OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 03, 2005 00:00
Ä°stanbul Barosu, BilirkiÅŸi raporuyla Pamukova’da meydana gelen tren faciasında delillerin karartıldığının belgelendiÄŸini açıkladı.Ä°stanbul Barosu BaÅŸkanı Kazım KolcuoÄŸlu, Pamukova’da meydana gelen tren faciasını incelemeye yönelik, mahkeme tarafından görevlendirilen BilirkiÅŸi Kurulu raporuyla, delillerin karartıldığının belgelendiÄŸini belirterek, "Cumhuriyet BaÅŸsavcılığı söz konusu yasa dışı eylemleri yapanlar hakkında soruÅŸturma baÅŸlatmalı" dedi.280 SAYFALIK RAPORÄ°stanbul Barosu’nun talebiyle, Sakarya’nın Pamukova ilçesi Mekece mevkiinde meydana gelen tren faciasına yönelik hazırlanan 280 sayfalık BilirkiÅŸi Raporu, Baro BaÅŸkan Kazım KolcuoÄŸlu tarafından Ä°stanbul’da açıklandı. Yönetim Kurulu Ãœyeleri ile birlikte raporu açıklayan KolcuoÄŸlu, yaÅŸam hakkının elden alınması ve insan hakları ihlalleri noktasında Ä°stanbul Barosu’nun kendisini sorumlu hissettiÄŸini ifade etti.RAYLARDA Ä°ZÄ°NSÄ°Z TAMÄ°R YAPILMIÅžKazanın ardından kendilerine delillerin karartıldığı yolunda ihbarlar gelmesi üzerine Sakarya Cumhuriyet Savcılığını harekete geçirdiklerini ve bölgeye bir ekip gönderdiklerini hatırlatan KolcuoÄŸlu, söz konusu ekibin fotoÄŸraflarla, raylarda ve vagonlarda yapılan izinsiz tamirleri tespit ettiÄŸini belirtti.KARARTMA TESPÄ°T EDÄ°LDÄ° Olay yerinde yapılan tespitin ardından Pamukova Sulh Hukuk Mahkemesi’ne açılan davada, Prof. Dr. Zerrin Bayraktar ile mühendis uzmanlar Tahir Özgür ve Levent Serhan’dan oluÅŸan bilirkiÅŸi heyetinin "en küçük bir vidaya kadar" herÅŸeyi incelediÄŸini kaydeden KolcuoÄŸlu, kazanın hemen ardından TCDD ekipleri tarafından yapılan çalışmalarla delillerin karartıldığının bu incelemelerde belgelendiÄŸini vurguladı.RAPORDA NELER VAR?Demiryolunun mevcut durumunun tespiti ile baÅŸlyan bilirkiÅŸi raporunda, kaza sonrası yapılan ray deÄŸiÅŸimi, balata deÄŸiÅŸimi ve montaj çalışmaları nedeniyle kaza öncesi ve hemen sonrası durumun saptanamadığı bildirildi. Kazanın ertesi günü, yolun yenilenme çalışmalarının yapıldığı ve menfezlerin balast malzemeleriyle doldurulduÄŸunun belirtildiÄŸi raporda, "Daha da önemlisi, 2 numaralı vagon menfez çıkışı üzerinde kalmış, bunu çekecek zaman bulunmamıştır" ifadesine yer verildi. Kaza bölgesinde dönemeçlerle ve eÄŸim deÄŸiÅŸiklikleri ile ilgili hiç bir levha bulunmadığı kaydedilirken, eÄŸimlerin beton direklere boya ile yazıldığı ve bunların da aÄŸaç dallarıyla kaplandığı belirtildi.LOKOMOTÄ°F VE HIZ DURUMUBilirkiÅŸi raporu, iddiaların aksine lokomotifin kaza sırasında raydan çıkıp devrilmediÄŸini ortaya koydu. Raporda, "Birçok görgü tanığı tarafından lokomotifin birinci vagona baÄŸlı olarak ve yürür vaziyette, gerekli incelemeler yapılmadan Osmaneli istasyonuna götürüldüğü tespit edilmiÅŸtir" dendi. Hız durumu hakkında yapılan tespitler ise talimatlarla belirlenen hız limitlerinin, kazaya davetiye çıkarttığını ortaya koydu. TCDD’nin söz konusu seferlerde öncelikle saatte 150 kilometre, ardından da yol koÅŸulları nedeniyle saatte 140 kilometre maksimum hız belirlediÄŸinin anlatıldığı raporda hız konusundaki son karar şöyle ifade edildi:"Belirlenen saatte 140 kilometre maksimum hız daha sonra, ’Tren Livre Hızlarının Artırılması Emri’ ile yüzde 10 artırılarak saatte 154 kilometre deÄŸerine yükseltilmiÅŸtir. Deneysel veriler azami hızı saatte 140 kilometre olarak belirlerken herhangi bir iyileÅŸtirme yapmadan azami hızın fiilen artırılması, iÅŸletmenin yeni dönem teknik güvenlik anlayışına uygun düşmektedir.""PERSONEL EMÄ°RLERÄ° UYGULADI"Pamukova Sulh Hukuk Mahkemesi tarafından oluÅŸturulan BilirkiÅŸi Kurulu, söz konusu raporda, trenin personelinin verilen emirleri yerine getirmekten baÅŸka suçu olmadığını belirtti. "Personel, A sınıfı niteliklere sahip son derece baÅŸarılı ve özenlidir. Livre hızına uymayışları bir hata ya da özensizlik deÄŸil, iÅŸletmenin yeni felsefesi doÄŸrultusunda Livre doÄŸal süresine uymak istemelerindendir" denilen raporda, yaÅŸanan kazanın, personelden ziyade iÅŸletmenin yeni felsefesi nedeniyle meydana geldiÄŸi belirtildi."TCDD TÄ°CARÄ° Ä°ÅžLETME OLDU"TCDD’yi, kamu hizmetinden çıkıp "Ticari Ä°ÅŸletme" olma yolunda ilerlemekle de eleÅŸtiren rapor, bu nedenle teknik güvenlik düzeni, bakım ve kontrol yaklaşımından tavizler verildiÄŸine dikkat çekiyor."RAPOR, DAVA SÃœRECÄ°NÄ° ETKÄ°LER"Basın toplantısının ardından soruları yanıtlayan Baro BaÅŸkanı KolcuoÄŸlu, "Bu rapor mahkeme tarafından incelenecek, hem makinistlerin hem de TCDD eski Genel Müdürü’nün davalarının seyrini mutlaka etkiler. Çünkü her ÅŸey en ince ayrıntısına kadar incelendi" dedi. KolcuoÄŸlu, sadece bu rapor ve Savcılık raporunun resmi niteliÄŸi olduÄŸunu, diÄŸer raporların resmi bir hükmü olmadığını belirterek, her iki mahkemenin de raporu delil olarak kabul ettiÄŸini bildirdi.Â
button