OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 28, 2004 00:00
Yeni Türk Lirası'na geçiÅŸle birlikte otomotiv fiyatları, yaklaşık 40 yıl geriye gidecek. Liradan altı sıfırın atılacağı gelecek yıl, otomobil fiyatları milyarlarla deÄŸil binlerle ifade edilmeye baÅŸlanacak. Böylece, dedeyle torun aynı fiyatlara otomobil sahibi olacaklar.Bugünün otomobillerini, Türkiye'nin ilk yerli otomobilleri Anadol, Murat 124, Renault 12 modellerinin fiyatlarıyla satın almak mümkün olacak. Yaklaşık 40 yıl önce satışına baÅŸlanan Anadol'un satış fiyatı 26 bin 800 bin lira, Murat 124'ün 62 bin lira, Renault 12'nin fiyatı ise 62 bin 500 liraydı.Bugün 635 milyarlık anahtar teslim satış fiyatıyla Türkiye'de satılan en pahalı otomobil olan Ferrari Maranello, Lira'dan 6 sıfır atılmasıyla birlikte fiyatı 635 bin Yeni Türk Lirası'na gerileyecek. Aynı ÅŸekilde anahtar teslim fiyatı bugün 26 milyar lira olan Fiat Albea, Yeni Türk Lirası'na geçiÅŸle birlikte 26 bin liradan satılmaya baÅŸlanacak. YTL'sına geçiÅŸle birlikte, otomobil fiyatlarının 40 yıl öncenin fiyatlarına gerilemesi, tüketicilerin psikolojik olarak harcama konusunda rahat davranmalarına yol açabileceÄŸi tahmin ediliyor. Ancak, tüketicilerin alım gücü deÄŸiÅŸmeyecek. Dolayısıyla otomobil fiyatlarında sadece kağıt üzerinde bir gerileme olacak. Bu durum, otomobil satışlarına artış olarak yansımayacak.ÅžAÅžKINLIK YAÅžANACAKYTL'ye geçiÅŸle birlikte piyasada yaÅŸanabilecek ikinci deÄŸiÅŸiklik de, fiyatların yuvarlanması sonucu, otomobillerin pahalanması... Euro'ya geçiÅŸte Avrupa'da birçok ülkede yaÅŸanan yuvarlamanın Türkiye'de de YTL'ye geçiÅŸle yaÅŸanabileceÄŸi belirtiliyor. Örnek olarak bugün 14 milyar 600 milyon lira olan bir otomobilin fiyatı, yılbaşından itibaren eÄŸer bir yuvarlama gerçekleÅŸirse 15 milyar liraya yükselebilecek.Fiat Marka Müdürü Tansu Giz, YTL ye geçiÅŸle birlikte sadece otomobilde deÄŸil bütün ürünlerde bir süre ÅŸaÅŸkınlık yaÅŸanacağını ve sonra buna alışılacağını söyledi. YTL'ye geçiÅŸle birlikte tüketicinin alım gücünün deÄŸiÅŸmeyeceÄŸini ama psikolojik olarak tüketicilerin ilk baÅŸlarda harcama konusunda daha rahat davranabileceÄŸini tahmin ettiklerini söyleyen Giz, 'Bu durumun daha sonra yerine oturacağını düşünüyorum. Bazı müşteriler de Dolar ve Euro bazında hesap yaparak eski ve yeni fiyatları mukayese edeceklerdir' dedi.2005'ten itibaren yürürlüğe girecek olan Yeni Türk Lirası, ilk etapta bol sıfırlı rakamlara alışkın olan Türk tüketicisinin kafasını karıştırabileceÄŸini belirten Hyundai Assan Genel Müdürü Kurthan TarakçıoÄŸlu, bu nedenle belirli hesaplamalardan sonra satın almaya yönelik kararlar verileceÄŸini kaydetti. TarakçıoÄŸlu, ÅŸunları söyledi:'Ancak burada en önemli olan konu, rakamların deÄŸeri küçülmüş gibi algılanacağından küsüratlı rakamların tam fiyatlara yuvarlanmasıdır (19.5 milyar TL'lik bir ürünün 20 YTL'ye yuvarlanması gibi). BilindiÄŸi üzere Avrupa BirliÄŸi, Euro'yu kullanmaya baÅŸladığı zaman özellikle yuvarlamalar nedeniyle büyük sıkıntılar yaÅŸanmıştı. Dünyadaki en büyük küpürlü banknot ne yazık ki Türkiye'de kullanılıyor (20 milyar TL). Para birimimizden 6 sıfırın atılması, geliÅŸmiÅŸ ülkelerdeki para birimleriyle paralellik yaratacağından toplumun paraya karşı güveni de artacaktır. Bu ÅŸekilde iÅŸlem rahatlığı da saÄŸlanacaktır.'Tüketici Haklarının Korunması konusunda Kanun'un 12'nci maddesi uyarınca 31 Aralık 2005 tarihine kadar aynı etiket üzerinde hem TL hem de YTL fiyatlarının ayrı ayrı gösterilme mecburiyeti bulunduÄŸunu kaydeden TarakçıoÄŸlu, bunun eski fiyata göre yeni ücretin nasıl belirlendiÄŸini açıkça göstereceÄŸini, bu sebeple tüketicinin satın alma eÄŸilimini etkileyecek pek fazla neden olacağını düşünmediklerini açıkladı.Â
button