OluÅŸturulma Tarihi: Mart 24, 2004 00:00
Otomotiv dünyasının ünlü tasarımcıları ‘‘geçmiÅŸe dönüş modasını’’ tartışıyor. Mini, Beetle ve Mustang'le hız kazanan ve Ä°ngilizcesi ‘‘retro’’ olan geçmiÅŸe dönüş modası, geçtiÄŸimiz günlerde Kanada Otomobil Fuarı'nda düzenlenen bir forumda masaya yatırıldı.Foruma BMW Group'un Tasarım Direktörü Chris Bangle, Mitsubishi Motors Tasarım BaÅŸkanı Olivier Boulay, Ford'un Kuzey Amerika Tasarım Direktörü Ed Golden, GM'nin Tasarım Direktörü David Lyon, DaimlerChrysler'in Tasarımdan sorumlu BaÅŸkan Yardımcısı David McKinno ile Nissan'ın Tasarım Direktörü Shiro Nakamura katıldı.Sizi bilmem ama ben tarihe damgasını vurmuÅŸ otomobillerin günümüzde yeni teknolojilerle tekrar hayat bulmasını çok baÅŸarılı bir yöntem olduÄŸunu düşünüyorum. Bu durum bir çok kiÅŸi tarafından da bu ÅŸekilde düşünülüyor ki, satış rakamlarında kendini gösteriyor. GeçmiÅŸte baÅŸarılı olmuÅŸ bir çok ürün, bunu sadece otomobil olarak deÄŸil, herhangi bir ürün olarak deÄŸerlendirebiliriz, geliÅŸtirilip yeniden önümüze koyulduÄŸu zaman büyük heyecan yaratıyor. Ä°nsanoÄŸlu, geçmiÅŸte kendinden bir ÅŸey bulduÄŸu ürünlerin, yıllar sonra yeniden önüne gelmesini ilgiyle karşılıyor. Bugüne kadar bu durum çoÄŸunlukla giyim alanında kendini göstermiÅŸ, belli dönemlerde hep eski ürünler yeniden moda olmuÅŸtur. Bunu iyi deÄŸerlendiren uluslarası otomotiv firmaları da, geçmiÅŸte baÅŸarılı olmuÅŸ modellerini yenileyerek yeniden tüketiciye sunmayı bir fırsat olarak görerek, yoÄŸun rekabette bir adım öne geçmeyi baÅŸardı.MODA MÄ°NÄ° Ä°LE BAÅžLADIKuÅŸkusuz günümüzde otomotiv sektöründe yaÅŸanan yoÄŸun rekabet kendini tasarım alanında gösteriyor ve iyi tasarımcılar otomotiv firmalarının belki de en tepesine oturmuÅŸ durumdalar. Bir çok firma birbirinden yeni ve evrimsel nitelikteki tasarımlar ve yeniliklerle pazarda güç kazanmak için uÄŸraşırken, bir çoÄŸu eski moda otomobilleri yenileyerek günümüze taşıyor. Son yıllarda geçmiÅŸte büyük baÅŸarılara imza atmış modellerinin, tasarımcılar tarafından günümüze uyarlanması ‘moda’ haline geldi. New Beetle ile baÅŸlayan ve büyük baÅŸarı kazanan bu moda, Mini’nin yenilenmesiyle hız kazandı. Son dönemde bu baÅŸarıların ardından Ford'da yine efsanevi modeli Mustang'i orjinaline sadık kalarak yenileyerek ‘Bu akımda ben de varım’ dedi.Otomotiv sektöründe moda olan bu durumu geçtiÄŸimiz günlerde biraraya gelen dünyanın en iyi otomotiv tasarımcıları da deÄŸerlendirdi. Ä°ngilizcesi ‘Retro’ yani eski modaların canlandırılması olan kavram günümüzde otomotiv tasarımının en popüler konularından biri haline geldi. Ancak, her ne kadar bu durum moda olsa da, akıllara ‘‘hayal gücü ne oldu’’ sorularını da getiriyor. Renault'un Tasarım Direktörü Patrick LeQuement, otomotiv dünyasında Retro akımına karşı gelenlerin başında yer alıyor. LeQuement, Retro'nun gerilediÄŸini ve yozlaÅŸtığını düşünüyor.BMW Group'un Tasarım Direktörü