<B>Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 31, 2003 13:40
Elginkan Topluluğu, hem çalışanlarının eğitimine önem veriyor hem de Elginkan Vakfı aracılığıyla halka ücretsiz meslek eğitimi olanağı sunuyor. Topluluk eğitime yılda bütçesinin yüzde üçünü ayırıyor. Grubun ödül alan şirketlerinin başarısının altında da eğitim ve kalite yatıyor.
Elginkan Topluluğu şirketleri, kalite ve eğitime verdikleri önem sayesinde çeşitli yarışmalarda ödüller kazanıyor. En son, grup şirketlerinden E.C.A. Isı Grubu ve Emas Makine, Ticaret Bakanlığı tarafından verilen tüketici ödülünü kazandı. Satış sonrası hizmet firması Emar, 2001 yılında Ulusal Kalite Büyük Ödülü'nü kazanmıştı. Geçen yıl da Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı (EFQM) Ödülü'nde finale kalmıştı.
E.C.A., Emas, Emar, Serel, Odöksan gibi 16 firmayı bünyesinde barındıran Elginkan Topluluğu'nda değişik bir yönetim şekli hakim. Topluluk, Elginkan Vakfı Mütevelli Heyeti tarafından yönetiliyor. Elginkan Ailesi'nin son üyesi Ekrem Elginkan'ın vefatından sonra, topluluğun yönetimi ve geliri vakfa devredilmiş.
Elginkan Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi ve Emas şirket müdürü Önder Kıratlılar, hem çalışanlarının eğitimine önem verdiklerini vakıf aracılığıyla da halka ücretsiz eğitim olanağı sunduklarını belirtiyor. Yılda bütçelerinin yüzde üçünü çalışanlarının eğitimine ayırdıklarını söylüyor. Elginkan Vakfı aracılığıyla da halka meslek eğitimi verdiklerini ifade ediyor.
1994'de Manisa'da kurulan Ümmehan Elginkan Eğitim Merkezi'nde bugüne kadar 15 bin kişiye ücretsiz eğitim verilmiş. Bolu'da da, bu tür bir merkez kurmak için çalışmaları başlatmışlar.
Elginkan Topluluğu 51 yıl önce kurulmuş. Vakıf 1985'de eğitim faaliyetlerinde bulunmak amacıyla faaliyete geçmiş. Vakıf, şu anda Elginkan Topluluğu'nun da sahibi.
Kıratlılar, vakfın Türk kültürü ve dilini geliştiren çalışmalara, bilimsel faaliyetlere destek olmak ve sanayinin ihtiyaç duyduğu vasıfsız insan gücünü yetiştirmek için eğitim merkezleri oluşturmak amacıyla kurulduğunu belirtiyor.
ÜCRETSİZ SEMİNERLER
Grup şirketlerinden Emar'ın tüketici ödülünü almasına olanak sağlayan proje de yine eğitimle ilgili. Şirket, Milli Eğitim Bakanlığı ile yaptığı protokol çerçevesinde il ve ilçelerdeki endüstri ve yapı meslek liselerinde, üniversiteler ve meslek yüksekokullarında, sıhhi tesisat ve doğalgaz kursları düzenliyor. Tüketicileri bilinçlendirmeye yönelik tüm kurs ve seminerler ücretsiz veriliyor. Emar'ın düzenlediği kurs ve seminerlerden şu ana kadar 25 bin kişi yararlanmış.
Kıratlılar, iki bin 500 çalışanları olduğunu ve çalışanlarının her birine yılda 30 saatten fazla eğitim verdiklerini belirtiyor. Çalışanlara işlerine ve şirketi daha iyi tanımalarına yönelik eğitim programları düzenliyorlar.
Kıratlılar, Emar ve Emas'ın tüketici haklarını koruyarak tüketici ödülünü almaya hak kazandıklarını dile getiriyor. Kalitenin de en çok önem verdikleri konuların başında geldiğini söylüyor. Şirketlerinin yapı ve ısı grubunda Türkiye'de İSO belgesini alan ilk kuruluşlar arasında yer aldığını ifade ediyor.
Eğitim ve standartlara bundan sonra da önem vermeye devam edeceklerini belirterek, yapı ve ısı sektöründe daha da büyümek istediklerini söylüyor. 60 milyon dolar olan ihracatlarını, bu yıl 80 milyon dolara seneye de 100 milyon dolara çıkarmayı hedefliyorlar.
Öğrenen insan kaynakları
Elginkan Topluluğu, girdiği yeniden yapılanma çerçevesinde 'öğrenen insan kaynakları' yönetimine geçmiş. Bu sistem Emar ve Emas şirketlerinde uygulamaya başlanmış.
Elginkan Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Önder Kıratlılar, insan kaynaklarında geçtikleri uygulamanın dünyada çok fazla bilinmediğini söylüyor:
‘‘Mali yönden öğrenen yönetim sistemini sekiz yıldır uyguluyorduk. Finansman yönetimindeki başarımız buna bağlı. Her şirketimizin her ay ne durumda olduğunu, kár mı zarar mı ettiğini biliyoruz. Öğrenen insan kaynakları, çalışanların daha pazar odaklı yönetime katılmasını, daha yaratıcı olmasını sağlamaya yönelik. Geliştirdiğimiz ölçüm sistemleri ile insan kaynaklarında nerede olduğumuzu görebileceğiz. Beş yıl önce çalışanlarda eğitim seviyesi neredeydi, şimdi nerede gibi soruların cevaplarını bulabileceğiz. Hedeflerimize ulaşıp ulaşamadığımızı bu sistemle ölçebileceğiz. Bu yönetimle katılımcı, yaratıcı, ileriyi gören ve kendi kendine eleştiride bulunabilen çalışanlar yaratacağız.‘‘