Otomobilde fiyatlar 40 yıl geriye gidiyor

Güncelleme Tarihi:

Otomobilde fiyatlar 40 yıl geriye gidiyor
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 2004 01:06

Yeni Türk Lirası'na geçişle birlikte otomotiv fiyatları, yaklaşık 40 yıl geriye gidecek. Liradan altı sıfırın atılacağı gelecek yıl, otomobil fiyatları milyarlarla değil binlerle ifade edilmeye başlanacak. Böylece, dedeyle torun aynı fiyatlara otomobil sahibi olacaklar.

Bugünün otomobillerini, Türkiye'nin ilk yerli otomobilleri Anadol, Murat 124, Renault 12 modellerinin fiyatlarıyla satın almak mümkün olacak. Yaklaşık 40 yıl önce satışına başlanan Anadol'un satış fiyatı 26 bin 800 bin lira, Murat 124'ün 62 bin lira, Renault 12'nin fiyatı ise 62 bin 500 liraydı.

Bugün 635 milyarlık anahtar teslim satış fiyatıyla Türkiye'de satılan en pahalı otomobil olan Ferrari Maranello, Lira'dan 6 sıfır atılmasıyla birlikte fiyatı 635 bin Yeni Türk Lirası'na gerileyecek. Aynı şekilde anahtar teslim fiyatı bugün 26 milyar lira olan Fiat Albea, Yeni Türk Lirası'na geçişle birlikte 26 bin liradan satılmaya başlanacak. YTL'sına geçişle birlikte, otomobil fiyatlarının 40 yıl öncenin fiyatlarına gerilemesi, tüketicilerin psikolojik olarak harcama konusunda rahat davranmalarına yol açabileceği tahmin ediliyor. Ancak, tüketicilerin alım gücü değişmeyecek. Dolayısıyla otomobil fiyatlarında sadece kağıt üzerinde bir gerileme olacak. Bu durum, otomobil satışlarına artış olarak yansımayacak.

ŞAŞKINLIK YAŞANACAK

YTL'ye geçişle birlikte piyasada yaşanabilecek ikinci değişiklik de, fiyatların yuvarlanması sonucu, otomobillerin pahalanması... Euro'ya geçişte Avrupa'da birçok ülkede yaşanan yuvarlamanın Türkiye'de de YTL'ye geçişle yaşanabileceği belirtiliyor. Örnek olarak bugün 14 milyar 600 milyon lira olan bir otomobilin fiyatı, yılbaşından itibaren eğer bir yuvarlama gerçekleşirse 15 milyar liraya yükselebilecek.

Fiat Marka Müdürü Tansu Giz, YTL ye geçişle birlikte sadece otomobilde değil bütün ürünlerde bir süre şaşkınlık yaşanacağını ve sonra buna alışılacağını söyledi. YTL'ye geçişle birlikte tüketicinin alım gücünün değişmeyeceğini ama psikolojik olarak tüketicilerin ilk başlarda harcama konusunda daha rahat davranabileceğini tahmin ettiklerini söyleyen Giz, 'Bu durumun daha sonra yerine oturacağını düşünüyorum. Bazı müşteriler de Dolar ve Euro bazında hesap yaparak eski ve yeni fiyatları mukayese edeceklerdir' dedi.

2005'ten itibaren yürürlüğe girecek olan Yeni Türk Lirası, ilk etapta bol sıfırlı rakamlara alışkın olan Türk tüketicisinin kafasını karıştırabileceğini belirten Hyundai Assan Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu, bu nedenle belirli hesaplamalardan sonra satın almaya yönelik kararlar verileceğini kaydetti. Tarakçıoğlu, şunları söyledi:

'Ancak burada en önemli olan konu, rakamların değeri küçülmüş gibi algılanacağından küsüratlı rakamların tam fiyatlara yuvarlanmasıdır (19.5 milyar TL'lik bir ürünün 20 YTL'ye yuvarlanması gibi). Bilindiği üzere Avrupa Birliği, Euro'yu kullanmaya başladığı zaman özellikle yuvarlamalar nedeniyle büyük sıkıntılar yaşanmıştı. Dünyadaki en büyük küpürlü banknot ne yazık ki Türkiye'de kullanılıyor (20 milyar TL). Para birimimizden 6 sıfırın atılması, gelişmiş ülkelerdeki para birimleriyle paralellik yaratacağından toplumun paraya karşı güveni de artacaktır. Bu şekilde işlem rahatlığı da sağlanacaktır.'

Tüketici Haklarının Korunması konusunda Kanun'un 12'nci maddesi uyarınca 31 Aralık 2005 tarihine kadar aynı etiket üzerinde hem TL hem de YTL fiyatlarının ayrı ayrı gösterilme mecburiyeti bulunduğunu kaydeden Tarakçıoğlu, bunun eski fiyata göre yeni ücretin nasıl belirlendiğini açıkça göstereceğini, bu sebeple tüketicinin satın alma eğilimini etkileyecek pek fazla neden olacağını düşünmediklerini açıkladı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!