'Otobüs giydiren' reklamcı Mark Parris'le et iÅŸine girdi

Güncelleme Tarihi:

Otobüs giydiren reklamcı Mark Parrisle et işine girdi
Oluşturulma Tarihi: Kasım 14, 2004 00:00

Belediye otobüslerini 'reklamla giydiren adam' diye bilinen Ömer Åžengüler, bir dönem reklamlarını yaptığı gıda devlerine rakip oldu. Åžengüler, eski ABD Büyükelçisi Mark Parris ve Osman Fevzi Boyner'i ortak alıp, 500 milyon dolarlık hedefe koÅŸan ÅŸirket kurarak gıda ve hayvancılık sektörüne girdi.BÄ°R dönem Ãœlker'in, SEK'in, Aytaç'ın reklamlarını yapan Ömer Åžengüler, gıda sektöründen o kadar etkilendi ki sonunda 'gıda sanayicisi' oldu. Åžengüler'in 2001 Temmuz'unda kurduÄŸu Sess Gıda Tarım&Hayvancılık A.Åž., Kuzuluk'ta 125 dönüm araziye yılda 12 bin ton et, günde 500 ton süt ve günde 50 ton taze sebze iÅŸleme kapasiteli Gıda Åžehri kuruyor. Tesiste, Tarım ve Hayvancılık Enstitüsü de olacak ve proje tamamlandığında yaklaşık 2000 kiÅŸilik bir istihdam saÄŸlanacak.Ayrıca muhtemelen Düzce civarında 7 bin büyükbaÅŸ hayvan kapasiteli bir de besi çiftliÄŸi kurulacak. Projede Åžengüler'e Cem Boyner'in kuzeni Osman Fevzi Boyner ile ABD eski Ankara Büyükelçisi Mark Parris de ortak oldu. Ömer Åžengüler, bu projenin aÅŸama aÅŸama tamamlanacağını ve 5-7 yıl sonra olgunluk dönemine ulaÅŸacağını belirterek, "O zaman 350-500 milyon dolar yıllık cirosu olan bir gıda grubu olacağız" diyor.OTOBÃœSLERÄ°N REKLAMCISI Åžengüler şöyle anlatıyor reklamcılık hikayesini: "1986'da Panel Reklamcılık'ı kurdum. Babam yayıncıydı ben de Ä°ngiltere'de marketing okumuÅŸtum ve reklamcılığı da kafaya koymuÅŸtum. Ä°lk müşterimiz FeniÅŸ Holding oldu sonra Ãœlker. Åžirketimiz hızla büyüdü ve sektörde 13-14'üncü büyük ÅŸirket oldu. 1994'te ise açık hava reklamcılığında büyük boÅŸluk hissettim ve Magic Outdoor'u kurdum. Ä°stanbul Belediyesi'nin otobüsleriyle baÅŸladık ve Türkiye genelinde 6 binden fazla otobüsü reklamla kapladık. Ä°kinci yılımızda Avrupa genelinde en fazla otobüs 'reklamlayan' ÅŸirket ödülü aldık. Sonra BDT ülkelerinde aynı iÅŸi yaptık. 1999'da ise ÅŸirketime yabancılar talip oldu ve önce yüzde 51'ini sonra tamamını sattım. Böylece reklamcılıktan çıktım."1990'lı yıllarda aklında hep gıda sanayiinde iÅŸ yapmak olduÄŸunu anlatan Ömer Åžengüler, bunun nedenini de "Reklam hizmeti verdiÄŸimiz müşteriler arasında Ãœlker, Aytaç, SEK gibi ÅŸirketler vardı ve bunlardan etkilenmiÅŸtim" diye açıklıyor. Åžengüler şöyle devam ediyor: "Åžirketlerimi satınca sözleÅŸme gereÄŸi zaten 2 yıl aynı alanda iÅŸ yapmam yasaktı. Harvard'da MBA yapma özlemimi gidermek için bana iyi fırsat doÄŸdu. Ailemle birlikte Boston'a yerleÅŸtim; Harvard'da MBA programını bitirdim."Parris'le ABD'de çiftlik incelediABD'de yaÅŸadığı dönemde önceden Türkiye'deki toplantılarda tanıştığı ABD eski büyükelçisi Mark Parris ile temas kuran Ömer Åžengüler, şöyle devam ediyor:"Önce ABD Tarım Bakanlığı ile temasa geçip çiftlikleri gezdim. Mark Parris eski dostum olarak bana bütün bu temaslar ve incelemeler sırasında çok destek oldu. Kendisiyle büyükelçiyken toplantılarda tanışmıştık. Bir de ben ATC (American Turkish Consil) üyesiyim. O da üye hatta bu kuruluÅŸun vakfının da baÅŸkanı."Krizden sonra kurdu inek saÄŸmayı öğrendiÖMER Åžengüler, Türkiye'ye krizin hemen ardından döner ve ÅŸirketi Sess'i Temmuz 2001'de kurar. Åžengüler Et Süt Sebze'nin baÅŸ harfleriyle Sess ortaya çıkar. Åžengüler sonraki süreci şöyle anlatıyor: "Et, hayvancılık ve süt konularında araÅŸtırmalar yaptık. ABD'li Hollandalı firmalardan danışmanlık aldık. Ä°nek saÄŸmayı da öğrendim. Türkiye'deki satılık tesisleri gezdik, arazi araÅŸtırmaları yaptık. AB ve ABD standartlarında tesis kurmaya karar verdik."Ömer Åžengüler, yatırım aÅŸamasında Selçuk YaÅŸar ile ve yer araÅŸtırması sırasında da Ä°brahim Bodur ile temasa geçer. Ãœlker'den de ikinci kuÅŸakla konuÅŸur. Hep teÅŸvik edici tavsiyer alır. Sonuçta Adapazarı Kuzuluk'a 35-50 milyon dolar arası yatırım bütçesi olan bir tesis için harekete geçer. 'Terbiye makinesi' getirdi, 'et evi' açacakTÃœRKÄ°YE'de kırmızı etin markasının sadece 'kasap' olduÄŸunu belirten Ömer Åžengüler, "Biz ana projemiz tamamlanana kadar Ä°zmir'de bir fabrika kiralayıp iÅŸe baÅŸladık. Åžu anda yılda 3 bin ton kapasiteli et fabrikası iÅŸletiyoruz. Hedefimiz ilk etapta kırmızı ette marka olmak. Artık perakendeye de çıkacağız. Bunun için Almanya'dan 'terbiye makinesi' getirdik" diyor. Åžengüler, ürün gammı geniÅŸleyince 'et evleri' açacaklarını ve yurt genelinde sayılarını 50'ye çıkaracaklarını belirtiyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!