Oluşturulma Tarihi: Mayıs 13, 2007 00:00
BM’nin El Kaide ve Usame Bin Ladin’e destek veren kişi ve kuruluşların malvarlıklarının dondurulması konusunda Türkiye’nin yaptıklarını inceleyen OECD Mali Eylem Grubu (FATF), yasal eksikliklere dikkat çekti.
Türkiye’deki işleyişin, BM’nin "gecikmeksizin dondurma" şartıyla uyuşmadığı belirtilen raporda, daha etkili kurallar ve süreçler oluşturulması tavsiye edildi.
OECD’nin yeni tamamlanıp dağıtılan "Mali Eylem Görev Grubu Raporu"nda, BM’nin El Kaide ve Usame Bin Ladin’e destek veren kişi ve kuruluşların malvarlıklarının dondurulması konusunda, Türkiye’nin yaptıklarının didik didik edildiği ve bu tür terör eylemlerine karışanların malvarlıklarının dondurulmasında yasal eksiklikler bulunduğu sonucuna varıldı.
213 SAYFALIK RAPOR: OECD’ye bağlı olan ülkelerdeki mali suçların önlenmesine yönelik çalışmalar yapan Mali Eylem Görev Grubu’nun (Financial Action Task Force-FATF) Türkiye’yle ilgili raporunda, 11 Eylül saldırılarından sonra alınan El Kaide ve Usame bin Ladin bağlantılı kişi ve kuruluşların malvarlıklarının dondurulmasına ilişkin BM Güvenlik Konseyi kararlarının Türkiye’de nasıl uygulandığı incelendi. 231 sayfalık raporda, Raporda, Türkiye’nin bu BM Çözümlerini uygulamak için sistemini gözden geçirmesini ve gelirlerin dondurulması hususunda kamuoyu tarafından da bilinecek kurallar ve süreçler oluşturması tavsiye edildi.
KARARNAME GECİKİYOR: Türkiye’de malvarlığı dondurma kararlarının yerine getirilmesi için Resmi Gazete’de yayınlanmasının yeterli olduğuna değinilen raporda, "Eğer kişilerin Türkiye’de varlıkları yoksa, Bakanlar Kurulu’nun BM Güvenlik Konseyi kararını yerine getirmeyle ilgili kararı genellikle hemen yayınlamıyor, bu gibi bir dizi karar toplanıncaya kadar bekleniyor" denildi. FATF Raporunda, BM Güvenlik Konseyi listesinin güncellenmesi ve Bakanlar Kurulu kararnamesi arasındaki bir yılı bulabilen gecikmenin, BM’in "gecikmeksizin dondurma" şartıyla uyuşmadığı belirtildi.
ULUSAL LİSTE HAZIRLANMADI: Türkiye’de terörizmi finanse eden kişi ve kurumların yer aldığı ulusal bir liste hazırlamadığına dikkat çekilen raporda, BM’nin genel olarak terörist organizasyonlarla kararlarında sayılan "adli olmayan" yolla terörist varlıklarını dondurmaya ilişkin koşulları yerine getirmek için başka bir sistemin bulunmadığı da belirtildi. FAFT ayrıca Türkiye’de terörü destekleyen kişilerin isimlerinin avukatlar, muhasebeciler, değerli taş ve maden tüccarları gibi doğrudan mali kesime mensup olmayan meslek erbabına gönderilmemesini, bu kesimlerin bilgilendirilmesi konusunda bir sistem bulunmamasını eleştirdi.
YAPTIRIMLARIN AYRINTISI YOK: Raporun "Tavsiyeler ve Yorumlar" başlıklı son kısmında, Türkiye’nin El Kaide ve diğerlerinin malvarlıklarıyla ilgili ilk ve izleyen BM kararlarını uyguladığı belirtilmekle birlikte şu eksikliklere dikkat çekildi: "Kararnameler Dışişleri Bakanlığı’na uygulama yetkisi verdi, ancak dondurulmuş servetlere zorunlu harcamalar için erişim, dondurulma işleminin ortadan kaldırılması ya da eğer dondurulma emri yasadışı ise buna yönelik yaptırımlarla ilgili bir dizi kural ve prosedür, resmi olarak ayrıntılandırılmadı. Özel sektöre BMGK (BM Güvenlik Konseyi) çözümleriyle uyum altında servetlerin dondurulmasında yardımcı olabilecek bir yol gösterici çıkarılmadı, mali kurumların belli bir ’son tarih’ de içeren çalışma sistemleri belirlenmedi. Malvarlığının dondurulmasından vazgeçilmesi için, zorunlu harcamaların dondurulmuş varlıklardan kesilmesi ve borsada işlem yasağı için herhangi bir prosedür konulmadı."