÅŸeffaflık yok. Denetim sistemi yok. Kamu adına yapılaniÅŸlerde, inÅŸaatı yapan özel firmanın yaptıklarını denetleyen yok. Bu çökmede de birinci sorumlu inÅŸaatı ihale eden belediye ve müteahhit firmadır.'' Ä°stanbul Metrosu'nun kazı ve inÅŸaat çalışmalarının yapıldığı olay bölgesinde 3 bina ve 4 iÅŸyeri ile 1 pansiyonda çökme meydana geldiÄŸini anlatan Vali Çakır, bazı binaların da bu olaydan etkilendiÄŸini söyledi.Binaların çökmesinden önce 30 kiÅŸinin tahliye edildiÄŸini anlatan Vali Çakır, ''Olayda yaralanan 17 kiÅŸi, Haseki ve CerrahpaÅŸa hastanelerine sevk edildi. 7 vatandaşı göçük altından kurtarma çalışmaları devam ediyor. Bunlardan 1 veya 2'sinin kaybedilme ihtimalimevcut. Åžu anda öldüğü kuvvetle tahmin edilen 1 kiÅŸi var'' dedi.Ä°tfaiye ve sivil savunma birliklerinin çalışmalarına iÅŸbirliÄŸi halinde devam ettiklerini kaydeden Çakır, çevre binalarda da çökme ihtimaline karşı tahliye iÅŸlemlerinin baÅŸlatıldığını belirtti. Bölgedeki metro inÅŸaatının tabanında 1 metrelik çamurla kaplı bir bölümün bulunduÄŸunu ifade eden Vali Çakır, ''Çökme, oraya doÄŸru hafif ÅŸekilde devam ediyor'' diye konuÅŸtu.GÃœRTUNA: BELEDÄ°YEYE BAÅžVURU OLMADIÄ°stanbul BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanı Ali Müfit Gürtuna, çökmenin nedeninin metro olduÄŸunun henüz söylenenemeyeceÄŸini belirtti. Gürtuna, bölgedeki incelemelerinini ardından gazetecilere kısa bir açıklama yaptı.Bir gazetecinin, ''Çöken pansiyonda daha önce çatlaklar bulunduÄŸu ve bunun için belediyeye yapılan baÅŸvuruda, mühendislerin bir sorun olmadığını söyledikleri'' yolundaki iddiaları hatırlatması üzerine  Gürtuna, belediyeye yapılan böyle bir baÅŸvuru bulunmadığını söyledi. Gürtuna, bina sahipleriyle görüştüklerini ve bu kiÅŸilerin ''Belediyeye müracaatımız yok. Buradaki müteahhit firmanın taÅŸeronlarının bir elemanına söyledik'' dediklerini kaydetti.Çökmenin metrodan kaynaklandığının tespit edilmesi halinde zararı olanların zararlarının tazmin edileceÄŸini anlatan Gürtuna, ''Hiçbir vatandaşımız zararıyla kalmayacak. Onlara tazmin edeceÄŸiz. Burada sorumlu müteahhit firma gerekli çalışmayı yapacak'' dedi.Metro kazılarında bir problem bulunmadığını ifade eden Gürtuna, daha önce Fransız Sarayı'nın müştemilatındaki sorunun da telafi edildiÄŸini ve hiçbir ciddi çatlak ile çöküntünün bugüne kadar yaÅŸanmadığını bildirdi.Gürtuna, kazılarda sorun yaÅŸanabileceÄŸi ihtimalinin her zaman göz önüne alındığını ve çalışmalar sırasında metronun tünellerinin direncinin artırıldığını dile getirdi.Bundan sonra metro çalışmalarında bir aksama olmayacağını kaydedenGürtuna, göçük kaldırılıp gerekli takviyeler yapıldıktan sonra çalışmalara devam edileceÄŸini söyledi.Gürtuna, çöküntünün olduÄŸu yerdeki metro tünelinin bir ''T'' tüneli olduÄŸunu da vurgulayarak, ''Burası son durak diyebileceÄŸimiz bir mekan. Buraya gelen vagonların, katarların ray deÄŸiÅŸtirebilecekleri büyük bir tünel'' dedi.Ali Müfit Gürtuna, çöküntü nedeniyle atıksu tesislerinde, su ve doÄŸalgaz ÅŸebekesinde tehlike oluÅŸturacak bir durumun söz konusu olmadığını