<B> Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2003 10:15
Türkiye pazarına yeni giren kahve mağazası zinciri Starbucks'da çalışanlar, yaptıkları işi kahve sanatı olarak nitelendiriyor. Türkiye'de henüz üç tane mağazası olan Starbucks'da çalışanlar, barista, kahve tadım uzmanı, kahve elçisi gibi unvanlar alıyor.
Barista, kahve kalite uzmanı, kahve tadım uzmanı, kahve elçisi... Türkiye pazarına yeni giren kahve mağazası zinciri Starbucks Coffee'de çalışanlara verilen unvanlar bunlar.
Kahve servisi yapanlara 'barista' deniliyor. Kahve tadım uzmanları, kahve eksperi gibi çalışıyor. Kahve konusunda en yetkili kişiler oluyor. Starbucks Türkiye'yi uluslararası alanda takip eden kişiye kahve elçisi deniyor. Şirketin pazarda yeni olması nedeniyle şu anda kahve elçisi bulunmuyor.
1971'de ABD'de kurulan Starbucks içecek mağazaları zinciri, dünyada 30 ülkede faaliyet gösteriyor. Türkiye'ye Shaya Mağazacılık tarafından getirildi. Erenköy, Acıbadem Nauitilius ve Akmerkez'de olmak üzere üç şubesi bulunan şirket kısa sürede şube sayısını artırmayı hedefliyor. Starbucks'ın tüm şubelerinde 70 kişi çalışıyor.
Shaya Mağazacılık Eğitim Müdürü Ebru Çekirge Ölçer, mağazalarda çalışanların altı haftalık eğitimden geçirildiğini söylüyor. Çalışanların yaş ortalaması 23 ve sürekli eğitim alıyorlar. Eğitimleri tamamlayan baristalara sertifika veriliyor.
Ölçer, çalışanlarının çeşitli unvanları olduğunu anlatıyor. Coffee master denilen kahve uzmanları kahveye çok ilgi duyan bu konuda araştırmalar yapan çalışanlar arasından seçiliyor. Şu anda Türkiye üç kahve uzmanı var. Kahve uzmanları, kahvelerin tadlarını test edip müşterilerin isteklerine göre hangi kahvenin yanında hangi yiyeceğin gidebileceğini anlatıyorlar. İsteyen müşterilere tadım testleri uyguluyor ve kahvelerin tarihçeleri hakkında bilgi veriyorlar.
Bu yıl 19 Nisan'da Türkiye pazarına giren Starbucks farklı ve egzotik kahve çeşitlerine sahip. Kahve çeşidi 13-16 arasında değişiyor. Shaya Mağazacılık Operasyon Müdürü Mert Karaibrahimoğlu, çalışanlarına partner, yani ortak ismini verdiklerini ve onları iş ortakları olarak gördüklerini dile getiriyor.
Barista ve kahve uzmanlarına işleri hakkında fikir belirtmeye olanak tanınıyor. Kahveler her gün iki kez kahve uzmanları tarafından test ediliyor.
Karaibrahimoğlu, yaptıkları işi kahve sanatı olarak nitelendiriyor. Mağazalarında dünyanın her yerinden gelen kahve çekirdeğinin bulunduğunu, kendi üretimleri olan Türk kahvesini de servis ettiklerini anlatıyor.