OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 24, 2003 00:00
ÖSYM BaÅŸkanı Prof. Dr. SavaÅŸ Küçükyavuz, 2003-ÖSS'yi kazananların, gerçekten eÄŸitimini almak istedikleri programları tercih etmelerini ve tercihlerini sıralarken kullanacakları sayısal bilgilerin yalnızca tahmini deÄŸerler olacağını gözden kaçırmamalarını istedi.Prof. Dr. Küçükyavuz, adaylara tercihlerini yaparken nasıl bir yöntem izlemeleri ve ellerindeki bilgileri nasıl kullanmaları gerektiÄŸi konusunda önerilerde bulunmak amacıyla ÖSYM Altan Günalp Salonu'nda basın toplantısı düzenledi.  ÖSS sonuçlarının açıklanmasının ardından, tercih yapacak adaylarınellerindeki sayısal verileri yorumlayamadıkları ve yanlış yorumlarda bulunulduÄŸu yönünde duyumlar aldıklarını anlatan Prof. Dr. Küçükyavuz,bu nedenle açıklama yapmaya gereksinim duyduklarını belirtti.  Prof. Dr. Küçükyavuz, üniversiteye giriÅŸte bir yükseköğretim programının tercih edilmesinin, aynı zamanda meslek seçme anlamına geleceÄŸine iÅŸaret etti. Prof. Dr. Küçükyavuz, ''GeliÅŸen teknoloji ve deÄŸiÅŸen dünya içinde bireyler yaÅŸamları boyunca birden fazla mesleÄŸi edinebilmektedir. Edinilen sonraki meslekler de çoÄŸunlukla eÄŸitimi alınan ilk meslek üzerinde yapılanmaktadır. Bu nedenlerle meslek seçimi kararı anlamına da gelebilecek tercih iÅŸlemi, bireyin yaÅŸamında çok önemli yer tutacaktır'' dedi. NELERE DÄ°KKAT EDÄ°LMELÄ°?    Adayların, tercihlerini, istedikleri mesleÄŸin mensubu olmaktan mutluluk duyacakları ve doyum saÄŸlayacaklarına inandıkları yükseköğretim programları için yapmalarını öneren Prof. Dr. Küçükyavuz, ÅŸunları kaydetti:  ''Meslek alanlarıyla ilgili kararları netleÅŸtikten sonra adaylarınyükseköğretim programının neler olacağı, hangi üniversitede olmasının istendiÄŸi ve bulunduÄŸu ÅŸehir gibi bilgileri biraraya getirerek, bir tercih listesi oluÅŸturmaları beklenir. Bu oluÅŸturma sırasında adaylar,kendilerine ait sınav sonuçlarını ve yerleÅŸmeyi düşündükleri programların 2002 yılındaki yüzdelik dilimleri gibi sayısal bilgileri,yalnızca bu sıralamaya yardımcı olacak araçlar olarak görmelidirler. Kontenjanlardaki deÄŸiÅŸiklikler, yeni açılan yükseköğretim kurumları veprogramları, kimi meslekler için toplumda ve dünyada deÄŸiÅŸen talepler,adayların kararlarında olası toplu deÄŸiÅŸiklikler ve benzeri pek çok nedenle, yüzdelik dilim deÄŸiÅŸiklikleri ortaya çıkabilmektedir.''     YÃœZDELÄ°K DÄ°LÄ°MLER NASIL HESAPLANACAK?    Adayların, tercih formlarını, 28 Temmuz-6 AÄŸustos 2003 tarihleri arasında teslim edeceklerini anımsatan Küçükyavuz, tercih listesi oluÅŸturmada kullanılacak yüzdelik dilimlerin nasıl hesaplandığına iliÅŸkin örnekler verdi.  