OluÅŸturulma Tarihi: Mart 22, 2005 00:00
Man Holding Ticari Araçlar Grubu BaÅŸkanı Anton Weinmann, ‘Türkiye’deki tesislerden muhteÅŸem sonuç alıyoruz. Bu yıl da 6 milyon Euro’luk ek yatırım yapacağız’ dedi. Neoman BaÅŸkanı Wolfgang Fahrnberger de, ‘MAN Türkiye ile Polonya’daki tesisimiz otobüste can damarımız oldu’ diye konuÅŸtu.ALMAN MAN Holding Ticari Araçlar Grubu BaÅŸkanı Anton Weinman, ‘Türkiye’de üretim yapmaktan son derece mutlu ve memnunuz. Ankara’daki fabrikamızda verimlilik gün geçtikçe daha da artıyor’ dedi. MAN Otobüs Grubu Neoman’ın BaÅŸkanı Wolfgang Fahrnberger de, ‘MAN Türkiye ile Polonya’daki üretimlerimiz, MAN Otobüs Grubu’nun can damarı oldu. Ankara’daki tesisimiz en büyük fabrika haline geldi. MAN Türkiye, 500 Büyük Sanayi KuruluÅŸu sıralamasında artık ilk 40’a girecek noktaya geldi’ diye konuÅŸtu.BÄ°LANÇO TOPLANTISI: Anton Weinmann ile Wolfgang Fahrnberger, MAN Ticari Araçlar Grubu’nun 2004 bilançosunun açıklandığı toplantı sonrasında sorularımızı yanıtladı. Hakan Samuelson’un MAN Holding BaÅŸkanı olmasıyla boÅŸalan MAN Ticari Araçlar Grubu BaÅŸkanlığına bu yıl atanan Anton Weinman, Ankara’daki tesisleriyle ilgili ÅŸunları söyledi: ‘Biz Türkiye’de üretim yapmaktan çok memnunuz. Türkiye’deki tesislerimizde muhteÅŸem sonuçlar elde ediyoruz. Türkiye’nin Avrupa BirliÄŸi’ne (AB) giriÅŸi bizi daha da olumlu etkiler.’KAMYON MONTAJI OLUR MU: Weinman, ‘MAN’ın önümüzdeki dönemde Almanya dışında bir kamyon montaj tesisi kurması söz konusu. Planlarınız arasında Türkiye de var mı?’ sorusuna ‘Montaj tesisi için Türkiye bizim açımızdan çok rantbl olmaz. Çünkü, parçaların tamamını Almanya’dan gönderip, sadece montaj yaptıracağız. Dolayısıyla iÅŸin nakliye ayağını iyi düşünmek zorundayız. Sanıyorum bu iÅŸ için Polonya, Çek Cumhuriyeti veya Macaristan daha uygun olacak’ yanıtı verdi. Daha önce MAN Türkiye’nin Ä°cra Komitesi BaÅŸkanlığı yapmış olan Wolfgang Fahrnberger de, kamyon montaj tesisi için neden Türkiye’yi düşünmediklerini şöyle anlattı: ‘Biz ÅŸu anda Türkiye’den ciddi ölçüde yan sanayi ürünü alıyoruz. ÖrneÄŸin motor bloÄŸumuzu Ankara’daki Erkunt’tan saÄŸlıyoruz. Montaj tesisi Türkiye’nin yan sanayisine katkıda bulunmaz.’EK YATIRIM YAPIYORUZ: Weinman, ‘2005 yılı yatırımlarınız içinde Türkiye ne kadar pay alacak’ sorusunu şöyle yanıtladı: ‘Fahrnberger, son iki yılda Türkiye’ye epey yatırım kaydırması yaptı. 2005’te Almanya dışında 80 milyon Euro, Almanya’da da 40 milyon Euro yatırım öngörüyoruz. Almanya’daki yatırımlar daha çok yeni servis merkezi, ana bina yapımı gibi ÅŸeylere yönelik olacak. Türkiye’de ek yatırımlarımız elbette sürecek. 2005 yılında Ankara’daki fabrikamıza 6 milyon Euro’luk bir ek yatırım payı düşecek.’CAN DAMARI OLDUNUZ: Wolfgang Fahrnberger, bir soru üzerine, MAN Türkiye’nin rolünü şöyle ortaya koydu: ‘MAN Türkiye, Polonya’daki tesisle birlikte MAN Otobüs Grubu’nun can damarı haline geldi. Ankara’da yılda 2 bin otobüs üretme kapasitesine ulaÅŸtık. Yani, saatte ortalama bir otobüsün banttan çıkması söz konusu. En büyük otobüs fabrikamız oldunuz. Ankara’daki teknik geliÅŸtirme ekibimiz de 100 kiÅŸiyi buldu. Bu, Ankara’daki fabrikamızın gerçek anlamda bir üretim merkezi olduÄŸunu ortaya koyuyor.’MAN: Az daha otobüsü tümüyle bırakıyordukMAN Otobüs Grubu Neoman’ın BaÅŸkanı Wolfgang Fahrnberger, MAN Ticari Araçlar Grubu’nun otobüs üretimiyle ilgili dönüşümünde Türkiye’nin etkisini şöyle anlattı: ‘Bundan 3-4 yıl önce MAN Grubu otobüsten neredeyse tümüyle çekilecek noktaya gelmiÅŸti. Otobüs iÅŸinde eÄŸer dünyada ilk üç içinde deÄŸilseniz, kárlı üretim yapmanız çok zor. Tam ‘otobüsten çekilelim’ tartışmaları sırasında Neoplan’ı alıp bünyemize kattık. Sonra Türkiye ve Polonya’da otobüs üretim iÅŸini büyütmeye karar verdik. Türkiye ve Polonya’ya dönük stratejimiz bize gösterdi ki otobüs üretimi de kárlı olabiliyor. Nitekim bu adımlarımızdan sonra dünyanın üçüncü büyük otobüs üreticisi olduk.’Sizde işçilik Polonya’ya göre yüzde 70 daha pahalıNEOMAN BaÅŸkanı Wolfgang Fahrnberger, Türkiye’de üretim yapmanın avantajları yanında dezavantajları da olduÄŸunu belirterek, ÅŸunları söyledi: ‘Şu anda bizim için de en temel sorunlardan biri TL’nin fazla deÄŸerli olması. Ä°hracat zorlaÅŸtı, ithalat yapmak daha avantajlı hale geldi. Ben 2001 krizi sırasında Türkiye’deydim. Dış ticaret açığınız ve cari açığınız bana o günleri hatırlatıyor. Her ne kadar istikrarlı büyüme yakalamış olsanız da bu noktaya dikkat etmeniz gerekiyor. Åžu anda Türkiye’de işçilik, Polonya’ya göre yüzde 70 daha pahalı. Evet, Türkiye’de işçilik Almanya’ya göre daha ucuz ama Polonya’yla karşılaÅŸtırınca durum gördüğünüz gibi farklılaşıyor.’Â
button