Oluşturulma Tarihi: Ekim 04, 2004 00:00
Genelkurmay Başkanı Org. Hilmi Özkök, askeri eğitimde, özgün düşünebilen, standart dışı hareket edebilen subaylar yetiştirilmesini istedi.Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hilmi Özkök, “Küreselleşme olgusunun uluslararası güvenlikle ilgili bilinen bütün yaklaşımları temelinden sarsacak nitelikte bir değişimi beraberinde getirdiğini” belirterek, “Bizlerin uzun yıllar akademilerde öğrendiğimiz simetrik risk ve tehditlerle mücadele yöntemleri, planlama ve karar verme süreci ile kriz yönetimi teknikleri, yeni dünya düzeni içerisinde karşılaştığımız ve çağın hızına paralel olarak bir virüs hızıyla yayılan uluslararası terör gibi risk ve tehditlere karşı yeterli olmamaya başlamıştır” dedi. Orgeneral Özkök, Harp Akademileri Komutanlığı'nın 2004-2005 eğitim ve öğretim yılı açılışı nedeniyle
Atatürk Harp Oyunu ve Kültür Merkezi'nde düzenlenen törende yaptığı konuşmada, dünyada bir değişim ve dönüşüm yaşandığını ifade ederek, bilginin de çağımızda en çabuk yenilenen kavram olduğunu vurguladı. Özkök, “Artık en iyi olmak için sadece bilgiye sahip olmak yetmiyor. Bilgiye nasıl ulaşılacağı, bunun kavranması için çok yönlü düşünme alışkanlığı, önyargısız bakış açısı, değişen dünyanın kavranmasında en önemli araçlardır” dedi. 1970-1972 yıllarında Harp Akademileri'nde öğrenci olduğunu hatırlatan Orgeneral Özkök, geçen 32 yıllık sürede dünyada çok şeyin değiştiğine dikkat çekti. "SİMETRİK RİSK YÖNTEMİ TERÖRE KARŞI YETERLİ DEĞİL" İnternet teknolojisinin artık bilginin büyük bir hızla yayılmasına neden olduğunu anlatan Özkök, sözlerini şöyle sürdürdü: “Küreselleşme olgusu bir taraftan dünya üzerinde insanlık tarihi boyunca hiçbir zaman tanık olmadığımız ölçüde bir etki yaratırken, diğer taraftan da uluslararası güvenlikle ilgili bilinen bütün yaklaşımları temelinden sarsacak nitelikte bir değişimi de beraberinde getirmiştir. Bizlerin uzun yıllar akademilerde öğrendiğimiz simetrik risk ve tehditlerle mücadele yöntemleri, planlama ve karar verme süreci ile kriz yönetimi teknikleri, yeni dünya düzeni içerisinde karşılaştığımız ve çağın hızına paralel olarak bir virüs hızıyla yayılan uluslararası terör gibi risk ve tehditlere karşı yeterli olmamaya başlamıştır. Tabii bunda yeni risk ve tehditlerin uzun yıllar alıştığımız lineer çözüm tekniklerinin ötesinde çok bilinmeyenli ve kaotik bir yapı içerisinde olmalarının da payı büyüktür. “VİZYONUMUZU NASIL ŞEKİLLENDİRMELİYİZ?” O halde böyle bir ortam içerisinde Türk Silahlı Kuvvetleri olarak neler yapmalıyız? Geleceğe şekil veren unsurlar nelerdir? Geleceği nasıl planlamalıyız? En az 15 yıl önümüzü görmemize olanak sağlayacak vizyonumuzu nasıl şekillendirmeliyiz? Ve personelimizi nasıl eğitmeliyiz? Harp Akademileri'nin, Türk Silahlı Kuvvetleri'ni 21. Yüzyıl'a taşıyacak konsept ve doktrinleri üretecek genç beyinlerin yetişmesi için büyük bir çaba içinde olduğunu biliyorum. Son 2 yıldır yeni inşa edilen çok maksatlı Harp Oyunu Simülasyon Merkezi'nde gerçekleştirilen bilgisayar destekli tatbikatların da oldukça önemli faaliyetler gerçekleştirdiğini biliyorum. Harp Akademileri'ndeki öğrenci subaylar, buradan elde ettikleri tecrübelerle kendilerini geleceğe hazırlama olanağı bulmaktadırlar.” “BİLGİ ÇAĞININ GEREKTİRDİĞİ FORMASYON” Genelkurmay Başkanı Orgeneral Özkök, alınan büyük mesafeyle birlikte genç subayların eğitim ve öğretiminde dünyadaki değişime paralel olarak bazı hususların dikkate alınması gerektiğine işaret ederek, şunları kaydetti: “Bilgi çağının gerektirdiği formasyon, artık çok farklı yaklaşımla hareket etmeyi gerektirmektedir. Büyük bilimadamı Einstain'a 'bir mil kaç fittir?' diye sormuşlar. O da, 'beynimizi ezberden çok düşünmek için kullanmamız gerektiğine' dikkat çekerek, 'Bilmiyorum. Herhangi bir kaynak kitaptan 2 dakikada bulabileceğim gerçekle beynimi neden doldurayım' diye cevap vermiştir. "ÖZGÜN SUBAYLAR YETİŞMELİ" Bizim yetiştirmeye çalıştığımız subaylar, artık sanayi toplumu eğitim ve öğretim anlayışından farklı olarak, karışık problemleri standart çözümlere bağlamaktan kaçınan, özgün düşünebilen, standart dışı hareket edebilen ve problemlere çok yönlü yaklaşabilen bir yapıda yetiştirilmelidir. Yaşamakta olduğumuz değişimle birlikte gelişmiş ülkelerde, asker-devlet adamı, asker-bilimadamı ve