Edip Emil Öymen <br>eeoymen@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Şubat 08, 2008 00:00
Bİr saat süreyle Xbox oynayan, 450 kalori harcıyor. Dört kişiyle oynanan ’çiftli’ tenis maçında bir saatte harcanan kalori miktarı 1330. Ama, Wii ile aynı tenisi oynarsanız, 750 kalori harcıyorsunuz. Üstelik, kendinize ortak aramadan... Tenis kortuna gitmeden... Bu işler için bir sürü zaman harcamadan... Hatta evinizin ortasında...
Kalori rakamları, İngiliz tıp bilimlerinin akademik dergisi British Medical Journal’dan. Bilgisayar oyunlarının şekil değiştirip, oynayanı masa başından kaldırmaya başlaması üzerine doktorlar konuyu araştırdı. Bulguları bu saygın dergide diğer doktorların bilgisine sundu. Ama konu o kadar güncel ve ilginç ki, İngiliz basını
haber yaptı.
Wii ve benzeri hareketli bilgisayar oyunlarının sağlığa iyi gelebileceği beklentisi zaten vardı. Ama konu ilk kez bilimsel biçimde onaylandı.
Konuya, İngiliz Sağlık Bakanlığı da uzak değil. Üstelik, bazı İngiliz okullarında müfrerata Wii’li beden eğitimi molaları eklenmiş durumda. Worcestershire bölgesindeki 5 ortaöğretim okulunda öğle yemeği arasında öğrenciler Wii’nin karşısına geçip oynamaya teşvik ediliyor: Tenis, beyzbol, bowling, golf... Okul yönetimleri, öğrencilerin bu sırada kalp ritmini de ölçüyor. Konsol karşısına geçen öğrencilerin, daha ’fit’ olmaya başladıklarını bildirmiş okul yönetimleri.
Hareketsizlik, ciddi bir sorun. Gençlerin, anababalarına oranla daha çok masa başında oturdukları ve gençlik obezitesinin (Türkçesiyle oburluğunun) giderek arttığını Batılı uluslar biliyor. Sadece İngiltere’deki veriler dahi berbat:
Çocuk obezitesi son 20 yılda üç kat arttı.
6 yaşındakilerin yüzde 10’u, 15 yaşındakilerin yüzde 17’si obez sınıfına giriyor.
2050 yılına kadar çocuk nüfusunun yüzde 26’sı obez sayılacak.
O zamana kadar çocuk nüfusunda İkinci Tür Diyabet sıklığı yüzde 70 artacak. Felç olasılığındaki artış yüzde 30’u bulacak. Kalp-dolaşım hastalıklarındaki artış ise yüzde 20’ye ulaşacak.
İngiltere hükümeti, bu karamsar beklentiler üzerine okullarda beden eğitimini, gençliğe cazip gelecek şekle sokmaya karar verdi. Ve "aktif bilgisayar oyunlarının, çocukların daha çok spor sapmasında önemli bir rol oynayabileceği" kararına vardı. Sağlık Bakalığı sözcüsü şöyle diyor: "Bu tür oyunlardaki inovasyonun olumlu katkısını memnunlukla karşılıyoruz. Bunların, insanları fiziksel hareketliliğe teşvik etmekte ilk adım olduğunu düşünüyoruz."
İşin bir de öte yanı var elbette. Wii ve türevi oyunların, oyuncuyu harekete geçirdiği doğru olmakla birlikte, oyuna kendisini fazla kaptıranların çeşitli ortopedik sorunlarla karşılaştıkları da doğru. Yanındakiyle arasındaki uzaklığı kestiremeyen bazı oyuncuların, elini kolunu sallarken yanındakine şaplak ve yumruk attığı da biliniyor. Ama bütün bu ’yan etki’lerine rağmen insanı zıplatan bu oyunların, bilişim tarihinde ilk kez, oyuncuları masa başından kalkmaya zorladığı da bir gerçek.