Oluşturulma Tarihi: Kasım 22, 2000 00:00
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim Fen Bilgisi ders programını yeniledi. Talim ve Terbiye Kurulu'nca kabul edilen ders programında, 8. sınıflarda cinsellikle ilgili konuların nasıl işleneceği ayrıntılarıyla anlatıldı.
İlköğretim 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıfların Fen Bilgisi ders öğretim programı Milli Eğitim Bakanlığı'na göre artık hem 'gelişmiş ülke seviyesinde' hem de 'öğretmenlerin yaratıcılıklarını ortaya koymalarına fırsat verecek esneklikte'.
Yeni programa göre 8. sınıfta okutulan 'Canlılarda Üreme ve Gelişme' ünitesinde, cinsellikle ilgili konuların şöyle anlatılması istendi:
"Öğretmen, insanda erkek ve dişi cinsiyetin eşeysel organlara göre belirlendiğini, temel eşeysel organların dişi bireyde yumurtalık, erkek bireyde testis olduğunu, testiste sperm, yumurtalıkta yumurta hücresinin oluştuğunu, bu organların aynı zamanda cinsiyetin sekonder (ikincil) özelliklerinin belirlenmesini sağlayan hormonları da salgıladıklarını vurgular. Dişi bireyde üreme organlarının yumurtalık,yumurtayı rahme ulaştıran yumurta kanalı, embriyonun gelişme ortamı olan uterus, spermlerin alınmasını sağlayan ve üreme organının dış açıklığı olan vajina bölümlerinden oluştuğu, erkek bireyde ise testisler ve spermlerin olgunlaştıktan sonra döllenme ortamı olarak dişi bireye bırakılmasını sağlayan penisin bulunduğu belirtilir. Erkek ve dişi bireylerde bulunan bu yapılar şekil, şema vb. üzerinde açıklanır."
Hamilelik
Programda, hamilelikle ilgili süreç ise şöyle anlatılacak:
"Öğretmen, sperm ve yumurta hücrelerinin yapıları ve özelliklerini tanıtarak zigotun oluşumu ve embriyonal gelişim aşamalarına geçişi kısaca açıklar. Bu açıklamalardan sonra zigottan yavru oluşumuna kadar olan aşamalarda embriyonun geliştiği ortamın neresi olduğunu, plasentanın ne olduğunu, embriyonun beslenme, solunum, boşaltımla ilgili gereksinmelerinin nasıl karşılandığını, plasentanın bu konulara ilişkin işlevlerini, embriyonun büyüme ve yavru olarak gelişmesinin temel basamaklarını, embriyonun sağlıklı gelişimi için nelere özel gösterilmesinin gerektiğini tartışmaya açar.Burada amaç, çeşitli etkenlerin gelişen, embriyo üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini vurgulamaktır. Özellikle öğrencilerin katkılarıyla ve günlük yaşamdan verilecek örneklerle konu pekiştirilir.
Embriyonun uterustaki gelişiminin tamamlanmasıyla doğum olayının başladığı, ana vücudundan ayrılan yavrunun ilk olarak soluk alıp vermeye başladığı, göbek kordonunun kesilerek yavrunun anadan bağımsızbir birey olarak ayrıldığı, plasentanın da görevi kalmadığı için uterustan kopuk ayrıldığı vurgulanır. Bundan sonraki aşamada yavrunun annede hormon kontrolünde süt bezlerinin salgıladığı süt ile beslenmeye başladığı belirtilir. Devam eden gelişme aşamaları şemada gösterilir."
Derse uzman getirilecek
Derste, insanlarda yaşa göre gelişim dönemleri de işlenecek. Özellikle ergenlik dönemindeki kız ve erkeklerde ortaya çıkan bedensel ve ruhsal değişmeler hakkında bilgi vermeleri ve sorunlarının çözümüne yardımcı olmaları amacıyla sınıfa uzmanlar davet edilebilecek. Öğretmenler, bu konularda uzmanların yol göstermesinin ve yardımlarının doğru davranışlar olduğunu vurgulayacak.
Hastalıklar da anlatılacak
Programda öğretmenler, derste cinsel sağlık konusunun önemini de vurgulayacaklar:
"Öğretmen, üreme sisteminin temizliğine ve sağlığının korunmasına özen gösterilmesi gerektiğini, cinsel yolla bulaşan hastalıkların neler olduğunu ve bunlardan korunma yollarının önemini örneklerle vurgular. Cinsel sağlığın korunmasının getirdiği kazanımları tartışır. Sağlıklı kalmaya gösterilen özenin bireysel ve toplumsal yükümlülük olduğunu güncel ve çevresel örneklerle vurgular."