asker-diplomat profilleri ön plana çıkmaktadır. Bu hususlar, personelimize kazandırılması gereken entelektüel bir fikri temelle yakından ilgilidir. Ayrıca Harp Akademileri, genç subayların yeteneklerinin sınırlarının zorlandığı bir yer olmalıdır. AKADEMİK ÇALIŞMA YAPILMALI Bu maksatla öğrenci subaylara, gerçek anlamda akademik çalışmalar yaptırılmalıdır. Onlar, bu çalışmalarında dar kalıplar içinde sıkışıp kalmamalı, çeperlerini yırtmalı ve sonsuz yaratıcılık düzleminde ilerleyebilecekleri kadar ilerlemelidirler. Yine akademilerde hazırlanacak senaryolarda, geleceğin harekatlarının ana özelliklerini oluşturacak olan karmaşıklık, çok boyutluluk, birleşiklik ve müştereklik kavramları, esas parametreler olarak dikkate alınmalıdır.” “AKADEMİLERDE GELECEK HAYAL EDİLMEYE ÇALIŞILMALIDIR” Orgeneral Özkök, Fransızlar'ın “Büyük zekalar birlikte düşünür” atasözünü hatırlatarak, bunun anlamının katılımcı bir çalışma ortamının yaratılması ve böylece sinerji oluşturulması olduğunu bildirdi. Özkök, “Çalışmalarda, yenilikçi çalışma ve araştırmaların, fikirlerin ve düşüncelerin sıralı komuta kademelerine aktarılmasında, klasik hiyerarşik yapının engel oluşturmasına müsaade edilmemelidir. Dikey hiyerarşinin sınırlayıcı yetkileri azaltılmalı, yatay koordinasyonun gerektirdiği danışma ve işbirliği geliştirilmelidir” dedi. BEYİN FIRTINASI TEKNİKLERİ “Belirli bir konunun tartışılıp karara ulaşılmasında beyin fırtınası tekniklerinin kullanılmasını, yaratıcı düşünceyi geliştirmek için her türlü düşünce ve önyargıdan uzak olunmasını” da isteyen Orgeneral Özkök, Bernard Shaw'un “Siz var olan şeyleri görür ve şöyle dersiniz; Neden? Ama ben olmayan şeyleri hayal eder ve derim ki; Neden olmasın?” şeklindeki sözlerini hatırlatarak, şöyle dedi: “Akademilerde gelecek hayal edilmeye çalışılmalıdır. Burada her yıl, plan seminerleri ve harp oyunları gibi birçok faaliyetler icra edilmektedir. Bu faaliyetler icra edilirken, karargah içinde iki ayrı grup oluşturulmalıdır. Bir grup cari faaliyetlerle uğraşırken, diğer grup geleceği hayal etmeli ve komutanların gelecekte karşılaşabilecekleri karar noktalarını tespite uğraşmalı ve geleceğe yönelik değişik ihtimal planları hazırlamalıdır.” Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hilmi Özkök, Harp Akademileri Komutanlığı öğrencilerinin, gelecekte yüksek tempo ve konsantrasyon isteyen yaşamlarına bu akademide hazırlanacaklarını kaydederek, öğrencilerden akademideki eğitimden en iyi şekilde yararlanmalarını istedi. ORGENERAL CÖMERT'İN KONUŞMASI Harp Akademileri Komutanı Orgeneral Faruk Cömert de, yeni yüzyılın giderek karmaşık hale gelen ortamında, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin ve Harp Akademileri'nin sorumluluklarının giderek arttığını vurgulayarak, Harp Akademileri öğrencilerinin bu sorumluluğa uygun olarak gerekli bilgi ve beceriyle donatılması gerektiğini söyledi. Harp Akademileri'nin çağdaş bir eğitim ve öğretim kurumu olmak için sürekli kendini geliştirdiğini, bu misyona uygun vizyona sahip öğretmenlere de sahip olduğunu anlatan Orgeneral Cömert, “Gelişim ve değişim örneğimiz yüce Atatürk, rehberimiz vatan sevgisi ve bitmek tükenmek bilmeyen çalışma azmimiz olacaktır. Ülkemize, ulusumuza, Silahlı Kuvvetleri'ne sadakat ve hizmet öncelikli görevimizdir” dedi. PROF. DR. ARIBOĞAN'DAN “İLK DERS” Törende daha sonra Bilgi Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan da, “21. Yüzyıl'da Güvenlik Sorunları ve Terörizmin Yeni Yüzü” konulu ilk dersi verdi. Törene, Kara Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Yaşar Büyükanıt, Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Özden Örnek, Jandarma Genel Komutanı Orgeneral Fevzi Türkeri, 1. Ordu Komutanı Orgeneral Hurşit Tolon, bazı üst rütbeli subaylar, emekli subaylar ve akademi öğrencileri ile müdavimler katıldı. Dersin ardından Orgeneral Cömert, Prof. Dr. Arıboğan'a bir şilt takdim etti. Harp Akademileri Komutanlığı'nda, bu akademik yılda, 154'ü birinci sınıf, 155'i de ikinci sınıfta olmak üzere toplam 309 subaya eğitim verilecek. Ayrıca Silahlı Kuvvetler Akademisi'nde 116 kurmay subay müdavimi, Milli Güvenlik Akademisi'nde de 12'si asker, 109'u sivil müdavim olmak üzere toplam 121 personel eğitim alacak. 22 ülkeden 63 subay da Hava, Kara ve Deniz Akademilerinde eğitim görecek.
button