Güncelleme Tarihi:
DHA’nın, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun Numara Taşınabilirliği Yönetmeliği’nde değişiklik öngören taslağına ilişkin sorularını yanıtlayan Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, uygulamanın kaldırılmasına destek veren tüketici örgütünün sarı sendikadan farkı olmadığını savundu.
"Tüketicinin en başta bilgi sahibi olma hakkı olduğu gibi diğer operatörlere 500 dakika aylık görüşme imkanı tanıyan operatör, kendi içinde 10 bin dakikaya izin veriyor" diyen Ağaoğlu, "Bu uygulamanın kaldırılması bir yana, arayan abone karşı tarafındaki nurama kendi operatörüne geçmişse, değişik bir uyarı tonuyla ya da ikinci bir ikazda bulunulması yerinde olur" dedi.
Aradığı abonenin kendi operatörüne geçtiğini fark eden abonenin, şebeke içi görüşme dakilarından iletişime geçtiğini anlayacağını ve özgürce iletişim kuracağını dikkat çekerek, şöyle devam etti:
"Hali hazırda böyle bir uyarı yapılmadığı için arayan abone karşı kişin numarasının ilk rakamları farklı olduğu için görüşmesini çok kısa tutmaktadır. Ayrıca numara taşımada uyarı tonunun kaldırılmasıyla ilgili öne sürülen komik gerekçeler tüketicinin telefonun dinledindiği yormasına yol açmaktadır. Aslında bu faydalı bir durumdur. Çünkü böylelikle numarsının dinledildiği kişi konuşmalarında ölçülü olacak ve ileride gerçektende numaralarasının dinlendiğini düşünerek ölçülü davranacaktır."
"UYARI TONU YALNIZCA TERCİH EDEN İÇİN OLMALI"
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkan Vekili ve Tüketici Başvuru Merkezi Genel Başkanı İbrahim Güllü ise yaptığı açıklamada, "Uyarı tonu, sadece tercih eden tüketici için olmalı ve ancak uyarı tonu yerine aranan GSM operatörünün ismi belirtilmelidir" dedi.
İbrahim Güllü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun, Numara Taşınabilirliği Yönetmeliği’nin; farklı GSM operatörlerine ait numaralar arasında iletişim kurulduğunda, arayan tüketiciye ayrıt edici uyarı tonu zorunluluğunu düzenleyen 18. maddesinde değişiklik çalışması yapılarak; uyarı tonunun, arzu eden tüketici için uygulanmasına ilişkin düzenleme kamuoyu görüşüne sunulduğunu belirtti.
"UYARI TONU AMACINDAN UZAKLAŞIYOR"
Güllü, numara taşınabilirliği uygulamasının başladığı dönemde tam rekabet ortamının oluşmasında büyük yarar sağlayan bu uygulamanın, ilerleyen süreçte ve günümüzde, bu ortamın oluşmasını olumsuz yönde etkilediğine dikkat çekerek, şöyle anlattı:
"Şu anda tüketiciye hizmet veren her üç GSM operatörünün tarifeleri incelendiğinde; her yöne uygulamasının oldukça yaygın olduğu, oluşan rekabet ortamı nedeniyle bu durumun daha da yaygınlaşmakta olduğu ve tüketicilerin tarife seçiminde her yöne paketlerini tercih ettikleri gözlemlenmektedir. Dolayısıyla uyarı tonu uygulamasının işlevi, gerekliliği ve özelliği, amaca uygun olmaktan uzaklaşmaya başlamıştır."
"TARİFESİ HER YÖNE OLMAYAN TÜKETİCİNİN UYARILMASI"
Tüketicilerden ulaşan isteklerde, GSM operatörü değişikliğinin yanlış izlenimlere yol açacağını belirten Güllü, "Yapılan kamuoyu araştırmaları; her üç aboneden birinin, operatör değişikliği yaptığının anlaşılmasını istemediğini gösteriyor" dedi ve ekledi:
"Numarasını hiç taşımamış abonelerin yüzde 41’nin, uyarı tonu uygulaması nedeniyle numarasını taşımadığı, en önemlisi uyarı tonunu duyan abonelerin yüzde 40’nın, uyarı tonunun ne anlama geldiğini bilmedikleri sonucunu göstermektedir. Ancak farklı GSM operatöründen hizmet alan bir aboneyi arayan ’her yöne’ paketinin dışında tarifeye tabi tüketicinin, uyarılmasının, tüketicinin evrensel haklarından olan bilgilenme hakkının gereği olduğu da, kuşkusuzdur."
"GSM OPERATÖRÜNÜN İSMİNİN SÖYLENDİĞİ UYARI SESİ"
Güllü, "Tüketici Başvuru Merkezi olarak bu saptamalarına göre, yönetmeliğin 18. maddesinde öngörülen değişikliği desteklediğimizi, arayan abonelerden tercih edenler dışındaki aboneler için uyarı tonu uygulamasının sona erdirilmesini, uyarı tonu almayı tercih eden tüketiciler için de, uyarı tonu yerine aranan GSM operatörünün isminin söylendiği uyarı sesi uygulamasının başlatılmasının tüketici yararına olacağı görüşündeyiz" dedi.