Güncelleme Tarihi:
Muharip Hava Kuvveti ve Hava Füze Savunma Komutanı Orgeneral Abidin Ünal, 24 Şubat’ta Malatya’da 4 pilotun şehit olduğu 2 adet RF-4E uçaklarının kazası ve 5 Mart’ta Konya’da 2 pilotun şehit olduğu F-4E 2020 uçak kazası ile ili basın toplantısı düzenledi.
F-16 uçaklarının harp keşif koduyla görev yapabilir konuma geldiğini belirten Orgeneral Abidin Ünal, şunları söyledi:
"Peşi sıra gelen bu olaylar, şehit ailelerini, silah arkadaşlarını ve kamuoyunu derinden üzdü. Bir o kadar da Türkiye’nin bütün basınının özel ilgi konusu olmuştur. Bu bağlamda da çeşitli yorumlar, çeşitli mütalaalar basınımızda yer almıştır. Olaya profesyonellik gözüyle bakıyoruz. Profesyonellik odur ki hem acıyı hem de cesareti birlikte götürür. Kazanın hemen akabinde çok miktarda, bilen bilmeyen, hemen dakikasında yorumlara başlayıp, herkes kendi ajandasına, kendi gündemine göre bir şeyler söyledi, yazdı. Gerçek şu ki bilgiye dayanmayan hele hele havacılık kültürüne dayanmayan bazı yorumların kamuoyunu da yanlış etkilediğini, şehit ailelerini derinden üzdüğünü eminim görüyorsunuzdur ve hep beraber yaşıyoruz."
"GERÇEK, İNCELEME SONUNDA ORTAYA ÇIKAR"
Orgeneral Abidin Ünal, kazalarda inceleme raporunun hemen çıkmayacağını belirterek, "Her türlü detayın incelendiği bir rapor çıkmadan, bugün söylediğim sözler ve bugüne kadar söylenmiş sözlerin tümü buz üstüne yazılmış yazı gibidir. Gerçek, inceleme sonunda ortaya çıkar" dedi.
Kazalarla ilgili yapılan ’uçaklar hurda’, ’uçaklar uçan tabut’ ve ’personel eğitimsiz, yetersiz’ gibi yorumların yapıldığını belirten Orgeneral Abidin Ünal, sözlerini şöyle sürdürdü:
"RF-4E uçakları sadece keşif görevleri için dizayn edilmiş, keşif kameralarıyla donatılmış ve ’Işık Projesi’ adıyla modernize edilerek aviyonik sistemleri, seyrüsefer sistemleri, haberleşme sistemleri, pasif elektronik harp sistemleri, gövdede 9 ana bölgede iyileştirmeler yapılmış, 2015 yılı sonuna kadar uçar durumda olan uçaklarımızdır. Bu uçakları, 2015 yılı sonunu beklemeden, F-16 uçaklarına kazandırıyor olduğumuz yeni keşif kodlarının harbe hazır olmasıyla emekli edecek şekilde çalışma içerisindeydik. Dün itibariyle artık son testleri tamamladık. F-16 uçakları harp keşif koduyla görev yapabilir konuma geldi. Bunun üzerine yarın RF-4E uçaklarının uçuşunu durduruyoruz. Yarın Hava Kuvvetleri Komutanımız ve ben, RF-4E uçağıyla uçacağız ve kapanış seremonisi yaparak bu uçaklarımızı tarihe ve Hava Kuvvetlerimizin şanlı tarihine mal edeceğiz, bu noktaya geldik."
