Sürüş İzlenimi: Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2007 00:00
Toyota’nın Avrupa pazarı için geliştirdiği ve üretim için Türkiye’yi seçtiği yepyeni modeli Auris, nisan ortasında Türkiye’de satışa sunuldu. Türkiye’de ve orta sınıfta yer alan rakiplerinin yüzlerinin eskimesi Auris’in en büyük avantajı oldu. Yeni ve dikkat çeken yüzüyle orta sınıfa hareket getiren Auris, bu haftaki test konuğumdu. Auris hakkında söylenebilecek önemli ayrıntı ise aracın dışı kadar içini de mutlaka incelemeniz gerektiği.
Biri benzinli iki motor ve 3 donanım seçeneğiyle Türkiye’de 34 bin 800 YTL’den başlayan fiyatlarla satışa sunulan Auris’i sınıfındaki diğer modellerden ayıran en temel özelliği Adapazarı’nda üretilmesi. Latince, Altın anlamına gelen Auris isminden esinlenilerek ’Altın Meteor’ sloganıyla Türkiye’de satılan Auris, yüzleri eskiyen modellerin yer aldığı orta sınıfa açıkçası hareket getirdi.
COROLLA’DAN BAĞIMSIZ
Japon Toyota’nın kompakt sınıfta Corolla’dan bağımsız bir şekilde Avrupa’da mücadele etmesi için geliştirdiği modeli Auris, özgün tasarımı ve yenilikçi özellikleri ile piyasaya çıkar çıkmaz sınıfının önemli modelleri arasında yer almaya başardı. Özellikle Honda Civic’in Hatchback modeli ile kompakt sınıfta gösterdiği büyük ataktan geri kalmak istemeyen Toyota, efsanevi modeli Corolla’nın isminden bağımsız olarak geliştirdiği Auris ile dikkatleri üzerine çekmeyi başardı.
Genel olarak tasarımında yuvarlak hatların hakim olduğu araç, önden bakıldığında Corolla ailesine dahil olmasına rağmen farklı bir yapı sergiliyor. Araca yandan bakıldığında ise kalın ’A’ sütununun kapattığı görüş açısını telafi etmek için kullanılan kelebek cam dikkat çekiyor. Ayrıca aracın geniş bir iç mekana sahip olmasını sağlayan uzun dingil mesafesi de araca yandan bakıldığında rahatlıkla fark edilebiliyor. Aracın arkasına geçildiğinde ise büyük stop lambaları aracın arka tasarımında öne çıkan unsurlar arasındaki yerini alıyor.
Auris, sürücü odaklı geliştirilmiş bir otomobil. İç mekanı da Toyota modellerinde görmeye alışık olmadığımız derecede modern ve farklı tasarlanmış. Bu yüzden aracı sadece dıştan değil içine giripte incelemek gerekiyor. Nitekim vites kolunun bulunduğu orta konsol tasarlanırken, Fransa’daki Notre Damme kilisesinden de ilham alındığı söyleniyor. Küçültülmüş vites kolu ve zarif bir şekilde tasarlanmış el freni iç mekanın atmosferine pozitif etki yaratıyor. Vites kolunun gösterge paneline yakın, yükseğe yerleştirildiği araçta farklı bir gösterge konsepti kullanılmış. Orta konsol yüksek vites topuzu sayesinde sıra dışı bir görüntü oluştururken; vites kolonunun altı ise boş bırakılmış.
Özel aydınlatmalı göstergelerin ortasında, üç boyutlu dijital benzin ve hararet göstergelerinin yanı sıra yol bilgisayarı ve kilometre sayacı gibi unsurlar yer alıyor. Daha çok yarış otomobillerinde görmeye alışık olduğumuz ve performanslı kullanımlarda doğru zamanda vites değiştirmeyi sağlayan ’shift light’ yani vites ışığı, ekonomi sağlaması amacı ile hem Auris, hem de Corolla Sedan’ın manuel şanzımanlı modellerinde standart olarak sunuluyor. Bu sistem sayesinde araç, yüzde 5’lik yakıt tasarrufu ortaya koyuyor. Sınıfında ilk kez diğer hatchback modellerden farklı olarak diz hava yastığı da sunan Toyota Auris’te toplam 9 hava yastığı bulunuyor. Euro NCAP testlerinden en üst seviye olan 5 yıldız alan Auris, sağlam gövde yapısı ile tüm yolcularına azami güvenlik sağlıyor.
GÜÇLÜ MOTOR ŞANZIMANLA UYUMLU
Yeni geliştirilen 1.6 litrelik benzinli motor ile donatılan Auris bu haftaki test konuğumuzdu. 125 beygir güce sahip motor sınıfının en iyilerinden, 1.6 litrelik motor 6000 d/d’de 125 beygir güç üretiyor. Ürettiği gücü 5 ileri MultiMode (MMT) isimli şanzıman ile ön tekerleklere aktaran Auris, 0-100 km/s hızlanmasını 12.1 saniyede tamamlıyor ve maksimum 190 km/s hıza ulaşabiliyor. Direksiyon simidinin arkasına yerleştirilen kollar vasıtası ile manuel kullanıma da izin veren şanzıman sayesinde araç hem performans hem de yakıt tüketimi sağlıyor. Şehir içinde 100 kilometrede 8.5 litre yakıta ihtiyaç duyan Auris’in şehir dışı yakıt tüketimi 5.9 litreyken, ortalama tüketim değeri ise 6.9 litre olarak ölçülüyor.