Chris Bangle, Mitsubishi Motors Tasarım BaÅŸkanı Olivier Boulay, Ford'un Kuzey Amerika Tasarım Direktörü Ed Golden, GM'nin Tasarım Direktörü David Lyon, DaimlerChrysler'in Tasarımdan sorumlu BaÅŸkan Yardımcısı David McKinno ile Nissan'in BaÅŸkan Yardımcısı ve Tasarım Direktörü Shiro Nakamura geçtiÄŸimiz günlerde Kanada Otomobil Fuarı’nda düzenlenen bir forumda bu konuyu tartıştı.Tartışmanın moderatörlüğünü yapan Automobile dergisi Yayın Yönetmeni Jean Jennings, ‘Retro’ya daha çok zor durumdaki ÅŸirketlerin odaklandığını ileri sürerek tartışmayı baÅŸlattı.Chris Bangle forumda ilk sözü alarak Jennings'in yorumu üzerine, Retro'nun Hamlet'i izlemek gibi bir ÅŸey olduÄŸunu söyledi. Bangle, ‘‘Hamlet'in nasıl son bulacağını bilirsiniz ama yine de bir daha seyretmek istersiniz’’yorumunu yapıyor.GEÇMÄ°ÅžE DÖNÜŞ MÄ°RAS DEĞİLÃœnlü tasarımcıların tartışmasından çıkardığım bir sonuç ise günümüzde ‘Retro’nun tanımı hakkında bir çok farklı görüş olduÄŸu ÅŸeklinde. Birçok tasarımcı Retro yani geçmiÅŸe dönüş ile mirasın aynı ÅŸey olduÄŸunu düşünürken, birçoÄŸu bunların farklı kavramlar olduÄŸunu dile getiriyor. Shiro Nakamura, geçmiÅŸe dönük bir tasarımla (Retro) aracın hangi temellere dayandığının anlaşıldığını belirterek, ‘‘Retro tasarımın en iyi en iyi örneÄŸini New Bettle ve yeni Mustang ortaya koyuyor. Miras tasarım ise daha çok tasarım ruhunun evrimini gösteriyor. Bu alana örnek Nissan'ın 350 Z modelini gösterebiliriz. Bu araç açıkça ‘Z' dir ama açıkça yeni ‘Z'dir eski ‘Z' deÄŸildir’’dedi.Bangle, Mini'yi de aynı kategoriye sokarak, ‘‘Yeni Mini orjinal Mini'nin modern bir yorumudur. Orjinaliylle aynı tadı verir. Orjinalini hiç bilmeyenler içinde bu geçerlidir’’dedi. Ed Golden ise yeni Mustang'i bu kapsamdan çıkartarak, ‘‘Yeni Mustang'de tasarım konusunda bir çok yenilik var’’dedi.Orjinaline sadık kalanlar baÅŸarılıOlivier Boulay bir otomobilin orjinalliÄŸinin korunmasının baÅŸarı getirdiÄŸini belirterek, ‘‘Porsche 911 baÅŸarısını orjinaline baÄŸlı kalarak saÄŸladığı evrimle yakaladı. Ama Mustang bu evrimi yakalayamadı. Neden yeni Mustang'in orjinaline benzetildiÄŸini anlıyorum. Çünkü daha öncelikler iÅŸe yaramazdı’’ açıklamasını yapıyor. David McKinnon, ise retro tasarımın sadece ÅŸirketin geçmiÅŸindeki bir otomobile dayanmayabileceÄŸini belirterek, ‘‘Örnek olarak PT Cruiser geçmiÅŸ tasarımları hatırlattığı için retro olarak görülüyor. Ama baÄŸlantısı olan bir otomobil yok’’ dedi.GeçmiÅŸe dönüş risk almamak için önemliRetro'nun tasarımcılar tarafından kolay anlaşılabilir olarak tanımlandığını belirten Boulay, ‘‘Milyarlarca dolarlık riske girdiÄŸiniz bir iÅŸ yaptığınız zaman, bilinmeyen bir ÅŸey yerine güvenli olduÄŸu kanıtlanmış bir ÅŸey yaparsınız’’yorumunu yaparken, Lyon, Boulay'ın sözlerine ekleme yaparak, ‘‘Eski otomobillerin çekiciliÄŸi sayesinde biz tasarımcı olduk. Evet, parasal durumlar da buna vesile oluyor’’diye konuÅŸuyor.Â
button