Oluşturulma Tarihi: Ekim 10, 2003 20:29
Obez insan sayısının her geçen gün artması, iş dünyasındaki üretimin şeklini de değiştiriyor. The Economist dergisine göre, şirketler obez insanların talepleri doğrultusunda piyasaya daha geniş havlu, daha büyük yatak hatta daha büyük tabutlar arz etmek durumunda kalacak. Sağlık ve ilaç sektörü de bu değişimden payını alacak.
Dünyada sayıları her geçen gün artan obezler iş dünyasında fırsat ve tehditleri de beraberinde getiriyor.
Halka açık yerlerde oturma alanları büyütülüyor, uçaklardaki koltuklar genişletiliyor, ilaç firmaları zayıflatıcı mucize ilaçlar üzerinde çalışıyor. Bunlar obezitenin iş hayatındaki etkilerinden sadece birkaçı.
The Economist'te yer alan habere göre, global olarak artan obezitenin sonucu, şirketler obez insanların talepleri doğrultusunda piyasaya daha geniş havlu, daha büyük yatak hatta büyük tabutlar arz etmek durumunda kalacak. Yürümekte zorlanan obezler için elektrikli üç tekerlekli bisikletlerin sayısı artabilir. Aşırı kilolu insan sayısının artması sağlık korumasında da çok şeyi değiştirecek. Obez insanların MR makinelerine sığmaması bazı sağlık kuruluşlarını bu yönde çalışma yapmaya itiyor. İlaç firmaları şişmanları hedefleyen ilaçlar üretiyor. Ameliyat, genetik müdahaleler tedavilerin olağan formları haline geliyor. Liposuction (yağ aldırtma) bu konuda bir başlangıç. Firmalar
diyet gıdaları daha lezzetli hale getirmek için katkı maddeleri geliştiriyorlar. Artan tüketici kitlesi nedeniyle global obezite işinin hızlı büyümesi umuluyor.
GIDA FİRMALARIObez yetişkin sayısı dünyada 300 milyonu geçmiş durumda. Sağlıklı
yemek yeme konusunda tavsiyelerin eskimiş olduğu iddialarından sonra ABD'de George Bush yönetimi, 23 Eylül'de 'bu soruna' eğilmeye karar verdi.
ABD hükümetinin düzenlediği panellere katılan gıda firmaları, uzmanların kendi ürünlerinin tüketilmemesi yönünde tavsiyede bulunmasından korkmaya başladı.
Bazı gıda firmaları müşterilerinin sağlığını ve kendi karlarını etkileyecek planlar yürürlüğe koydular. Burger King, düşük kalorili tavuk sandviçleri pazara sundu. Subway, hamburger ve patates kızartmasına alternatif ürünler çıkartmaya başladı. McDonald's mönülerine salata ekleme yoluna gitti. Gelecek yıl Amerika'nın en büyük gıda firması Kraft Foods, porsiyonlarını küçülteceğini ve besin değerleri hakkında daha fazla bilgi vereceğini açıkladı.
Peki, bütün bunlara tüketici nasıl tepki gösterecek? Yeni araştırmalar Amerikalıların obezitenin risklerinin farkında olduğunu gösteriyor. Fakat insanlar alıştıkları tatları birden bire terketmeye hazır değiller.
Dergiye göre son zamanlarda Atkins ve South Beach gibi düşük karbonhidratlı zayıflama metodlarının popüler hale gelmesi, bu tarz yeni yiyeceklerin piyasaya sürülmesine yol açtı. Bu da şirketlerin kilo vermek konusunda kolay ve lezzetli yollar bulduklarında büyük talep göreceklerini gösteriyor. Sağlık otoriteleri her ne kadar bu diyetlerin uzun dönemli etkileri konusunda endişeli olsalar da, bu tarz ürünlerin zayıflama sektörü üzerinde 40 milyon dolarlık 'önemli' bir katkısı var.
Türkiye’de durum
Türkiye Obezite Araştırma Derneği'nin 2001 yılı istatistiklerine göre, Türkiye'de kadınların yüzde 30'u, erkeklerin yüzde 18'i obez. Eğitim durumuna göre dağılımda ise ilkokul mezunları yüzde 24 ile ilk sırada yer alıyor. İlkokul mezunlarını yüzde 16 ile ortaokul, yüzde yedi ile lise ve yüzde sekiz ile üniversite mezunları takip ediyor. İstatistiklere göre evlilerin yüzde 45'i obezken, bu oran bekarlarda yüzde 20. Obezitenin mesleklere göre dağılımında, yüzde 35'le ev kadınları ilk sırada. Emekliler yüzde 20 ile ikinci, işçiler yüzde 14 ile üçüncü sırada yer alıyor. Obizlik en fazla yüzde 36/lık bir oran ile 50-60 yaş grubunda görülüyor. Bu yaş grubunu yüzde 34 ile 40-50 yaş grubu takip ediyor.