Güncelleme Tarihi:
Çankaya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi (TEOG) kapsamında merkezi ortak sınavlara girecek resmi ve özel okullardaki öğrenciler ile 8. sınıf derslerine giren tüm öğretmenlere "TEOG Sınavlarına Hazırlık Kılavuzu" hazırladı. Kılavuz il milli eğitim müdürlüğünün internet sitesinden yayına verilecek.
Öğrencilere sınava hazırlıkta rehberlik edecek kitapçıkta, Bakanlık tarafından hazırlanan kılavuz ve genelge hükümleri doğrultusunda öğrencilere öneriler, sınav tarihleri, 1. ve 2. ortak sınav kazanımları, derslere göre özel çalışma teknikleri ve başarı için ipuçları yer aldı.
Kitapçıkta, her öğrencinin çalışma ve anlama yönteminin farklı olduğuna dikkat çekilerek, sınav kaygısı ile baş etmek için öğrencilere, kendi kaygı düzeyinin farkına varması ve kaygısının yapıcı mı yıkıcı mı olduğunu bilmesi, sınav kaygısına sebep olan olumsuz düşüncelerini olumluya çevirmesi ve felaket senaryoları yazmak yerine başarılı olacağını hayal etmesi ve başarılı bir sonuca ulaşmak için planlı ve programlı çalışması yönünde tavsiyelerde bulunuldu.
Kitapçıkta, sınav kapsamında yer alan Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, din kültürü ve ahlak bilgisi, inkılap tarihi ve Atatürkçülük, yabancı dil (İngilizce-Almanca-Fransızca-İtalyanca) derslerine ilişkin çalışma önerileri ve başarı ipuçlarına yer verildi.
TÜRKÇE DERSİNE NASIL ÇALIŞILMALI?
Türkçe dersine ilişkin ipuçlarına göre, derse çalışılırken dilbilgisinde ayrıntılı konu anlatımlı kitapların kullanılması, not çıkarılmasının alışkanlık haline getirilmesi ve bu notların sürekli yanında bulundurulması gerektiği vurgulandı.
Türkçe dersinde başarılı olmanın ipuçlarında şu noktalara dikkat çekildi:
*Fiilimsiler konusuna çalışılırken sadece fiilimsi eklerini ezberlemekle konuyu kavrayamayız, önemli olan fiilimsi eklerin anlamsal olarak ne ifade ettiğini bilmektir. Fiilimsi eklerini ezberlemeden anlamsal olarak ne ifade ettiğini anlayınız.
*Fiilde çatı konusunu daha rahat anlayabilmeniz için cümlenin ögeleri, fiiller ve ekler konuları iyi bilinmelidir. Çünkü fiilde çatı konusuyla sorularda, ilk olarak cümledeki yüklem bulunmakta, daha sonra bu yüklemin fiil olup olmadığı tespit edilmekte, yüklemin fiil olduğu anlaşıldıktan sonra bu eylemin cümledeki özne ve nesne ile olan ilişkisi incelenmekte, bunu incelerken de ayrıca fiilin içinde bulunan bazı ekler de göz önünde bulundurulmaktadır.
*Paragraflarla ilgili sorular çözülürken önce soru okunup sonrasında paragraf okunmalıdır. Böylelikle paragraf okunurken sorunun cevabı taranıp zamandan kazanılmış olur.
*Cümlenin ögeleri, cümle yapısı, anlatım bozuklukları gibi konularda kitap okuma alışkanlığı süreklilik kazanmalıdır. çünkü doğru cümle yapılarını göre göre yanlış olan cümle farkına varılmadan hissedilmiş olur
*Konu tekrarları yaparken her konu bitiminde çıkardığınız sorularla kendinizi kontrol edip konuyu anlayıp anlamadığınızla ilgili çok net bilgi sahibi olabilirsiniz .
MATEMATİK DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Matematik dersin sayısal düşünmeyi ve işlem yapabilme yeteneğini gerektiren bir ders olduğu ve ezbere dayalı olarak kavranmasının mümkün olmadığına dikkat çekilen kitapçıkta, dersin mutlaka ders ortamında dinlenirken kavranmaya çalışılması, dersin dinlenirken ve çalışılırken de mutlaka not tutulması, bakarak değil yazarak çalışılması gereken bir ders olduğunun unutulmaması önerisi yer aldı. Derse ilişkin ipuçları şöyle:
*Test yöntemi ile ezber yöntemler yerine konunun mantığı çözülmelidir.
*Formüllerini bildiğinizi düşündüğünüz ama soru çözerken hatalarınızın çıktığı konuları tekrar etmelisiniz.
*Geçmiş sınav soruları mutlaka çözülüp değerlendirilmelidir.
*Soru köklerindeki verilerin tümünü okumalısınız. Soruda parantez içindeki ifadelere dikkat etmelisiniz.
*Kareköklü sayılarda daha hızlı ve pratik olmak için 1'den 20'ye kadar olan sayıların karelerini öğrenmelisiniz. Bu işlemler tam kare ve tam kare olmayan işlemlerde işinize yarayacaktır.
*2. ortak sınavlarda konuların daha yoğun olması sebebiyle 7. sınıfın bazı konuları (rasyonel sayılar da işlemler, cebirsel ifadelerde işlemler, denklemler, silindir, koordinat sistemi) mutlaka tekrar edilmelidir.
