OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 24, 2004 00:00
En iyi basın ilanlarına verilen Kırmızı Ödülleri'nde Kıpkırmızı ödülü, İşsanat'ın sezon açılış ilanlarıyla onların oldu. Yani Rafineri Reklam Ajansı yaratıcılarının. En kırmızı ödülü alanlarla yaratıcılık ve basın ilanlarını konuştuk.Türkiye'deki basın ilanları gittikçe daha etkili olmaya mı başladı?- Ayşe Bali Sarç (Yaratıcı yönetmen): Bence her zaman basına çok önem veren ajanslar vardı ve biz de onlardan biriyiz. Televizyon daha çok insan tarafından görülüyor diye basın üvey evlat muamelesi görmüştür ama bu doğru olmadığı gibi bizim için de basını göz ardı etmek söz konusu değil. Son zamanlarda basın ilanlarının daha yoğun olarak kullanılmasının sebebi krizlerin reklam bütçelerini etkilemesi ve televizyon bütçelerinin düşmesi mi sizce?- ABS: Bir kriz olduğunda tüm bütçeler eşit ölçüde etkileniyor, dergi ve gazete ilanlarına yönelmek diye bir şey bence yok.Gazete ve dergi reklamları arasında ne fark var?- Murat Çetintürk (Yaratıcı yönetmen): Yaratıcı olarak adlandırılabilecek ilanların çoğu aslında dergi reklamıdır ve hedef kitleye yönelik ilanlardır. Türkiye'de basın reklamı dediğimiz şey daha çok gazete reklamıdır. Gazete reklamı da bu mecranın taşıyıcılığı gereği çok enteresan olmaz. Benim kişisel olarak en başarılı bulduğum gazete ilanları tipografiyle ve lafla işi çözenler.Basın ilanlarında yaratıcılık artıyor mu?- MÇ: Bence artmıyor, çünkü baktığımda eski zamanlarda yapılmış çalışmalar, mesela Bülent Erkmen'in yaptıkları çok daha yaratıcıydı. O zamanlar yapılmış, çok sağlam metinli, sağlam başlıklı ilanlar vardı. Ama kreatif çalışmalarda ağırlık artık metinden görsele kaydı.Neden fotoğraf kullanımı tercih edilir oldu?- ABS: 80'lerde sanat yönetmenleriyle yazarlar aslında ayrı çalışırdı. Yazar, fikri ve başlığı bulurdu, iş sonra atölyeye gider ve grafik tasarımcılar tarafından uygulanırdı. Şimdiyse bu düzen değişti. Yaklaşık olarak on yıldır, ajans ne kadar büyük olursa olsun, yazar ve sanat yönetmeni takım olarak çalışıyorlar ve fikirler birlikte çıkıyor. Görsel ve metin aynı yerden, aynı anda çıkıyor. Sanat yönetmenleri bu sayede belki de eskiden sahip olmadıkları bir güce sahip oldular ajans içinde. Konsept yazarla birlikte oluşturulduğu için görsellik de daha çok yer bulmaya başladı işlerde.ÖDÜL ALIŞKANLIK YAPIYORİşsanat kampanyasının siyah beyaz olmasının özel bir sebebi var mı?- ABS: Siyah beyaz bu işe çok daha fazla yakıştı. Renkli fotoğraf aynı tadı vermeyecekti. Metin kullanımını da minimumda tuttuk, fotoğraf tek başına konuşuyor zaten. Bence mutlaka ihtiyaç olmadığında metin yazmamak gerek. Kimi zaman başlığa bile gerek olmayabilir. Yarışmalar ve ödüller basın ilanlarında yaratıcılığı tetikliyor mu sizce?- MÇ: Ödül müşterinin çok hoşuna gidiyor ve ödül almak müşteride alışkanlık yaratıyor. Bu da ajansı yaratıcı anlamda zorlamalarını, ileri götürmelerini sağlıyor. Müşteri bir de ödül beklentisiyle gelince ajansın yaratıcılığının önünü kapatmıyor.Cesur reklamlar Türkiye'de çok az. Türk reklam vereni risk almaktan korkuyor mu?