"ATLAMAYA SANDALYELERİMİZ YÜZDE 100 FAALDİR"
İkmal Bakım Merkezi’nde uçakların bakımlarının çok iyi yapıldığını belirten Orgeneral Abidin Ünal, "Atlamaya sandalyelerimiz yüzde 100 faaldir. Hem yenilenmiştir hem de en ufak bir şüpheye asla yer vermeyecek şekilde bakım yapılmıştır" dedi. F-4 uçaklarının, Türk Hava Kuvvetleri’ne 1974 yılından itibaren büyük kazanımlar sağladığını anlatan Orgeneral Ünal, "F-4E 2020 bizim en stratejik uçağımızdır. 2015’te 1, 2016’da 5, 2017’de 8, 2018’de 7, 2019’da 7, 2020’de de 20 olmak üzere bunları sırayla emekli ediyoruz. F-35’ler de 2018’den itibaren envanterimize girmeye başlıyor. Şu anda kullanılmayı devam eden RF-4E 8, F-4E 2020 47 toplam 55 uçağımız var" diye konuştu.
"UÇTUKLARINI ZANNEDERKEN TEPEYE SÜRTÜYORLAR"
Malatya’daki 4 pilotun şehit olduğu 2 adet RF-4E kazasıyla ilgili olarak Orgeneral Abidin Ünal, "Bu olayda, iki RF-4E uçağıyla gece keşif görevine çıkıldı. İnişe gelirken 19.10’da da Akçadağ’daki tepeye çarpıyor. Uçuşun gece olmasının kazayla ilgisi yoktur. Tamamen bir iletişim hatası. Burada bir insan unsuru ve iletişim hatasından bahsediyoruz. Herhangi bir arıza ve atlama söz konusu değil, çünkü pilot uçtuğunu zannediyor. Uçtuklarını zannederken tepeye sürtüyorlar" dedi.
"İKİ SANİYE DAHA ÖNCE ÇEKSEYDİ"
Konya’daki uçak kaza ile ilgili Orgeneral Abidin Ünal şunları söyledi:
"Buradaki SAM füzelerinde kaçınmaları sırasında pilot kendi manevrasından ’out of control’e giren bir uçağı, kurtarma mücadelesine girip ’Acaba kurtarır mıyım?’ mücadelesi sırasında, fazla gayret sonucu çıkmayacağına kani oldular ve ön pilot sandalyeyi çekti. Arka sandalye fırlamış ancak uçak çarptığı için maalesef o arkadaşımız da paraşüt atacak zamanı bulamadan ve ön sandalye de fırlamaya zamanı kalmadan yere vuruyor. İki saniye daha önce çekseydi bu iki arkadaşımız bugün bizimleydi. Demek ki iki saniye zamanı yoktu, son bir saniyede çektiler gibi geliyor bana. Bizim kurallarımız kanla yazılmıştır. Bunda da bu olacak. Biz bunu alıp azami sonuçları çıkartacağız."
5 YILDA 567 PİLOT AYRILDI
Orgeneral Abidin Ünal, 2010’dan itibaren Hava Kuvvetleri’nden ayrılan pilot sayısının 567 olduğunu açıkladı. Her yıl ortalama 100 civarında pilot ayrıldığını vurgulayan Orgeneral Ünal, Hava Kuvvetleri’nin yılda ortalama 125 pilot yetiştirdiğini anlattı. Orgeneral Ünal, şunları söyledi:
"2013 yılında mecburi hizmet 10 yıla indi. Bu neye bedel oldu? Bu, her yıl ortalama 100 pilotun ayrılmasını beklerken iki yıl iki devre aynı anda ayrılma hakkı kazanmış oldu. Bizde ayrılan o sene 153 oldu. Ayrılan arkadaşların hepsine anket yapıyoruz. Ayrılmaların birinci sebebi, ’15 yıllık hizmetten sonra bir 15 yıl daha bekleyip emekli olacağıma hemen ayrılıyorum. Emeklilik yaşı eskiden olduğu gibi tekrar 19-20 yıla gelirse kalırım çünkü uçmak istiyorum’ diyorlar. İkinci konu maddi durum. Üçüncü neden ise ’Sistemde kaldığımda 3-4 yılda bir tayin ediyorsun. Hizmetini vermişim, sabit bir yerde oturayım. Çoluğumun çocuğumun istikbalini düşüneyim’ diyorlar. 3 madde var. Bunun dışında bir kişi bile başka bir şeyi anket ifadesinde bulunmadı."