belirtti. İTFAÄ°YE DAÄ°RE BAÅžKANI YALIN: ÇEVRE BÄ°NALAR DA ÇÖKEBÄ°LÄ°RKurtarma çalışmalarına iliÅŸkin basın mensuplarına açıklama yapan Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi Ä°tfaiye Daire BaÅŸkanı Sabri Yalın, itfaiyenin, binanın çökmesinden 5 dakika sonra olay yerine ulaÅŸtığını ve burada örnek bir çalışma yapıldığını belirtti.Dedektörlerle bina enkazında yeniden arama yapacaklarını söyleyen Yalın, çöken yapının yanında yana doÄŸru yatan baÅŸka bir binanın çelik halatlarla baÄŸlanacağını ve çökmekte olan bölümünün de tehlike oluÅŸturmaması için yıkılacağını söyledi.Halen enkaz altında bir ölü ile bunun dışında 3 ya da 4 kiÅŸinin olduÄŸunu ve bu kiÅŸilerin saÄŸ olma ihtimalleri bulunduÄŸunu anlatan Sabri Yalın, ''Bu kiÅŸilerden 2'sinin karı-koca olduÄŸunu sanıyoruz. Ayrıca, ses aldığımız bir kiÅŸiyi kurtardık'' dedi.Olay yerinde birbirine bitiÅŸik nizamda 4, kompleks halinde 8 bina bulunduÄŸunu ifade eden Yalın, Ä°stanbul Ä°tfaiyesi'nin Sivil Savunma ekipleriyle birlikte uyumlu bir çalışma yaptığını anlattı.Yalın, ''Ä°nsan öldürmeden, canlı olan hiçbir kimseyi zedelemeden çalışıyoruz. Hatta bir kiÅŸinin önce ayağının kesilmesi gündeme geldi. Fakat, bunu dahi yapmadık. Ölen kiÅŸi de zaten olay sırasında hayatını kaybetmiÅŸtir'' dedi. İTÃœ'Lü öğretim üyeleri çalışmalara baÅŸladı Ä°stanbul Teknik Ãœniversitesi (Ä°TÃœ) Maden Fakültesi'nden bir grup öğretim üyesi, Aksaray'daKÄ° bina ile Unkapanı-Yenikapı hattında yapımı süren metro tünelinin çökmesine yol açan olayın nedenini belirlemek üzere çalışmalara baÅŸladı.Ä°TÃœ Maden MühendisliÄŸi Bölüm BaÅŸkanı Prof. Dr. Nuh Bilgin, söz konusu çalışmayı bu alanın uzmanları olan Doç. Dr. Selamet Erçelebi ve Doç. Dr. Hanifi Çotur ile birlikte gerçekleÅŸtireceklerini söyledi.Çökmenin olduÄŸu yerden alınacak numuneleri bilgisayarda inceleyeceklerini belirten Prof. Dr. Bilgin, çöküntünün nedenini en kısa zamanda belirleyerek, sonuçlarını bir rapor halinde BüyükÅŸehir Belediyesi'ne sunacaklarını kaydetti.Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur da metro inÅŸaatında sorumluluÄŸu üstlenmiÅŸ bir müteahhidin yanı sıra yerli ve yabancılardan oluÅŸan müşavirleri ile denetim ekiplerininbulunduÄŸunu, ancak buna raÄŸmen 3 kat emniyet alınmasına karşın inÅŸaatın çöktüğünü vurguladı.Çodur, çökmenin tünelin geniÅŸleyen kısmında meydana geldiÄŸini ve dünyada bu tip tünellerde böyle olayların örneklerinin olduÄŸunu ifade etti. Çodur, ÅŸunları kaydetti:''Burası çok gevÅŸek bir zemin. Ondan kaynaklanıyor. Ancak çökmemesi gerekiyordu. Bu tünelin 3. emniyeti alınmıştı. Onun sebebini araÅŸtıracağız. Nerede yanlışımız oldu, nerede atladık? Kendimizi sorgulayacağız. Bilim adamlarının hazırlayacakları rapor doÄŸrultusunda alacağımız tedbirler varsa, onları alacağız.''Sabri Yalın, pansiyonun yanındaki 7 binanın da çökme tehlikesi yaÅŸadığını vurgulayarak, bu nedenle bu binalara destek ayaklar konulduÄŸunu ve düşmesi olası parçaların da görevlilerce alındığını anlattı.AKUT GERÄ° GÖNDERÄ°LDÄ°Enkazda çalışmaların aralıksız sürdürüldüğünü ifade eden Yalın, Arama Kurtarma DerneÄŸi'nden (AKUT) gelenlerin ise çalışan ekip yeterli olduÄŸu için geri gönderildiÄŸini söyledi.''Göçüğün nedeni metro inÅŸaatı olabilir'' diyen Yalın, itfaiyenin olay yerine ''komuta çadırı'' kurduÄŸunu sözlerine ekledi.Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi SaÄŸlık Daire BaÅŸkanı Cihan Avcı da,binanın çökmesi sırasında pansiyonda 40 kiÅŸinin bulunduÄŸunun tespit edildiÄŸini belirterek, göçük altından çıkarılan yaralıların özellikle kol ve bacaklarında kolonların çökmesi nedeniyle kırıklar ile doku zedelenmeleri olduÄŸunu bildirdi.BANLÄ°YÖ TRENLERÄ°NE HIZ SINIRLAMASIBu arada polisin uyarısıyla, saat 05:45 ve 05:55'te Sirkeci'den Halkalı'ya hareket edecek 2 banliyö treninin seferi herhangi bir titreÅŸim oluÅŸturmaması için iptal edildi.Olay yerine giden DDY mühendislerinin yaptıkları incelemeler sonucu tren rayları ile olay yeri arasında yaklaşık 250 metre mesafe bulunduÄŸu belirlenerek, 30 kilometre hızı geçmemek ÅŸartıyla tren seferlerinin baÅŸlatılması kararlaÅŸtırıldı.Öte yandan, itfaiye ekipleriyle birlikte kurtarma çalışmalarına katılan Sivil Savunma Müdürlüğü'ne ait ''Bafi'' adlı köpek, yaklaşık yarım saatlik bir çalışmanın ardından ''gerek kalmadığı'' gerekçesiyleolay yerinden uzaklaÅŸtırıldı.Çalışmaları görüntüleyen basın mensupları da yaklaşık 100 metre uzaklıkta oluÅŸturulan güvenlik bandının gerisine alındı.BÃœYÃœKÅžEHÄ°R BELEDÄ°YESÄ°: ÇÖKMENÄ°N NEDENÄ° TETKÄ°KLERDEN ÇIKARÄ°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi, Ä°stanbul Metrosu Unkapanı-Yenikapı Metro Ä°nÅŸaatı'nda bugün meydana gelen göçükle ilgili yazılı bir açıklama yaptı. Çöküntünün olduÄŸu bölge, trenlerin hat deÄŸiÅŸtirebileceÄŸi makas tüneli olan T tipi tüneldir. Kurtarma çalışmaları devam ediyor. Tünel çökmesinin sebebi, üniversite ve maden mühendislerinin kurtarma çalışmaları sonrası yapacakları tetkikler sonucunda kesinleÅŸecek.''METROSU Ä°NÅžAATINA 23 MÄ°LYON DOLAR HARCANDIAçıklamaya göre, 2 bin 500 metre olan Ä°stanbul Metrosu Unkapanı-Yenikapı hattın yükleniciliÄŸini Yüksel-GüriÅŸ-Reha-BaÅŸyazıcıoÄŸlu ortak giriÅŸimi yapıyor. Hattın tünel uzunluÄŸu ise 4 bin 700 metre.Proje, 892 metrelik Haliç Köprüsü, 8 bin metrelik çift hat tünel ve 4 istasyondan oluÅŸan Taksim-Yenikapı Hattı'nın bir diÄŸer kısmını oluÅŸturuyor. Yenikapı-Unkapanı hattı, 13 Aralık 1998'de, 14.8 trilyon liraya ihale edildi ve 30 Aralık 1998 tarihinde iÅŸe baÅŸlandı.Bugüne kadar Taksim'den ÅžiÅŸhane Ä°stasyonu'na kadar tünellerin tümünün delme iÅŸlemi tamamlandı, iç kaplama betonu imalatı ise yüzde 30 oranında gerçekleÅŸtirildi. ÅžiÅŸhane Ä°stasyonu'nun kaba inÅŸaatı ise bitme aÅŸamasına geldi. Projenin bu kısmına 23 milyon dolar harcandı.Unkapanı Ä°stasyonu ise viyadük üstünde olacağından, Koruma Kurulu'nun Haliç Köprü geçiÅŸi ile ilgili vereceÄŸi karar doÄŸrultusunda hareket edilecek.Öte yandan, Unkapanı-Yenikapı arası tünellerin yüzde 71'inin delme iÅŸlemi tamamlandı ve yakında beton kaplama iÅŸlemlerine baÅŸlanacak. Bu kısma ise bugüne kadar 14 milyon dolar harcama yapıldı.  Â
button