Güncelleme Tarihi:
Otomotiv Distribütörleri Derneğinden (ODD) yapılan yazılı açıklamaya göre, Türkiye otomotiv pazarında 2008 yılı Ocak-Nisan binek ve hafif ticari araç toplam pazarı ise yüzde 23,1'lik artışla 168 bin 128 adete ulaştı.
Bu yılın Ocak-Nisan döneminde binek otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 30,4 artışla 104 bin 244'e yükselirken, hafif ticari araç satışları da aynı dönem için geçen yıla oranla yüzde 12,8 artışla 63 bin 884 adet olarak gerçekleşti.
2008 yılı Nisan ayında, geçen yılın aynı ayına göre binek araçlar yüzde 20,3 artışla 30 bin 313 adet olurken, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 1,3 artışla 17 bin 388 seviyesine ulaştı.
Ayrıca otomotiv pazarında bir önceki ay olan Mart 2008'e göre binek otomobil satışlarında yüzde 11,2, hafif ticari araç satışlarında ise yüzde 10,8 düşüş görüldü. Toplamda ise yüzde 11,1 azalma oldu.
EN ÇOK TERCİH EDİLEN KASA TİPİ YÜZDE 54'LE SEDAN
Araç satışlarının segmentler bazındaki dağılımına bakıldığında ise, 2008 yılı pazarının yüzde 84'ünü yine vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçların oluşturduğu görüldü.
Buna göre, en yüksek satış adetine 44 bin 855 adet ve yüzde 43 pay ile yine B segmenti ulaşırken, bu segmenti 41 bin 820 adet ve yüzde 40 pay ile C segmenti izledi. Segmentler bazında incelendiğinde A segmenti hariç tüm segmentlerde artış yaşandı.
2008 yılı ilk 4 aylık değerleri ile geçen yılın aynı dönemi kasa tiplerine göre bir değerlendirme yapıldığında ise tüm gövde tiplerinde artış gözlenirken, 2008 yılı Nisan sonunda en çok tercih edilen gövde tipi yüzde 54'le Sedan araçlar oldu. Sedan araçları, yüzde 32'lik payla H/B araçlar ve yüzde 8 ile SUV araçlar izledi.
Bir önceki yılın Nisan sonu verileri ile kıyaslandığında ise en büyük değişim oranına yüzde 79 pay ile S/W araçlarda erişildi.
Binek otomobil pazarı motor hacmi bazında incelendiğinde de, 2008 yılı Ocak-Nisan döneminde en yüksek paya yüzde 81 ile 1600cc altındaki araçlar sahip oldu. 2000cc üzerinde motor hacmine sahip araçlar ise yüzde 4 pay elde etti.
2008 Nisan sonunda, 2000cc üzeri satışı yapılan araçların yüzde 89'unu dizel araçlar oluşturdu.
DİZEL ARAÇ SATIŞLARI YÜZDE 35 ARTTI
İlk 4 aylık dönemde dizel binek araç satışları geçen yıla oranla yüzde 35 artış gösterirken, bu artış en çok yüzde 58 ile E segmenti araçlarda görüldü. 2008 yılı Ocak-Nisan döneminde 104 bin 244 olan toplam binek araç satışının yüzde 51'ini dizel araçlar oluşturdu.
Geçen yılın aynı ayına oranla toplam binek araç satışları içindeki dizel payı yüzde 50'den yüzde 51'e yükseldi.
Toplam binek otomobil pazarında 2008 ilk 4 ay sonu itibariyle otomatik şanzımanlı araç satışları adedi geçen senenin aynı dönemine oranla yüzde 30 artış kaydederken, en yüksek artış yüzde 52 ile E segmenti araçlarda görüldü.
2008 binek araç kapanış adetlerinin 2007 binek araç kapanış adetlerine oranla tüm segmentler içindeki otomatik vitesli araç satışları payı da yüzde 27 ile payını korudu.
RENAULT HEM BİNEKTE HEM TOPLAMDA LİDER
Perakende satışlara bakıldığında geçen ay 5 bin 602 adet otomobil satan Renault ilk sırayı alırken, Renault'yu 3 bin 525 adet ile Hyundai ve 2 bin 729 adet ile Fiat izledi.
Toplam satışlara bakıldığında ise 7 bin 25 araç satışıyla yine Renault birinci sırada yer aldı. İkinci sırayı 6 bin 962 araçla Ford alırken, onu 6 bin 493 adet araç satışıyla Fiat izledi.
Geçen ay ayrıca 2 adet Bentley ve 1 adet Maserati satıldı.