Edip Emil Öymen <br>eeoymen@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 08, 2008 00:00
DünyanIn en tanınmış gazetesi New York Times ile dünyanın epey tanınmış iş yaşamı sosyal paylaşım sitesi LinkedIn ortak olmaya karar verdiler.
Böylece uluslararası boyutta bir gazeteyle bir sosyal paylaşım sitesi arasında ilk kez işbirliği yapılmış olacak. Klasik medyayla Web 2.0 dönemi ürünü yeni medya arasındaki bu işbirliği, klasik medyanın var olma çabalarında önemli bir dönemeç. LinkedIn, Türkiye’de popüler kültüre mal olmamış, fazla tanınmayan bir iş yaşamı sosyal paylaşım sitesi. Burada, çoğunlukla iş ve çalışma dünyasını ilgilendiren
haber ve ilintiler paylaşılıyor.
NYT (New York Times) sitesinin aylık trafiği 17 milyonu aşıyor. LinkedIn kayıtlı üye sayısı 25 milyon. Bu ortaklık için gazetenin ne kadar para ödediği belli olmadı henüz. LinkedIn her ne kadar muazzam bir sosyal ağ değilse de sahip olduğu üyeler "Tom, Dick, Harry" diye özetlenen "sokaktaki adam" değil, finans ve iş dünyasından isimler. Bu nedenle bu ağ bir anlamda Financial Times (FT) gazetesine benziyor. FT de tiraj bakımından orta hallidir. İngiltere’de günde 130 bin kadar, dünyada 450 bin kadar satar. Ama etkisi büyüktür. "No FT, no comment" (FT yoksa, yorum da yoktur) diyen, ünlü gazetenin reklamıdır. Yeni düzenlemeyle LinkedIn üyeleri, New York Times’ın iş ve teknoloji sayfalarında kendilerine ait bir köşe bulacak. Burada, kendilerini ilgilendirmesi olası ana veya alt grup haberleri görecek.
Şöyle: LinkedIn üyeleri, NYT sitesinde hangi alt konularda haber aradıklarını belirleyecek. Gazete sitesini açtıklarında tanımladıkları konularda haber/ileti başlıkları kendilerini bekleyecek. Bu kadar basit.
Haber dağıtımı ve paylaşımının, sosyal paylaşımla ortaklık kurması eşyanın doğası gereği olmak zorundaydı. Digg gibi, StumbleUpon gibi, del.icio.us gibi "Bak ne buldum, sen de bak" uygulamaları zaten haber paylaşımı da içeriyordu. Ama sadece kendi üyeleri arasında. NYT ile şimdi cephe aniden genişledi. Bakalım, Facebook ve MySpace gibi devler bu işe nasıl ve nereden girecek? Ve kiminle?
LinkedIn, NYT işinden önce ince ayar bir ortaklık daha yapmıştı. LexisNexis adlı hukuk bilgi bankasıylaÉ 2003’te kurulan LexisNexis, ABD’de hukuk alanında hangi konuda ne isterseniz onun bilgisine sahip bir uzman bilgi bankası. Bu anlamda, finans ve iş dünyasının en ihtiyaç duyacağı bilgilere de sahip. İşte bu kesişim noktasında LinkedIn ile LexisNexis arasında bir işbirliği yine temmuzda gerçekleşti. Birinde "Kim ne iş yapar? Kim kimi tanır?" bilgisi var; öbüründe "Kim ne bilir? Bu bilgi kime yarar?" bilgisiÉ
Şu içinde bulunduğumuz dönemde artık her kurum medya üreticisi. Kurumlarda iç ve dış kaynaklı bilgi oluşuyor. Kurumlar bu bilgiyi eleyerek, çeşitli formatlarda çeşitli kesimlere sunuyor. Bu kesimler (kurum çalışanları veya müşterileri) medya tüketicisi sıfatıyla, karşılarında buldukları 1001 çeşit veri/bilgi karşısında neyi seçeceklerini anlamaya çalışırken, imdatlarına sosyal paylaşım siteleri koşuyor. Bu kesişim noktasını ticari başarıya dönüştürmek ise, yeni medya yöneticilerinin hüneri.