OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 12, 2004 00:00
Öğretmenlik mesleÄŸine yeni sistem getiriliyor. Kanun taslağının yasalaÅŸması halinde meslek, ''uzman öğretmen'', ''başöğretmen'' ÅŸeklinde yapılandırılacak.MEB'de birkaç yıldır üzerinde çalışılan, 1739 sayılı Milli EÄŸitim Temel Kanunu ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun ilgili maddelerinde deÄŸiÅŸiklik öngören ve öğretmenlik mesleÄŸine kariyer sistemi getiren kanun taslağı BaÅŸbakanlığa sunuldu.  Uygulamayla, öğretmenlik mesleÄŸinde ''adaylık''tan sonra ''öğretmen'', ''uzman öğretmen'' ve ''başöğretmen'' gibi unvanlar getirilecek.  Adaylık dönemini baÅŸarıyla tamamlayanlar, öğretmen olarak atanacak. Öğretmenler, kariyerde yükselmek için ÖSYM tarafından her yıl düzenlenecek sınava katılacak. Yükselmede, sınavın yanı sıra eÄŸitim, kıdem ve baÅŸarı düzeyi gibi ölçütler de dikkate alınacak. Bunlara iliÅŸkin esas ve usuller yönetmelikle belirlenecek.  Başöğretmen sayısı, toplam kadro sayısının yüzde 10'unu, uzman öğretmen sayısı da yüzde 20'sini geçmeyecek.  Öğretmenlerin aldığı eÄŸitim-öğretim tazminatında da kariyerdeki yükseliÅŸe paralel artış saÄŸlanacak.  Buna göre başöğretmen unvanını kazanmış olanlar eÄŸitim-öğretim tazminatından yüzde 40, uzman öğretmenliÄŸe yükselenler de yüzde 20 oranında fazla yararlanacak.  Taslağın bu yıl yasalaÅŸması halinde mali hükümlerle ilgili uygulamaya, 1 Ocak 2005 tarihinde baÅŸlanacak. Taslaktaki diÄŸer hükümler ise kanunun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girecek     OKUL MÃœDÃœRLERÄ° BAŞÖĞRETMENLER ARASINDAN SEÇİLECEK        Düzenlenecek yönetmelikle de okul müdürlerinin öncelikle başöğretmenler arasından seçilmesi saÄŸlanacak. Müdür yardımcıları da başöğretmenler ve uzman öğretmenler arasından belirlenecek.  Başöğretmen ve uzman öğretmen kontenjanını sınırlı tutulacak olması nedeniyle yönetmelik hazırlanırken Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel BaÅŸkanlığı'nın da görüşleri alınacak. Buna göre, her yıl kullanılabilecek başöğretmen ve uzman öğretmen sayılarının tespitine iliÅŸkin usul ve esaslar, basamakların her birinde geçirilmesi gereken en az süre, sınava katılacak olanlarda aranacak ÅŸartlar gibi unsurlar yönetmelikle belirlenecek.     AMAÇ    Acil Eylem Planı'nda yer alan çalışmanın amacı, taslak gerekçesinde şöyle belirtildi:  ''Türk milletini çaÄŸdaÅŸ uygarlığın yapıcı ve seçkin bir ortağı yapmada en önemli unsurlar arasında yer alan öğretmenlerin kıdem, eÄŸitim ve iÅŸ baÅŸarımları esas alınarak, mesleki ve kiÅŸisel geliÅŸimlerinin saÄŸlanması, niteliklerinin iyileÅŸtirilmesi, statülerinin yaptıkları görevin önem, güçlük ve sorumluluk derecesi çerçevesinde olması gereken seviyeye yükseltilmesi amaçlanmıştır.''  Uygulama ile, kariyer basamaklarında yükselen öğretmenlerin, ''özlük haklarında'', ''görev, yetki ve sorumluluklarında'', ''mesleki saygınlıklarında'' ve ''statülerinde'' artış saÄŸlanacağı kaydedildi.Â
button