Özgür EKŞİ / ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Aralık 19, 2007 00:00
İstihbarat havadan toplandı, bombalar havadan yağdı, yakıt ikmali havada yapıldı, kurtarma ekipleri havada bekledi, sonuç havadan öğrenildi.
PKK
’ya vurulan gece darbesinin arkasında devasa bir organizasyon ve lojistik destek vardı. Bu destek günler öncesinden havadaydı. Uçan hava aracı desteği operasyon saatine kadar katlanarak arttı ve operasyon sırasında pik noktasına ulaştı. İşte ayrıntılar:
ÖNCE FOTOĞRAF 30 Ekim 2007 tarihinde Diyarbakır’dan havalanan keşif gözlem podu ile donatılmış 2 adet F-16 savaş uçağı sınıra paralel yaklaşık bir saat uçtu. Keşif podları, sahip oldukları güçlü kameralarla yaklaşık 100 kilometre mesafeden hedefleri belirleyecek fotoğrafları çekti. Bu görüntüler, Malatya’da görüntü kıymetlendirme merkezinde değerlendirmeye tabi tutuldu.
İHA’LAR DEVREDE Teröristlerin Kandil Dağı’nda toplandıklarına ilişkin istihbaratın teyidi için İnsansız Hava Araçları (İHA) kullanıldı. Kandil Dağına ilişkin istihbarat için ABD’den yardım alınırken, diğer üç bölgenin istihbaratını Türk ve Amerikan İHA’ları ortak topladı. Türkiye’nin elindeki İHA’lar yaklaşık 100 kilometre menzile sahip. Saatte yaklaşık 60 kilometre hızla uçan gözlem İHA’ları için Kandil’e gidilse bile dönülmesi riskli bir mesafede yer alıyor. Türk İHA’larının topladığı bilgiler daha sonra Amerikan İHA’larının toplandığı bilgilerle karşılaştırıldı. Tereddüt doğan noktalarda tekrar İHA’lar görevlendirildi. İHA’lar gün boyunca terör kampları üzerinde uçtu.
VAN ÜSTÜ YAKIT Merzifon, Eskişehir Konya ve Kayseri’den Malatya ve Diyarbakır’a kaydırılan hava filoları bütün yakıt ve bomba yükleme operasyonlarını bu alanlarda gerçekleştirdi. Bandırma’dan kalkan uçaklar ise havada yakıt aldı. İncirlik’ten kalkan iki yakıt tanker uçağı Bandırma filosunu Van Gölü üzerinde karşıladı ve yakıt ikmali yapıldı. Diyarbakır’dan güneye doğru dörder kol olarak hareket eden uçaklar, Silopi-Batman arasını hava koridoru olarak kullandı. Buradan Irak’ın kuzeyine giren uçaklar hedefleri 3 er sorti ile darmadağın etti.
EKİPLER BEKLEDİ Harekat sırasında atlayacak bir pilotu kurtarmak için Özel Kuvvetler’den oluşan kurtarma timleri, hedef alanına yakın noktalarda uçan helikopterlerde havada bekledi. Ancak buna hiç gerek olmadı. Bu sırada CASA tipi bir uçak komuta kontrol uçağı olarak görev yaptı. PKK tesislerine verilen zarar ise bölgeye yollanan İHA’lar ve bölge üzerinden geçen askeri uydularla tespit edildi. Uydular ve İHA’lardan gelen bilgiler hedeflerin büyük bir başarıyla imha edildiğini ortaya koydu.
Kurtarma için
SIKORSKY 3 saat havada kalır, 14 asker taşır. Düşman topraklara mecburi iniş yapabilecek pilotları kurtarmak için Özel Kuvvetler’i havada bekletti.
Koordine için
CASA CN-235 tipi bu uçaklar, 4-6 saat havada kalabilir. Diyarbakır’dan kalkan 201’inci filoya bağlı CASA operasyonda koordinasyona yardımcı oldu.
Yakıt için
KC-135 Bu tanker uçaklar 90 ton yakıtı havada aktarabiliyor. İncirlik’ten kalkıp, Bandırma’dan havalanan F-16 uçaklarına yakıt ikmali yaptı.
Hedeflerin fotoğrafları için
İHA İnsansız Hava Araçları, gözetleme görevi ile gece gündüz koşullarında uçabilir. Görüntüleri eş zamanlı olarak karargaha iletebilir ve bir kopyasını üzerinde saklar. İHA’lar operasyon öncesinde hedef tespit, sonrasında hasar tespit görevinde kullanıldı.