- ABS: Çokuluslu dev şirketler, fazla cesur, risk alacağı işler yapmıyor. Bunlar zaten dev bütçelerle hareket ettikleri için, yaptıkları reklamlar mutlaka kendini gösteriyor. Ufak olanlar dikkat çekmek için çok daha cesur olmak zorunda, hatta fark edilmek için başka çareleri yok.- MÇ: Bir de rakiplerinizin kim olduğu önemli. Örneğin pazarda Adidas ve Nike'la karşı karşıya iseniz daha yaratıcı ve cesur olmak zorundasınız. Yoksa yüzde 5 pazar payınızla yetinmek zorunda kalırsınız. Eğer yüzde 10 istiyorsanız cesur olmaz zorundasınız.- ABS: Türkiye Avrupa'ya oranla reklamda daha yeni. Avrupalı insan çok uzun zamandır reklamlarla yaşıyor ve öyle bir noktadalar ki, oradaki reklam verenler tüketiciyi çok akıllıca yakalamak zorunda. İster istemez daha kreatif işler çıkıyor ortaya, çünkü tüketici daha bilinçli. İYİ İŞ, İYİ EKİPÖdüle doymayan Rafineri'nin bir sürü ajans arasından sıyrılmasındaki sebep nedir?- ABS: Çok iyi bir ekiple çalışıyoruz. İyi ekip iyi işi, iyi iş de iyi ekibi getiriyor. Tabii iyi iş yapmaya izin veren müşterilerle çalışınca da daha başarılı işler çıkıyor ortaya.Rafineri'de diğer ajansların aksine iki yaratıcı yönetmen var. Bir ipte iki cambaz gibi oluyor mu?- MÇ: Bu çok sık görülen bir durum değil ama bizim için bir problem teşkil etmiyor. Çok güzel bir şekilde iş paylaşıyoruz. İki kişi olmak çok işe yarayabiliyor. Kampanyanın fikri tadilat sırasında doğduİşsanat ilanları nasıl ortaya çıktı?- Murat Arlı (Sanat yönetmeni): Biz takım olarak 3 senedir İşsanat'ın işlerini yapıyoruz. İşsanat'ın sezon açılışları üzerinde önemle durulan bir konudur. Kampanyayı oluşturma aşamasında gidip salonu görmek istiyorduk ama temizlik, tadilat gibi sebeplerden içeri giremiyorduk. Kampanyanın teması bu şekilde doğdu. Sahneye uzaktan baktığınızda müzisyenler görülecekti ama yakından baktığınızda onların aslında sanatçı değil, orada görevli kişiler olduğunu anlayacaktınız. Mantık şaşırtmaca üzerine kuruluydu. - Demir Karpat Polat (Metin yazarı): İşsanat'a dünyanın en önemli sanatçıları geliyor ve İşsanat her sene uzun bir hazırlık döneminden sonra kapılarını açıyor. Açılış öncesi yapılması gereken birçok iş var. Temizlikler de bunun bir parçası. Ve biz ilginç bir şekilde bu hazırlık aşamasını göstermek istedik. Kampanyada tek ilan kullanılması planlanıyordu ama bizim alternatif olarak oluşturduğumuz kareler de çok beğenildi ve toplam 3 ilan kullanıldı.Çekimlerde kullanılanlar oradaki görevliler mi yoksa cast mı?- MA: İş Kuleler'de
yemek yediÄŸimiz bir öğlen Ä°ÅŸsanat'a uÄŸradık. O sırada temizlik vardı. Görevlilerden rica ettik, sahneye çıktılar ve taslak oluÅŸturmak için deneme çekimleri yaptık. Müşteri o taslakları o kadar çok beÄŸendi ki, 'Bunları istiyoruz baÅŸka fotoÄŸrafa gerek yok' dedi. Ama o fotoÄŸrafların çözünürlüğü düşük ve ışığı yeterli olmadığı için daha sonra Manuel Çıtak'la yeni bir çekim yaptık. Taslak için çektiÄŸimiz fotoÄŸraflardaki görevliler çok daha doÄŸal ve rahattı ama gerçek bir prodüksiyon söz konusu olunca biraz heyecanlandılar ve gerildiler.Â
button