*Konu tekrarları yaparken her konu bitiminde çıkardığınız sorularla kendinizi kontrol edip konuyu anlayıp anlamadığınızla ilgili çok net bilgi sahibi olabilirsiniz
FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Fen ve teknoloji dersinin en iyi derste öğrenileceğine vurgu yapılan kitapçıkta, şu ipuçlarına yer verildi:
*Mitoz ve mayoz bölünmeyle ilgili soruları çözebilmek için bölünmenin aşamalarını bilmek gerekir. Bunun için de bu aşamalar pekiştirilene kadar çizim yapmalı, eğer görsel zekaya sahip iseniz animasyonlar daha etkili olacaktır. Sorularda da hata yapmamak için şekiller çok dikkatli incelenmelidir.
*Grafik ya da tablo sorularda öğrendiğiniz bilgilerle bağlantı kurmanız önemlidir.
*Paragraf sorularında genellikle seçeneklerde verilenlerin tamamı doğru ifade olur. Ancak orada sadece paragrafta anlatılan bilgiye göre sorunun cevabı aranmalıdır.
*Tablo sorularında önce soru okunmalıdır.
*Eşleştirme sorularında mutlaka eşleşen ifadeler yanlarına yazılmalı ve seçenek belirlenirken hata yapılmamalıdır.
*Konular öğrenilirken bütün içinde düşünülmelidir. Örneğin mitoz ve mayoz bölünmenin kavranabilinmesi için DNA'nın özelliklerini, eşlenmesini, kalıtımı, eşeyli üremeyi iyi bilmeniz gerekir. Aksi durumda bilgiler yerine oturmayacak ve kısa sürede unutulacaktır.
YABANCI DİL NASIL ÖĞRENİLİR? (İNGİLİZCE)
Yabancı dil öğrenilmesi için Türkçe'nin dil bilgisi yapısının iyi bilinmesini önemine işaret edilen kitapçıkta, öğrenilen kelimelerin günlük hayatta kullanılması, sınavda bilinmeyen bir kelimeyle karşılaşıldığında, bilinen bir kelime ile benzerliği olup olmadığına bakılması ve cümlenin bütününden anlamın çıkarılmaya çalışılması önerisi yer aldı. İngilizce dersinde başarı için ipuçları ise şöyle:
*"Why", "who", which, "how" gibi soru sözcüklerine dikkat edin. Bu sözcükler paragraf, diyalog ve tablo sorularında karşımıza çıktığı için çok önemlidir. Kullanılan soru kalıbının anlamına uygun cevaba yönelin.
*Soruların çoğunluğu okuduğunu anlama şeklinde olduğu için kelime bilginizi genişletin.
*Kişisel özellikleri anlatan kelimeleri öğrenirken kişinin güçlü ve zayıf yönlerini anlatan kelimeler şeklinde gruplandırarak çalışın.
*Paragraf ve hikayeyi okumadan önce soruları okuyarak parça hakkında genel bir bilgi edinin.
*Birçok soru diyalog şeklinde sorulmaktadır. Diyalogda sorulan şaşırma, onaylama, üzülme gibi ifadeleri iyi bildiğiniz zaman soruda genel olarak ne demek istediğini anlarsınız.
İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ NASIL ÇALIŞILIR?
Bu derse çalışılırken altını çizerek ve kendine has notlar tutarak çalışılmasını önemine vurgu yapılan kitapçıkta, derse ilişkin şu ipuçlarına yer verildi:
*Amasya Genelgesi'ne çalışırken Kurtuluş Savaşı'nın amacını, gerekçesini ve yöntemini belirten maddeleri kaçırma ve değerlendirebilirsin.
*"Milli egemenlik" vurgusunun yapıldığı konuları kaçırma! Mesela, Erzurum Kongresi'nde milli egemenlik vurgusu yapan maddeler nelerdir?
*Sivas Kongresi'nde cemiyetlerin birleştirilmesinin amacı nedir? Bilgilerini gözden geçirebilirsin.
*Kendine has bir tarih şeridi oluşturup ve mütarekeleri, kongreleri buna yerleştirebilirsin.
*Sınava çalışırken sebep-sonuç ilişkisine bakabilir. "Ne", "neden" sorularını sorup ve cevap arayabilirsin.
*Antlaşmalara çalışırken "Niçin bir araya gelindi?", "Madde ne için oluşturuldu?" ve "Amaç ne idi?" sorularını kullanabilirsin.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin yapısı gereği çok fazla soyut bilgi, kavram ve ilke içerdiğine, bu nedenle ezberlenirse unutulabileceğine dikkat çekilen kitapçıkta, konuları çalışılırken bilinmeyen kelimelerin çıkarılması, akılda kalınanların not edilmesi, maddeler halinde notlar tutulması tavsiyelerine yer verildi. Başarı için de şu ipuçları kitapçıkta yer aldı:
*Bütün ünitelere ait kavramları formüle ederek öğrenebilirsiniz. Kader: ölçü, yasa, kanun/ Tevekkül: çalışma/tedbir + dua/Allah'a güvenme/ Külli irade: Allah'ın sonsuz olan iradesi/ Cüz'i irade: İmanın sınırlı olan iradesi/İrade: Tercih edebilme gücü dileme ve dilediğini yapabilme, karar verebilme gücü.
*Şema hazırlayabilir ve olabildiğince fazla örnek bulabilirsiniz.
*Bilinmesi gereken ilgili kavramların listelenmesi, yanına kısaca notlar alınmalı.
*Kavramlar çalışılırken kalıcı olması için benzeşim kurulmalı.