Adayların, isterlerse 2002 yılına iliÅŸkin yüzdelik dilimleri 2003 sayısal sonuçlarıyla benzeÅŸtirerek tercih sıralamasında kullanabileceklerini ifade eden Küçükyavuz, bunun için ÖSYM'nin internet sitesinde de verilen çizelgeden faydalanabileceklerini söyledi. Küçükyavuz, ÅŸunları kaydetti: ''Kılavuzda gördükleri 2002 yılına iliÅŸkin yüzdelik dilimi kendilerine uygun puan türüne iliÅŸkin kutucuÄŸun sağında yer alan oran ile çarptıkları zaman elde edecekleri deÄŸer, o program için tercihte bulunanların eÄŸilimleri 2003 yılında da 2002 yılında olduÄŸu gibi olsaydı, ortaya çıkması olası yüzdelik dilimin deÄŸerini göstermektedir.  ÖrneÄŸin, aday Y-ÖSS-SÖZ puan türünde öğrenci alan bir yükseköğretim programını tercih etmek istiyor olsun. Alanında yerleÅŸebileceÄŸi bu program için AOBP katsayısı 2002'de 0.5, 2003'te ise 0.8'dir. Bu puan türüyle ilgili kutucukta puanı hesaplanan aday sayıları 2002'de 388 bin 170, 2003'te 630 bin 233, oranı 0.616'dır. 2002'deki yüzdelik dilimi 6.44 olan bu program, 2003 yılında 2002'de olduÄŸu gibi tercih edilirse yüzdelik dilimi 6.44 x 0.616 = 3.97 olur. Aday, yüzdelik dilimleri karşılaÅŸtırırken kendine ait yüzdelik dilimle hesapladığı 3.97 deÄŸerini dikkate almalıdır.''  Prof. Dr. Küçükyavuz, tercih listesi yapacak adayların Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu'nun 4. ve 5. sayfasındaki açıklamaları dikkatli okumalarının yararlı olacağını söyledi. Bu açıklamalara da deÄŸinen Prof. Dr. Küçükyavuz, şöyle konuÅŸtu: "Sanıldığı gibi karmaşık iÅŸler içinde deÄŸiliz. Son derece basit. Adaylar neyi okumak istiyorlarsa, neyin eÄŸitimini almak istiyorlarsa, onlardan baÅŸlayarak bir tercih düzeni kurmalarıdır. 24 tercih hakları var. Veriler, sıralama yaparken günün gerçeklerine daha yakın bir sıralama yapmalarına yardımcı olacaktır. Yoksa bu yüzdelik dilimlerin, baÅŸarı sıralarının ille de bu ÅŸekilde uygulanması zorunludur gibi bir kural yok.''     ''YANLIÅž HESAPLAMA SÖZ KONUSU DEĞİL''    Prof. Dr. Küçükyavuz, ''Özel Ä°talyan Lisesi'ndeki adaylardan bazılarının puanlarının yanlış hesaplandığı'' yönündeki haberlerin hatırlatılması üzerine, ÅŸunları kaydetti:  ''Yanlış hesaplama mıdır, bildirim midir bakmak gerek. Yanlış hesaplama söz konusu deÄŸil. Ä°talyan Lisesi'ndeki 71 adayın herhangi bir kaybı olmayacak. Okul idaresinin not bildirimini son güne bırakması ve yönetmelik deÄŸiÅŸikliÄŸi nedeniyle bazı bilgileri doÄŸru giremediÄŸi için böyle bir durum var. Düzeltmeleri tamamlamak üzereyiz.Tamamlar tamamlamaz da adaylara yeni durumlarıyla ilgili sonuç belgelerini hızla göndereceÄŸiz.'' Bu durumun diÄŸer adayları etkileyip etkilemeyeceÄŸi sorusuna da Prof. Dr. Küçükyavuz, ÅŸu yanıtı verdi:  ''Bu durum sadece Özel Ä°talyan Lisesi'ndeki öğrencilerin puanlarında çok büyük çaplı da deÄŸil, küçük deÄŸiÅŸikliklere yol açacak.Türkiye ortalamalarını, Türkiye standart sapmasını etkilemesi kesinlikle söz konusu deÄŸil. Bundan diÄŸer adayların, baÅŸka ortaöğretim kurumlarından mezun adayların herhangi bir ÅŸekilde etkilenmeleri söz konusu deÄŸil. Puanlarında hiçbir deÄŸiÅŸikliÄŸe neden olmayacak."Â
button