Güncelleme Tarihi:
Reuters’ta yayımlanan bir haber analizde ABD’li otomobil devi Ford son çeyrek kârı ile şaşırtırken, 2011 için ise güven kazandığı belirtildi. Ford, yaptığı açıklamada elde edilen üç aylık karın maliyetlerin kısılması, artan krediler ve büyüyen Kuzey Amerika pazarına bağladı.
Ford, gelecek sene için iyimser bir beklenti elde ederken, uzun dönem için geçerli olan belirsizliği göz ardı etmedi. Ford yönetim kurulu başkanı Allan Mullaly “Bizde herkes gibi yaşanan toparlanmanın gerçek gücünden emin değiliz” açıklamasında bulundu.
Paris’te gerçekleştirilen Reuters otomotiv zirvesinde ise Renault SA ve Peugeot SA, ikinci el arabaların ticaretinde hükümet teşvikinin etkin olması ile 2009 sonunu iyi gördüklerini açıkladı. Diğer yandan neredeyse yüzde 10’luk bir satış gerilemesi ardından 2010 için doğan soru işaretlerinin halen ortadan kalkmadığını da belirtti.
KADEMELİ ARTIŞ
Detroit’teki otomotiv zirvesinde ise, Toyota Motor Co.’nin Amerika başkanı Bob Carter, otomotiv sanayisine kademeli bir gelişmenin kendini gösterdiğini, Amerika’daki sanayinin gelecek sene toplam satışlarda yüzde 4.8 artacağını ve 11 milyon adet satış beklendiğini söyledi.
Carter, “Piyasanın durgunluğu Nisan’ın ilk iki haftasında dibi gördü. Eylül ayındaki gelişmeler ve Ekim ayının sonu ile kendimizi tekrar yavaş yavaş eski hareketliliğimize döner halde bulduk” yorumunu yaptı.
BMW Kuzey Amerika şefi Jim O’Donnell ise Amerikan otomotiv sanayisinin gelecek sene 11 milyon adet satış yapmasını beklediklerini, ancak bu rakamın Eylül ayında 11.5 milyon olarak öngörülmüş olduğunu söyledi. O’Donnell, “Beklediğimizden daha yavaş bir toparlanma olacak. Tüketicinin borcu halen yüksek ve bu yüksek rakamlarla alış yapmalarını engelliyor” dedi.
KARŞIT GÖRÜŞLER DE VAR
Group 1 Otomotiv’in CEO’su Earl Hesterberg ise, tüketici güveninde bir iyileşme görmediğini ve Kasım ile Aralık aylarında Amerika’daki araç satışları için “belirgin bir iyimserlik” gösteremeyeceğini belirtti. Benzer bir açıklama, eski bir General Motors yöneticisi olan Jerry York’tan geldi. York, satışların 2010 senesinde sabit kalacağını düşündüğünü belirtti ve “2010 senesinde satışlarda artış sağlayacak bir sebep göremiyorum” dedi.
Haber analizde öte yandan iyimserliğini koruyanların varlığına da dikkat çekildi. Penske Automotive Group Inc., Cuma günü yaptığı açıklamada Amerika’daki otomobil üreticilerinden kendi markalarını Penske aracılığı ile yapılacak pazarlık sonucunda üretmek istediklerini duyurdu.
Amerikan otomobil pazarındaki şirketler ekim ayı satış rakamlarını Salı günü açıklayacaklar. Haber analizde, analistlerin hükümet teşviki ile satışların hareketlilik gösterdiği Temmuz ve Ağustos aylarını göz ardı ederek rakamların artacağını beklediği de belirtildi.
Bunlara rağmen yaşanacak olan bir düzelmenin ne hızda ve oranda yaşanacağı bilinmiyor. Ford her ne kadar maliyetleri kısarak rekabetçi kalmaya çalışacağını açıklamış olsa da Birleşmiş Otomobil Çalışanları Derneği (UAW) her türlü imtiyazı reddedeceklerini belirtti.
Ford 2009 senesinde iflastan dönebilmeyi başarmış tek büyük üretici olmasına rağmen, 2006’dan 2008’e kadar 30 milyar dolarlık bütçe kaybı göstermesinin yanı sıra General Motors ve Chrysler’in karşılaştığından daha fazla borcu sırtlanmak zorunda kaldı.